اجتماعیاستانیپادکستتبریزورزشی

بررسی تمام حواشی بازی تراکتورسازی و استقلال با کارشناس مسائل ورزشی

خبرهای فوری با وجود محکومیت حمله اخیر ترکیه به خاک سوریه و کشتار کردهای این کشور، اقداماتی که روی سکوهای یادگار امام (ره) رخ داد بسیار تلخ بود.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، هفته ی نهم رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور، با توقف سپاهان و پرسپولیس شروع شد ولی در حساس ترین بازی هفته که خیلی پرگل و جذاب بود، استقلال موفق شد در تبریز تراکتورسازی رو با نتیجه ی ۴ بر ۲ شکست بده
ولی این بازی حاشیه های زیادی داشت، در دیدار شب گذشته تراکتور و استقلال، با وجود محکومیت حمله اخیر ترکیه به خاک سوریه و کشتار کردهای این کشور، اقداماتی که روی سکوهای یادگار امام (ره) رخ داد بسیار تلخ بود.
از فریاد زدن نام ترکیه و دادن سلام نظامی هنگام تلاوت قرآن تا شعارهای نژادپرستانه از مهمترین حواشی این دیدار حساس بود

در این زمینه گفتگویی اختصاصی داریم با آقای علی عالی کارشناس مسائل ورزشی:

علی عالی
علی عالی

به نظرتون ریشه ی این شعارها چیه؟

در مورد ریشه ­یابی شعارهایی که در استادیوم­های ورزشی و کلا خشونت و موضوعاتی که جدیدا در ورزش­ها شاهد آن هستیم باید به نحوه ی مدیریت و اجرا در در استادیوم­های ورزشی اشاره کنیم و به نظر می­رسد مدیریت در این بخش ضعیف است که شاهد این اتفاقات هستیم. یکی از مهم­ترین موضوعاتی هم که خارج از این بحث می­شود مطرح کرد آموزش­های لازمی است که ما از دوران کودکی ندیدیم و الآن که تبدیل به هوادار شده ­ایم چیزی از آن نمی­دانیم و فکر می­کنیم که اگر ناسزا بگوییم و علیه تیم مقابل شعار دهیم، تیم خودمان را تشویق کرده ایم. که آن برمی­گردد به آن نگاهی که از اول هم­چنان ما نسبت به حوزه ی فوتبال داریم و می­گوییم مردم به ورزشگاه­ها بیایند و خودشان را از لحاظ احساسی و ذهنی خالی کنند و برگردند سرکارشان در حالی­که این تئوری منسوخ شده­ای در کل دنیا است و حتی بدتر از آن مدیران ما نمی­دانند که ورزش و فوتبال سرگرمی است یا صنعت و وقتی هنوز به این نتیجه ی مشخص نرسیده اند. برخوردها و موضوعاتی را که ما در سطح استادیوم­ها می­بینیم کاملا قابل هضم هست. فضای سکو­ها هنوز از نظر من آن­ قدر منفی نیست، سازمان یافته نیست. ما کشورهایی را دیده­ایم که سازمان یافته این کارها را انجام می­دادند ولی من چنین برداشتی را فعلا ندارم و فکر می­کنم که با کمی مدیریت درست، با وضع قوانین حساب شده و برخورد محکم با این موضوعات خیلی راحت بتوان آن­ها را حل کرد و استناد به چند فیلم نمی­تواند تعبیر درستی از کل موضوع به ما بدهد.

فدراسیون فوتبال در قبال این شعار ها چه واکنشی داره؟

فدراسیون در قبال این شعارها باید واکنش درست و به موقع نشان دهد. اینکه فدراسیون تعطیل هست و ما نمی­توانیم نامه­ نگاری کنیم یا فدراسیون فعلا وقت ندارد یا فعلا خود را به ندیدن و نشنیدن بزند اصلا اتفاق خوبی نیست و عدم برخورد با متخلفان، قانون­مداران و آن­هایی که قانون را رعایت می­کنند نا­امید می­کند. شما فکر کنید وقتی سوار ماشین هستید و در ترافیک گیر افتاده اید و افرادی هستند که از جاده خاکی در سمت راست ماشین شما حرکت می­کنند و اتفاقا در کشورمان شاهد این هستیم که زودتر هم به مقصد می­رسند و حس زرنگ بودن به آن­ها دست می­دهد و جامعه آن­ها را به عنوان آدم­های زرنگ می­شناسد؛ دقیقا همین موضوعی هست که ما در فدراسیون فوتبال می­بینیم و اتفاقاتی که می­افتد و برخوردی با آن نمی­شود، افراد حس می­کنند که زرنگ بازی درآورده اند و این حاشیه­ی امن به قانون­مندی فوتبال ما کمک نمی­کند و تنها راه­حل آن این است که ما قوانین محکمی داشته باشیم که با موضوعات به صورت ریشه ای برخورد کند. شما ببینید؛ اگر کسی در ایران پارک دوبل کند جریمه ی آن ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان است ولی در کشورهای همسایه می­بینیم که این جریمه نصف حقوق یک کارمند خواهد بود و اصلا فرصت و اجازه­ی فکر کردن به این تخلف را به شما نمی­دهند که حالا من دو دقیقه این کار را انجام دهم و بروم. چون فکر می­کنند که عدم برخورد یا برخورد سطح پایین با موضوع باعث می­شود که اصلا به چشم نیاید و شما می­بینید که در دنیا وقتی تخلفات انجام می­شود برخورد هم به اندازه­ی آن تخلف شدید هست و این نشان می­دهد ما باید در قوانین مان مجازات های بسیار سنگین­تر و سهمگین­تری داشته باشیم تا بتوانیم اتفاقات را در مسیر درستی هدایت کنیم و هوادار و فوتبال و افرادی که در این موضوع حاضر هستند از آن لذت ببرند، در حالی که ما الآن کمتر داریم لذت می­بریم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. خبر فوری عزیز شما دیگه رسما دارین خون شهدای مرز شمالغرب رو که بدست کومله و پژاک که گروه های اقماری پ ک ک هستن زیر پا میزاری ترکیه با مردم کرد چیکار داره؟ چه سپاه پاسداران چه ارتش ترکیه و عراق و سوریه چندین ساله با جدایی طلبان تروریست کرد مبارزه میکنن. بشخصه هر دولت یا گروهی که با داعش یا پ ک ک ویا ی پ گ رو سرکوب کنه به نفع منطقه میدونم.

  2. به عنوان یه ایرانی افتخار میکنم تو کشوری زندگی میکنم که برای قرنها اقوام مختلف با صلح و احترام درکنار هم زندگی میکنن.اون هم تو منطقه ایی که اینهمه جنگ قومی و قبیله ایی وجود داره.زیبایی اصلی کشور ما به خاطر چهار فصل بودن و تنوع اقلیم نیست.زیبایی اصلی همین تنوع و رنگین کمان انسانیه و مطمن باشید همیشه حسودانی در اطراف هستن که چشم دیدن این زیبایی رو ندارن.پس با حرف های صدتا یه غاز دشمن شاد کن نباشیم که همدلی از همزبانی بهتراست.

  3. مرگ بر کرد؟توعه ترک تو سرزمینی زندگی میکنی که متعلق به کرد و لرو بلوچو گیلکه بعد تو سرزمین خودشون شعار مرگ بر کرد میدی؟بی صفتی دقیقا ینی همین

    1. شتر در خواب بیند
      ایران نصف ماله ترکا به ایجوری ک شما حساب میکنید با ید برید تو کویر زندگی کنید اگه استانهایه ترک زبان رو از ایران جدا کنی دیگه چی میمونه .ایقد کرد لر نکنه ایران واحد خوبه

  4. من از شما یک سوال دارم
    به نظر شما توهین قومیتی به ترکا و عربای ایرانی در ورزشگاه مهمه با حمایت از یک کشور خارجی بخاطر حمله به یک کشور خارجی دیگر؟
    متاسفانه خبر فوری هم در انعکاس خبر ها دچار بی عدالتی شده و ارزش‌ها رو به عقاید مصلحتی و فاشیستی ترجیح میده.
    چطور در برابر شعارهای فاشیستی و قومیتی و نژادپرستانه هوادارانی پایتخت به هم میهنان خود سیاست سکوت در پیش می‌گیرد و نسبت به این مسئله که در آن هیچ توهینی به ایرانی‌های عزیز نشده اینقد سیاست آشفته بازاری در پیش می‌گیرد؟؟؟؟

  5. متاسفانه کارشناس تون هیچی باریش نیست این شعار در پاسخ به جنایت گروهک تروریستی پ ک ک در مرز ایران است که همیشه چندین شهید را در بایکوت خبری رسانه های مرکز داریم در واقع کار مرکز حمایت از پ کک در مقابل کشتار مرزبان ایران است

  6. همانطور که اقوام و احزاب و افراد میتوانند طرفداری خود از یک طرف یا محکومیت طرف دیگری را در فضاهای عمومی چون خیابان بیان کنند، مردم آذربایجان نیز این حق را برای خود محفوظ میدانند که از هم نژاد خود که کار درست را برای حفظ امنیت خود انجام میدهد حمایت و طرفداری کند.
    در این بازی به هیچ گروهی توهین نشد نه سوری، نه فارس و نه کرد، در این بازی از کشور ترکیه به دلیل دفاغ از خود تمجید شد. لزوما سرار نیست مواضع اقوام مختلف در برابر اتفاقات مختلف یکسان باشد، که اگر اینگونه میبود، اصل دموکراسی حاکم زیر سوال میرفت.
    اگر این کار سیاسی تلقی شود پس باید تمامی شعار ها در حمایت از رهبری به عنوان شخصی سیاسی نیز محکوم شود. سیاست، سیاست است چپ و راست و بی طرف و بزرگ و کوچک نمی‌شناسد، فوتبالی که قرار است غیر سیاسی شود، باید از هر لحاظ سیاسی شود.

    1. جلوگیری از پخش سرود ملی توهین به ملت وکشور نیست؟ امیدوارم فقط هموطنان آذریمون در ورزشگاه معنی حرکات و شعارهارو بدونن و چشم بسته از چند نفر مشکل دار تقلید نکنن.

    2. چطوری با اینهمه افتضاحی که در ورزشگاه به بار اومده هنوز داری حرف خودتو میزنی!!
      اول و آخر همه این حرفها ما هموطن هستیم. کشورهای اطراف دارن حسرت میخورن چطوری مردم ایران در طول تاریخ با سلایق متفاوت اینهمه کُرد و ترک و لر و عرب و بختیاری و … کنار هم دارن زندگی میکنن.
      دشمن شاد کن نباشیم.

      1. نادان شما ها هستید ک روزی حداقل یک سرباز بیگناه به دست همین تزوریستایه پ ک ک شهید میشن الانم اومدید از تروریستایه کرد سوری حمایت میکنید ۹۰درصد شهیدان مدافع حرم بدست همین کردایه تروریست سوری شهید شدن
        خبر فوری نمیدونم کی مخاد ارز تیراختوررر آذریبجان بکشه بیرون خدا میدونه

    3. متاسفانه ویدیوی حواشی بازی رو دیدم که عده ای به همه اقوام فحاشی کردن،اولا ما ایرانی هستیم و اینکه الان عده ای نژادپرست در راس امور ترکیه هستن و با ایجاد خفقان در کشورشون دوباره نسل کشی دیگه ای رو شروع کردن ، نباید صرفا به خاطر هم زبان بودن ازشون حمایت بشه، بیاید با دید انسانیت با هم همزیستی کنیم نه تعصبات قومیتی

      1. شما نگاه کنید ما بچه ها می فرستیم به مراسمهای مذهبی برای تعلیم و فراگرفتن ارزشهابعد آقایی که بعنوان مداح و مبلغ دینی که در مراسمهای مختلف در تلویزیون هم می ایدومیخواد الگو بچه ها شود در کلیپ ها و سخنرانیهاش چه صحبت های زننده‌ای در مورد شخص دوم مملکت،رئیس جمهور میزند،و مثل این فراوان هست ،و بچه در مدرسه اولین چیزی که یاد میگیرد مرگ بر این و مرگ بر آن است ،پس خود کرده را تدبیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا