بین المللیسیاسی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: وقتی هیچ علامتی از بهبود روابط ایران و آمریکا وجود ندارد، حضور انریکه مورا در تحلیف ریاست جمهوری امیدوار‌کننده است.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: اتحادیه اروپا نمی‌داند ما چه سیاستی را پیش خواهیم گرفت ولی با حضور انریکه مورا همه درها را برای روابط با ایران نسبته و یک پنجره‌ را باز گذاشته.

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: اینکه الان انتظار داشته باشیم نماینده رئیس‌جمهور فرانسه یا نماینده نخست وزیر انگلستان و … در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کنند توقع زیادی است./ کشوری موفق است که بتواند اصل تعدد و تکثر در روابط سیاست خارجی را رعایت کند مثل بن سلمان، ما نیز باید همین راه را برویم و در کنار ارتباط با روسیه و چین، ارتباط با دنیای غرب را نیز بدست آوریم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص عدم حضور اروپایی‌ها در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: اینکه ما الان انتظار داشته باشیم نماینده رئیس‌جمهور فرانسه یا نماینده نخست وزیر انگلستان یا صدراعظم آلمان بیاید انتظار زیادی است. ما باید ببینیم که در آینده چه نوع روابطی با اتحادیه اروپا خواهیم داشت. من به عنوان کارشناس روابط بین‌الملل پیشنهادم این است که کانال‌های ارتباطی با اروپا را ایجاد نماییم چون تا این کار را انجام ندهیم امکان ارتباطمان با دنیای غرب وجود نخواهد داشت. البته هنوز اتحادیه اروپا اطمینان لازم رو نسبت به اینکه تا چه حد می‌خواهیم با اروپا ارتباط داشته باشیم و چه سیاستی را پیش خواهیم گرفت، ندارد ولی با حضور انریکه مورا همه درها را برای روابط با ایران نبسته و یک پنجره را باز گذاشته. 

وی اضافه کرد: ما اتحادیه اروپا را نباید از دست بدهیم چون یک حائل قدرتمند و توانمندی است در برابر آمریکا که می‌تواند ما را از این انزوای سیاسی و اقتصادی رها کند و بایستی روابطمان را با اتحادیه اروپا گسترش دهیم، به خصوص اینکه احتمال پیروزی ترامپ خیلی بالاست و به خصوص اینکه ترامپ روابط بسیار محدودی را با اتحادیه اروپا دارد و اصلا با آن مخالف است. بنابراین ما باید از این موقعیت‌ها استفاده کنیم و یک سیاست نزدیکی با اروپا را در پیش بگیریم. تازه رئیس‌‌جمهور مجارستان هم چند روز گذشته اعتراض کرد و گفت چه معنی دارد که اتحادیه اروپا استقلال خود را از دست داده و از سیاست‌های عمومی آمریکا حمایت می‌کند. پس با این شکاف‌هایی که بوجود آمده ایران باید استفاده کند و به اتحادیه اروپا نزدیک شده و یک فضای آرامی را بوجود بیاورد تا میل سرمایه‌گذاری اروپا در ایران افزایش پیدا کند.

بیگدلی در ادامه تاکید کرد: بنابراین الان نباید گرفتار این مسائل شویم که چه چرا به طور مثال جوزپ بورل یا … نیامده، همین که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده یعنی اتحادیه اروپا خواسته پنجره را باز بگذارد چون آن‌ها سیاست را بلد هستند و نمی‌خواهند یک مرتبه دستشان را جلوی ایران باز کنند و هیچ نشانه و علامتی از بهبود روابط ایران و آمریکا وجود ندارد و همین دریچه هم می‌تواند برای ایران  امیدوار‌کننده باشد. 

این استاد دانشگاه در‌رابطه با نوع اصول سیاست خارجی دولت چهاردهم گفت: اصل روابط سیاست خارجی در تکثر و تعدد مراکزی است که می‌توانند ارتباطات سیاسی داشته باشند و کشوری موفق است که بتواند این اصل تعدد و تکثر را رعایت کند مثل محمد بن سلمان که دوستی صمیمی با پوتین، ژاپن، کره جنوبی دارد و از طرفی سفر ده روزه به فرانسه داشته و ارتباطات نزدیکی هم با آمریکا دارد و در آینده هم قرارداد امنیتی امضا می‌کند. ارتباط خوبی هم با کشورهای عرب دارد. به طور کلی می‌توان گفت  بن سلمان بسیار سیاست موفقیت آمیزی را پیش گرفته که نتیجه همان سیاست تعددی و تکثری است که در سیاست خارجی‌اش دارد. ما نیز باید همین راه را برویم و نباید ارتباطمان را با روسیه و چین محدود کنیم اما نباید خودمان را فقط در ارتباط با این دو کشور قرار بدهیم چون توانایی اجرای اقتصاد ما را نخواهند داشت. ما باید با یک ایده جدید و نگاه نوین در سیاست خارجی فضای منجمد شده اقتصادی و سیاسی خود را بهم بزنیم و نگاه جدیدی به دنیا داشته باشم.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل با‌اشاره به تماس تلفنی مسعود پزشکیان با مکرون تاکید کرد: ببینید ما به خاطر اینکه نشان بدهیم که در حوادث خاورمیانه نقش داریم نمی‌توانیم بی صدا بمانیم و از گروه‌های امنیتی و سیاسی و نظامی خودمان در منطقه حمایت نکنیم و برای اینکه خودمان را وارد بازی کنیم آقای پزشکیان با آقای مکرون صحبت کرده. این‌ها به طور کلی باعث نمی‌شود که  پنجره روابط ما با اتحادیه اروپا بسته شود. ما به عنوان یک بازیگر موثر در منطقه می‌توانیم از این گروه‌ها به عنوان یک ابزار در اجرای سیاست خارجی‌مان استفاده کنیم. ما الان در یک انجماد سیاسی و اقتصادی گیر کردیم و باید بدانیم تا سیاست خارجی‌مان تنظیم نشود امکان بهبود اقتصادی حرکت کنیم چون اقتصاد تابعی از سیاست خارجی است. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا