اجتماعی

هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی نیست؟

خبرهای فوری: رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به تامین ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی، گفت: هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی نیست.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، محمدرضا شانه ساز، با اشاره به اینکه داروهای تولید داخل عمدتاً ژنریک بوده و از پوشش بیمه خارج نشده است، افزود: ملاک سنجش تمام داروها بر اساس استاندارد بین‌المللی است و هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قانون بیمه‌های پایه در بسیاری از کشورها به نحوی است که وقتی دارویی ژنریک عرضه می‌شود، اساس حمایت بیمه نیز بر این داروها خواهد بود.

شانه ساز گفت: بیمه‌ها، داروهای ژنریک تولید داخل را پوشش می‌دهند. در کشورهای پیشرفته نیز داروهای گران قیمت خارجی از پوشش بیمه‌ای محدودی برخوردارند و بیشتر داروهای داخلی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروهای تولید داخل نیز همانند داروهای وارداتی باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید شوند. در زمینهدارو استاندارد ملی وجود ندارد و ملاک سنجش تمام داروها بر اساس استاندارد بین‌المللی است.

شانه‌ساز با اشاره به اینکه هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی وجود نداشته و نگرانی از عدم تأثیر داروها جنبه روانی دارد، گفت: ۹۷ درصد از داروهایی که مردم مصرف می‌کنند، تولید داخل است و رعایت تمام استاندارها به طور دقیق کنترل می‌شود. افزایش امید به زندگی و مصرف داروهای تولید داخل برای کنترل بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت و…، نشان می‌دهد که این داروها از اثربخشی لازم برخوردار بوده و مردم نباید به هیچ وجه از این بابت نگرانی داشته باشند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. من یک بیمار تالاسمی هستم، من یک مریض هستم، من خواستم بگم وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو و امثالهم؛ یک مریض یا امثال من به ایشان مهم نیست و کسی به دادمان نمیرسه و اهمیت نمیده که بیماران تالاسمی که به داروی دیسفوناک تولید داخل حساسیت داره و نمیتونن مصرف کنند و دیگر بیماران تالاسمی که مثل من بیمار خاص هستن و توان خرید داروهای خارجی رو ندارن باید چکار کنیم؟ بله داروی ایرانی رایگان هست ولی به آن حساسیت شدید دارم، نمیتوانم مصرف کنم. داروی خارجی آن به اسم دیسفرال به بهانه حمایت از تولید داخل پولی شده است حال ما که توان خرید داروهای خارجی و نمونه های خوراکی آهن زدا رو نداریم محکوم باید محکوم به مرگ بشیم؟
    دولت بیماران رو حمایت میکند ولی حمایتشان باید با توجه به بیمار همراه باشد نه تولید داخلی یا داروساز یا شرکت خاصی، انسان یا انسانیت باید مهم تر از خروج پول یا ارز برای دولت باشد.
    یه گلایه دیگه باید بکنم اینکه ما چرا و تا کی تاوان دولت از تولیدات رو پرداخت کنیم اینکه همه دنیا دیگر داروی های تزریقی آهن زدا رو دیگه مصرف نمی کنند یا اگر یه جای مثل شاخ افریقا استفاده میشه، خیلی کم استفاده می شود. ما تا کی باید مثل یک انتهاری هر روز باید یک پمپ تزریقی دارو با یک سوزن در شکم، ران یا بازو داشته باشیم؟
    داروهای خوراکی آهن زدای خوراکی رو در اختیار ما قرار بدید، بله آلان داروهای خوراکی در بعضی داروهای خاص برای افراد که توان مالی دارند پیدا می شود ولی اینا که قدرت خرید ندارند چی؟
    آیا می دانید یک بیمار تالاسمی ماهانه چقدر داروی مکمل ویتامینه تالاویت، کلسیم، ویتامین ب ۱۲ و … مصرف کند و هزینه های بیمار چقدره؟
    درد بیماران رو از بیمار بپرسید نه یک رئیس که به تخت تکیه داده!
    هزینه هایمان بالاست، توانمان نمی رسد، داروی ایرانی هست ولی فاکتورهای سلامت رو ندارد که واکنش و آلرژی نشان می دهیم.

  2. اگر اینطوری ست که می فرمایید پس لطفاً خارجیش را بدهید ، ایرانی ش را صادر کنید یا خودتان مصرف کنید !
    مرسی ، اّه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا