اجتماعیسلامت

لزوم ترویج گفتمان “احترام به حق سلامت”

خبرمهم: عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر لزوم ترویج گفتمان احترام به حق سلامت، گفت: ابتدا باید سلامت به عنوان یک حق مطرح شود و وظیفه ما این است که خود مراقبت کنیم و به سلامتی دیگران نیز اهمیت دهیم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  علی بوداقی ، اظهار کرد: در رویکرد جامعه شناختی خصوصا در تئوری جامعه مخاطره آمیز بک، وقتی جهانی شدن مطرح می‌شود و روابط کشورها در سطوح مختلف جهانی می‌شود، مخاطرات نیز جهانی می‌شوند. این مخاطرات می‌توانند شامل آلودگی هوا، ناامنی شغلی، ناامنی سلامتی و… باشد. بر این اساس برای مدیریت مخاطرات جهانی همه باید وارد عمل شوند که شامل مسئولیت‌پذیری اخلاقی، قانونی، اجتماعی و شهروندی است. این موضوع در حالی محقق می‌شود که ما تعامل بین‌بخشی و روابط شبکه‌ای بین سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی، سازمان‌های دولتی و مردم را افزایش دهیم.

وی افزود: وقتی یک مخاطره پیش می‌آید، سرمایه روانشناختی انسان متاثر می‌شود. در واقع اعتماد جامعه نیز متاثر می‌شود. سرمایه‌گذاری در اعتمادسازی، بهبود شاخص‌های توانمندی اقتصادی اجتماعی و روانی اقشار آسیب‌پذیر می‌تواند به مدیریت موفقیت‌آمیز پیامدهای سوء یک بحران در مقیاس جهانی کمک کند.

عضو هیات علمی جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیامدهای کروناویروس بر جامعه بیان کرد: یکی از پیامدهای کرونا، پیامد اجتماعی و روانشناختی است؛ کرونا نشاط اجتماعی، خودکارآمدی، خوش‌بینی، امید به آینده و اعتماد به نفس جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. وقتی یک اتفاق می‌افتد، برای خروج موفق از آن باید مشارکت‌های اجتماعی فعال‌تر شوند.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم تهدیدات کرونا را به فرصت اجتماعی تبدیل کنیم، به شرطی که مدیریت اصولی صورت گیرد، گفت: امروز در برخی از مساجد و اماکن فرهنگی می‌بینیم که مردم در تولید روپوش، ماسک و… با استفاده از ظرفیت خیرین سلامت و… همراهی می‌کنند که این نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تقویت‌کننده حس همدلی در یک جامعه است و این همکاری می‌تواند به کاهش اثرات سوء کرونا بر جامعه کمک کند، البته این مساله در صورتی کاملا محقق می‌شود که به مقوله خط مشی و راهبرد و حمایت مالی و عاطفی افراد آسیب‌پذیر توجه شود.

بوداقی تصریح کرد: در جامعه‌شناسی مفهومی تحت عنوان “حساسیت اخلاقی” داریم. ما می‌توانیم از طریق رسانه‌ها که انصافا در بحران کرونا خوب عمل کردند، از طریق شبکه‌های اجتماعی موثق آگاه‌سازی کنیم و دانش افراد جامعه و یا به عبارتی “حساسیت اخلاقی” را نسبت به کرونا افزایش دهیم. ترویج گفتمان احترام به حق سلامت را باید از طریق نهادهای دینی و مسئول ترویج داد تا افراد از نظر اخلاقی مسئولیت‌پذیر شوند. ابتدا باید سلامت به عنوان یک حق مطرح شود و وظیفه ما این است که خود مراقبت کنیم و به سلامتی دیگران نیز اهمیت دهیم.

عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان تاکید کرد: آگاه‌سازی، ساخت کلیپ‌های مرتبط، فرهنگ‌سازی و ورود متخصصین، اساتید و نخبگان به این موضوع می‌تواند به افزایش حساسیت اخلاقی و اجتماعی افراد جامعه کمک کند تا بسیاری از افراد نسبت به بیماری بی‌تفاوت نباشند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا