بررسی تمام حواشی بازی تراکتورسازی و استقلال با کارشناس مسائل ورزشی

خبرهای فوری با وجود محکومیت حمله اخیر ترکیه به خاک سوریه و کشتار کردهای این کشور، اقداماتی که روی سکوهای یادگار امام (ره) رخ داد بسیار تلخ بود.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، هفته ی نهم رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور، با توقف سپاهان و پرسپولیس شروع شد ولی در حساس ترین بازی هفته که خیلی پرگل و جذاب بود، استقلال موفق شد در تبریز تراکتورسازی رو با نتیجه ی ۴ بر ۲ شکست بده
ولی این بازی حاشیه های زیادی داشت، در دیدار شب گذشته تراکتور و استقلال، با وجود محکومیت حمله اخیر ترکیه به خاک سوریه و کشتار کردهای این کشور، اقداماتی که روی سکوهای یادگار امام (ره) رخ داد بسیار تلخ بود.
از فریاد زدن نام ترکیه و دادن سلام نظامی هنگام تلاوت قرآن تا شعارهای نژادپرستانه از مهمترین حواشی این دیدار حساس بود

در این زمینه گفتگویی اختصاصی داریم با آقای علی عالی کارشناس مسائل ورزشی:

علی عالی

به نظرتون ریشه ی این شعارها چیه؟

در مورد ریشه ­یابی شعارهایی که در استادیوم­های ورزشی و کلا خشونت و موضوعاتی که جدیدا در ورزش­ها شاهد آن هستیم باید به نحوه ی مدیریت و اجرا در در استادیوم­های ورزشی اشاره کنیم و به نظر می­رسد مدیریت در این بخش ضعیف است که شاهد این اتفاقات هستیم. یکی از مهم­ترین موضوعاتی هم که خارج از این بحث می­شود مطرح کرد آموزش­های لازمی است که ما از دوران کودکی ندیدیم و الآن که تبدیل به هوادار شده ­ایم چیزی از آن نمی­دانیم و فکر می­کنیم که اگر ناسزا بگوییم و علیه تیم مقابل شعار دهیم، تیم خودمان را تشویق کرده ایم. که آن برمی­گردد به آن نگاهی که از اول هم­چنان ما نسبت به حوزه ی فوتبال داریم و می­گوییم مردم به ورزشگاه­ها بیایند و خودشان را از لحاظ احساسی و ذهنی خالی کنند و برگردند سرکارشان در حالی­که این تئوری منسوخ شده­ای در کل دنیا است و حتی بدتر از آن مدیران ما نمی­دانند که ورزش و فوتبال سرگرمی است یا صنعت و وقتی هنوز به این نتیجه ی مشخص نرسیده اند. برخوردها و موضوعاتی را که ما در سطح استادیوم­ها می­بینیم کاملا قابل هضم هست. فضای سکو­ها هنوز از نظر من آن­ قدر منفی نیست، سازمان یافته نیست. ما کشورهایی را دیده­ایم که سازمان یافته این کارها را انجام می­دادند ولی من چنین برداشتی را فعلا ندارم و فکر می­کنم که با کمی مدیریت درست، با وضع قوانین حساب شده و برخورد محکم با این موضوعات خیلی راحت بتوان آن­ها را حل کرد و استناد به چند فیلم نمی­تواند تعبیر درستی از کل موضوع به ما بدهد.

فدراسیون فوتبال در قبال این شعار ها چه واکنشی داره؟

فدراسیون در قبال این شعارها باید واکنش درست و به موقع نشان دهد. اینکه فدراسیون تعطیل هست و ما نمی­توانیم نامه­ نگاری کنیم یا فدراسیون فعلا وقت ندارد یا فعلا خود را به ندیدن و نشنیدن بزند اصلا اتفاق خوبی نیست و عدم برخورد با متخلفان، قانون­مداران و آن­هایی که قانون را رعایت می­کنند نا­امید می­کند. شما فکر کنید وقتی سوار ماشین هستید و در ترافیک گیر افتاده اید و افرادی هستند که از جاده خاکی در سمت راست ماشین شما حرکت می­کنند و اتفاقا در کشورمان شاهد این هستیم که زودتر هم به مقصد می­رسند و حس زرنگ بودن به آن­ها دست می­دهد و جامعه آن­ها را به عنوان آدم­های زرنگ می­شناسد؛ دقیقا همین موضوعی هست که ما در فدراسیون فوتبال می­بینیم و اتفاقاتی که می­افتد و برخوردی با آن نمی­شود، افراد حس می­کنند که زرنگ بازی درآورده اند و این حاشیه­ی امن به قانون­مندی فوتبال ما کمک نمی­کند و تنها راه­حل آن این است که ما قوانین محکمی داشته باشیم که با موضوعات به صورت ریشه ای برخورد کند. شما ببینید؛ اگر کسی در ایران پارک دوبل کند جریمه ی آن ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان است ولی در کشورهای همسایه می­بینیم که این جریمه نصف حقوق یک کارمند خواهد بود و اصلا فرصت و اجازه­ی فکر کردن به این تخلف را به شما نمی­دهند که حالا من دو دقیقه این کار را انجام دهم و بروم. چون فکر می­کنند که عدم برخورد یا برخورد سطح پایین با موضوع باعث می­شود که اصلا به چشم نیاید و شما می­بینید که در دنیا وقتی تخلفات انجام می­شود برخورد هم به اندازه­ی آن تخلف شدید هست و این نشان می­دهد ما باید در قوانین مان مجازات های بسیار سنگین­تر و سهمگین­تری داشته باشیم تا بتوانیم اتفاقات را در مسیر درستی هدایت کنیم و هوادار و فوتبال و افرادی که در این موضوع حاضر هستند از آن لذت ببرند، در حالی که ما الآن کمتر داریم لذت می­بریم.

خروج از نسخه موبایل