سلامت

دکتر معین: تفکیک جنسیتی پزشکان یک اقدام نمایشی با رویکرد حزب‌اللهی است.

رئیس پیشین شورایعالی نظام پزشکی: بنظرم تفکیک جنسیتی پزشکان و اینگونه کارها نه تنها فاقد مبانی متقن دینی است بلکه چه بسا جنبه‌ نمایشی داشته باشد که بتواند به عنوان اقدامی انقلابی و رویکردی حزب‌اللهی در کارنامه اعضای دولت و مجلس انقلابی به ثبت برسد.

دکتر معین، رئیس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری: تفکیک کادرهای پزشکی و بیماران و بخش‌های بیمارستانی از نظر جنسیت، مشکلات زیادی را با توجه به محدودیت فضا، تخت‌های بستری و کمبود تعداد پزشکان و پرستاران به نسبت جمعیت در ارائه خدمات بوجود می‌آورد. 

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر مصطفی معین، استاد دانشگاه، رئیس پیشین شورایعالی نظام پزشکی و رئیس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در‌خصوص تفکیک جنسیتی پزشکان به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: مسئله از دو نظر قابل تامل است، یکی از نظر مبانی نظری اینگونه تصمیم‌گیری‌ها و دیگری از نظر امکان اجرای آن. 

رئیس پیشین شورایعالی نظام پزشکی ادامه داد: تمرکز صرف بر اجرای احکام فرعی مذهبی در هرشرایطی مانند جدا کردن فیزیکی فضاها و امکانات درمانی و تفکیک جنسیتی آنها در بیمارستان، کلاس درس دانشگاه و یا در مترو نمونه‌ای از ظاهرگرائی‌دینی، جمود و قشریگری و یکی از آفات جامعه مذهبی است که علاوه بر مشکلات اجرائی و هزینه‌های مالی، به خشکه‌مقدسی و فرهنگ ریاکاری هم دامن می‌زند. در صورتیکه چه به لحاظ فرهنگ ملی و یا دینی پزشک محرم و رازدار و مورد اعتماد بیماران و جامعه است. 

این استاد دانشگاه افزود: از جنبه اجرائی، تفکیک کادرهای پزشکی و بیماران و بخش‌های بیمارستانی از نظر جنسیت، مشکلات زیادی را با توجه به محدودیت فضا، تخت‌های بستری و کمبود تعداد پزشکان و پرستاران به نسبت جمعیت، مسائل و مشکلاتی را در ارائه خدمات بوجود می‌آورد. 

رئیس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی که با بحران مهاجرت پزشکان، کمبود دارو و… روبرو هستیم این اقدام مناسب است و چه فایده‌ای دارد، گفت: اینگونه تصمیمات عجیب، غریب و غیر‌کارشناسانه و همراه زور و اجبار نه تنها کمکی به فضای معنوی و تلطیف روابط و مناسبات انسانی نمی‌کند بلکه آسیب‌های آن از نظر ایجاد مانع در ارائه خدمات درمانی و پرستاری و ایجاد واکنش‌های منفی در محیط متوجه بیماران خواهد شد.

دکتر معین تاکید کرد: آنچه نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی و حتی در جوامع غیر‌مذهبی و لائیک تضمین کننده سلامت و قداست فضای بیمارستانی و روابط پزشکان و بیماران می‌شود باور به اصول اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به رعایت اخلاق پزشکی و سوگندی است که یاد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: عجیب است در کشوری که پیامبرش رسالت خود را به کمال رساندن اخلاق اعلان کرده است، چرا مسئولانش همه چیز را غیراخلاقی می‌بینند یا تصور می‌کنند، و به جای برنامه‌ریزی فرهنگی جذاب و ارائه الگوهای اخلاقی درست با بخشنامه و امرو‌نهی و زور و اکراه اقدام می‌کنند! آیا قیاس به نفس می‌کنند؟! چرا که گفته می‌شود که ظاهر مردم بازتاب باطن حاکمانشان است!

مصطفی معین در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط بحرانی که جان بیمار در خطر است این اقدام امکان‌پذیر است و تفکیک جنسیتی پزشکان، عدم ارائه خدمات به افراد بی‌حجاب انسانی، اخلاقی و قانونی است، گفت: بنظرم اینگونه کارها نه تنها فاقد مبانی متقن دینی است بلکه چه بسا جنبه‌ نمایشی داشته باشد که بتواند به عنوان اقدامی انقلابی و رویکردی حزب‌اللهی در کارنامه اعضای دولت و مجلس انقلابی به ثبت برسد.

دکتر مصطفی معین، استاد دانشگاه، رئیس پیشین شورایعالی نظام پزشکی و رئیس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در‌ پایان تاکید کرد: رعایت انصاف و عدالت یکی از اصول مهم اخلاق پزشکی است و کادرهای پزشکی و پرستاری وظیفه دارند که بدون هیچ‌گونه تبعیض یا جهت‌گیری سیاسی یا مذهبی و ایدئولوژیک به همه بیماران خدمت کنند، صادق و رازدار آنان باشند، به استقلال و حق تصمیم‌گیری بیمار احترام گذارند، در هر شرایطی از سلامتی و همه حقوق بیماران و سلامت جامعه دفاع نمایند و در هیچ شرایطی به ضرر ایشان اقدام نکنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا