بین المللیسیاسی

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: نتانیاهو از حمله به ایران منصرف نشده.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: آمریکایی‌ها در‌حال حاضر به دنبال کاهش سطح تنش در منطقه هستند، بنابراین شرایط فعلی ایجاب می‌کند اسرائیل بعد از انتخابات آمریکا به ایران حمله کند.

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: عراقچی به دنبال قانع کردن بن سلمان برای حمایت جهان عرب از ترور حسن نصرالله نیست، احتمالا می‌خواهد بن سلمان یک وساطتی کند تا با کمک آمریکایی‌ها، اسرائیل دیپلماسی پینگ‌ پنگی را کنار بگذارد و حملاتش را در منطقه متوقف کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل از حمله به ایران منصرف شده، گفت: فکر نمی‌کنم اسرائیل از حمله به ایران منصرف شده باشد. شاید حالا به علت فضای ملتهبی که نه تنها در ایران بلکه در فضای خاورمیانه بوجود آمده و از طرفی به خاطر انتخابات آمریکا، اسرائیل هر نوع واکنش نسبت به ایران را به تاخیر بیندازد. وزیر جنگ اسرائیل نیز رفته به آمریکا و باید ببینیم نتیجه این سفر نیز چه خواهد شد اما همانطور که گفتم به نظر نمی‌آید نتانیاهو از حمله به ایران منصرف شده باشد چون بعد از حمله ایران تحت فشار افکار داخلی اسرائیل قرار گرفته و به خاطر حفظ پرستیژش در منطقه ناچار به انجام یک اقدام علیه ایران است.   

بیگدلی در‌خصوص حمله اسرائیل به سکوهای نفتی ایران تاکید کرد: اسرائیل به سکوهای نفتی ما حمله نمی‌کند چون این اقدام در آستانه انتخابات آمریکا بسیار به ضرر آمریکایی‌هاست چون بنزین برای مردم آمریکا به اندازه نان و آب اهمیت دارد و بالا‌رفتن قیمت بنزین قطعا بر روی آمار رای کاملا هریس تاثیر‌گذار خواهد بود. برای همین تلاش می‌کنند در آستانه انتخابات آمریکا سطح تنش در منطقه کاهش پیدا کند. از طرفی چون همیشه اسرائیل برای انجام اقداماتش دنبال چراغ سبز آمریکا و اجازه آن‌ها بوده برای همین الان همه چیز به انتخابات آمریکا مربوط است. نتانیاهو و اسرائیل همیشه با یک سری مقامات و روسای جمهوری آمریکا ارتباط نزدیک داشتند مثل از لحاظ فکری نتانیاهو و ترامپ خیلی بهم نزدیک هستند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در‌خصوص سفر عباس عراقچی به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان گفت: سفر آقای عراقچی به عربستان و شرکت در شورای همکاری خلیج فارس احتمالا با کاهش تنش در منطقه ارتباط دارد. البته من قبلا هم گفته بودم دکتر پزشکیان در اولین سفر خود به عربستان برود چون این سفر اهمیت زیادی دارد. آمریکایی‌ها هم الان به دنبال کاهش سطح تنش در منطقه هستند. بنابراین، شرایط فعلی ایجاب می‌کند نتانیاهو بعد از انتخابات آمریکا هر‌نوع اقدام یا حمله‌ای نسبت به ایران را انجام دهد. 

وی ادامه داد: عراقچی به دنبال قانع کردن بن سلمان نیست. ببینید بن سلمان در سال ۲۰۰۶ بعد از اینکه حسن نصرالله توانست یک موفقیت در برابر اسرائیل بدست آورد از نصرالله حمایت کرده و برایش پول و دلار می‌فرستاد اما حمایت حسن نصرالله از بشار اسد در سال ۲۰۱۲ باعث کاهش محبوبیت وی در جهان عرب شد. برای همین کشورهای عرب هیچ واکنشی نسبت به ترور حسن نصرالله نشان ندادند. بنابر‌این رهبر حزب الله هم به خاطر شیعه بودنش هم به خاطر حمایتش از سوریه و حماس حمایت جهان عرب را خیلی بدست نیاورد. بنابراین آقای عراقچی در دیدار با بن سلمان به دنبال حمایت جهان عرب از ترور حسن نصرالله نیست، احتمالا می‌خواهد بن سلمان یک وساطتی کند تا با کمک آمریکایی‌ها، اسرائیل دیپلماسی پینگ‌پنگی را کنار بگذارد و حملاتش در منطقه متوقف شود. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با ادعای اسرائیل مبنی بر ترور هاشم صفی‌الدین، جانشین سید حسن نصرالله سرنوشت حزب الله چگونه خواهد شد، گفت: به نظرم حزب الله نباید در چنین شرایطی که هیچی از حماس باقی نمانده سرنوشتنش را به حماس گره بزند. الان هم حزب الله دیگر هیچ صحبتی از حماس نکرده و تقاضای آتش‌بس خود  را موکول به آتش بس در حماس نکرده. 

این نشان دهنده این است که حزب الله نیز موقعیتش را از دست داده. بنابراین اگر نتانیاهو حملاتش را همانطور که بارها خودش و وزیر جنگش اعلام کرده، ادامه دهد حزب الله نیز باقی نمی‌ماند و دچار سرنوشت حماس خواهد شد. در‌این شرایط به نظر می‌رسد نتانیاهو برای اینکه بتواند یک برگ برنده به دست آورد و پوششی داشته باشد برای ناکامی‌های اخیرش، بعد از انتخابات آمریکا به لبنان حمله کند و یک جنگی به راه بیندازد ولی با ایران این کار را نمی‌کند. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به ادعای کیهان در این خصوص که اصرار بر FATF حمایت از رژیم صهیونیستی است، تاکید کرد: من به آقای شریعتمداری می‌گویم این همه سال حمایت پولی و تسلیحاتی و مستشاری داشتیم اما نتیجه این شده که می‌بینید و اسرائیل در عرض کمتر از ۱۵ روز حدود ۲۰ نفر از فرماندهان بزرگ حزب الله را ترور کرده و حزب الله را دچار یک فروپاشی کرده. بنابراین الان گره زدن سرنوشت ۹۰ میلیون ایرانی با حزب الله کار اشتباهی است و تا ما از لیست سیاه FATF خارج نشویم انجماد در اقتصاد ما باقی خواهد ماند. آقای شریعتمداری باید بداند اگر FATF  برداشته شود دگر نمی‌توانند برای حزب الله، حماس و حوثی‌ها پول بفرستند. این اظهارات آقای شریعتمداری و فشار اصول‌گراها به خاطر این است که دکتر پزشکیان نتواند موفق شود. آقای پزشکیان هم در چند روز اخیر فکر یک جلسه با اصولگراها داشت تا از یک سری مسائل چشم‌پوشی کنند و بگذارند اقتصاد ما از این انجماد خارج شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا