اجتماعیسلامت

یک فعال دانشجویی در دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان: مردم هنور بیماری کرونا را جدی نگرفته‌اند

خبرمهم: کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: طرح ۸۹ روزه پرستاری، یک طرح استعماری بوده و طرحی دو سر باخت برای پرستاران است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مبین کرمی، در رابطه با فعالیت گروه‌های جهادی مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: حدود سه هفته گذشته که موارد مثبت ابتلا به کووید – ۱۹ در کشور اعلام شد، گروه‌های داوطلبی داخل کشور ایجاد شد که همزمان در دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان نیز تعدادی از دانشجویان این جمع را تشکیل داده و در قسمت‌های مختلفی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی سه هسته جهادی، آموزشی و علمی را در راستای پیشگیری و مقابله کرونا تشکیل داده‌اند، افزود: هسته آموزشی در راستای آگاهی‌بخشی به مردم و کادر درمانی استان برای جلوگیری از انتقال سریع بیماری کرونا تشکیل شده است.

این مسئول در رابطه با اقدامات هسته آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی استان، تصریح کرد: هسته آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی با آموزش به نانوایی‌ها، چاپ پوسترهای پیشگیری از کرونا و ارسال آن‌ها به بانک‌ها و سایر نهادها برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی و آداب تنفسی و آموزش نیروهای علوم‌پزشکی به عنوان رابط بهداشتی در زمانی که دانشجویان در خوابگاه‌ها حضور داشتند، گامی را در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا برداشته است.

مسئول هسته جهادی قرارگاه مبارزه با کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با هسته علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان، ادامه داد: در این هسته ۱۵ نفر با سرپرستی تیم اساتید عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) و دانشگاه علوم‌پزشکی استان کار خود را آغار کرده‌اند.

کرمی با اشاره به اینکه هسته علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان در راستای استخراج آخرین پیشرفت‌ کشورهای مختلف در بحث پیشگیری، درمان، انتقال و تشخیص بیماری و آخرین یافته‌های علمی در رابطه با بیماری کرونا فعالیت می‌کند، اظهار کرد: اعضای این هسته اطلاعات استخراج شده را به اساتید خود انتقال می‌دهند، زیرا اکنون بار سنگینی بر دوش آنان است و این اقدام دانشجویان به مطالعه سریع و نتیجه‌گیری آسان اساتید کمک می‌کند.

وی در رابطه با هسته جهادی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، افزود: هسته جهادی وظیفه تامین نیرو را در بخش‌های مختلف داوطلبی از جمله تولید مواد ضدعفونیکننده و ماسک (ماسک در آینده‌ای نزدیک اگر با مساعدت مسئولان نیز اتفاق خواهد افتاد) و تامین نیرو و آموزش برای حضور داوطلبان در حوزه درمان را بر عهده دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم‌پزشکی استان، مشکلات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: اکنون در زمینه ساخت مواد ضدعفونیکننده تنها یک بار الکل به مقدار ۲۰۰۰ لیتر شارژ شد که از آن تعداد ۱۳ هزار ظرف مواد ضدعفونیکننده توسط دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی استان تولید شد. در حال حاضر طبق قول‌هایی که مسئولان دانشگاه در زمینه تهیه اقلام موردنیاز برای تهیه مواد ضدعفونیکننده داده‌اند، هیچ یک عملی نشده است که این عمل مسئولان سبب دل سرد شدن دانشجویان و تشدید کمبود مواد ضدعفونیکننده در سطح شهر می‌شود.

مسئول هسته جهادی قرارگاه مبارزه با کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با اشاره به اینکه توزیع  مواد ضدعفونیکننده تولید شده این هسته‌های دانشجویی توسط مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان انجام می‌شود، در رابطه با تجهیزات محافظتی در بیمارستان‌های شهر زنجان، ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستان‌های شهر زنجان ماسک N۹۵ که یکی از اصلی‌ترین وسایل محافظتی است، بسیار کم موجود است.

کرمی با اشاره به اینکه قبل از ورود بیماری کرونا در کشور بی‌مهری‌هایی در طول سال‌های متعدد به طرق مختلف به دانشجویان پرستاری شده است، اظهار کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا طرحی با عنوان طرح ۸۹ روزه پرستاران از طریق وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ۸۹ روزه برای پرستاران، یک طرح استعماری و دو سر باخت برای پرستاران است، افزود: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری که خطرات موجود در این طرح را پذیرفته و داوطلب شده‌اند، اگر به سلامت، این ۸۹ روز را سپری کرده و به مردم خدمت‌رسانی کنند، باز هم مورد بی‌مهری قرار خواهند گرفت؛ زیرا پرستار، نیروی بیمارستان محسوب نمی‌شود و به نوعی استفاده ابزاری از این افراد را نشان می‌دهد که روح انسان‌دوستانه در آن مرده است.

این مسئول، در رابطه با مشکل اصلی بحث بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: اکنون تنها مشکل کنترل بیماری کرونا، نتوانستن مدیریت صحیح آن چه از لحاظ روانی و چه به لحاظ فیزیکی است. مردم هنوز هم این بیماری را جدی نگرفته‌اند، زیرا اکنون نیز شاهد تجمعات مردمی هستیم و از لحاظ مدیریت فیزیکی، بهداشتی و درمانی در دانشگاه علوم‌پزشکی استان، زحمات‌ زیادی کشیده شده اما به آن خروجی مطلوب نرسیده است. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا