اجتماعیسلامت

تاکنون ۵۰۰ مادر باردار به علت کرونا بستری شدند

خبرمهم: مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی اعلام کرد که از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود ۵۰۰ مادر باردار به علت ابتلا به کرونا بستری شده و ۲۰۰ مادر باردار نیز به علت کرونا به صورت سرپایی درمان شدند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  شهلا خسروی روز یکشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: پنجم ماه می از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی مامایی شناخته شده است. این روز جهت تجلیل و بزرگداشت ماماها در سلامت مطرح شده است. در ایران نیز این روز جهانی جشن گرفته می‌شود و این روز را به همه ماماها در کشور تبریک می‌گویم.

وی بیان کرد: در جریان اپیدمی کرونا در کشور، کاربری برخی بیمارستان‌ها تغییر پیدا کرد و ماماها که در بیمارستان‌ها حضور داشتند در بیمارستان‌ها به صورت داوطلبانه مانده و از بیماران کرونایی مراقبت کردند. در بیمارستان‌هایی که برای زایمان مشخص شده بود نیز ماماها به صورت اختصاصی فعالیت داشتند و با وجود بار کاری زیاد، این موضوع مدیریت شد. بزرگترین نقش ماماها در این زمینه، تریاژ مادران باردار بود. مادرانی که علامت دار بوده یا مشکوک به کرونا بودند جدا شده و به بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی پذیرش می‌کردند ارجاع داده می‌شدند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: بخشی از نیروهای ما، نیروهای طرحی هستند. با وجود این‌که طرح در مامایی اجباری نیست، نیروهای طرحی حضور داشتند تا آسیبی به مادران باردار نرسد. در بخش درمان نیز پیگیری مادران باردار از طریق تلفن انجام شد و این پیگیری برای بیمارانی که ترخیص شده‌اند هم هنوز ادامه دارد. ماماها با خون و ترشحات مادر باردار سروکار دارند که این موارد می‌تواند منجر به انتقال ویروس کرونا شود.

خسروی اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه در غربالگری بر عهده نیروهای بهداشت بود. ۱۲ هزار ماما به عنوان مراقب سلامت کار می‌کنند و حدود ۲۴ میلیون غربالگری که دو بار انجام شد، توسط این ماماها اتفاق افتاد.

۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا و حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از ماماها بستری شده‌اند. همچنین سه نفر از ماماها فوت کرده‌اند که یک نفر در بخش بهداشت و یک نفر در بخش درمان بود.

همکاری ماماها با اورژانس برای کمک به مادران باردار

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره همکاری ماماها با سازمان اورژانس در ایام شیوع کرونا گفت: یکی از مشکلات ما در موضوع کرونا این بود که مادران باردار از این‌که وارد بیمارستان‌ها شوند نگران بودند. اعضای هیات علمی در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز مشاوره تلفنی برای مشاوره مامایی برقرار کردند. اکثر مادران باردار از این‌که به کدام بیمارستان مراجعه کنند نگران بودند و در نتیجه برخی از مادران باردار دیرتر مراجعه کردند و تعداد زایمان‌ها در اورژانس بیشتر از گذشته بود. هر جا از ماماها خواسته شد که به کمک اورژانس بروند این همکاری وجود داشته است./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا