اجتماعیسلامت

آیا قرص فشار سرطان زاست؟

خبرهای فوری: فشار خون بالا يكي از عوامل ايجاد بيماري‌هاي قلبي، عروقي و كليوي در كشور است. بر اساس آمارها ۴۰ درصد از مردم از بيماري فشار خون بالاي خود اطلاعي ندارند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، وزارت بهداشت امسال طرحی را با عنوان بسیج ملی کنترل فشارخون از خرداد ماه در کشور آغاز کرد. یکی از راه‌های درمان فشار خون بالا مصرف قرص لوزارتان است که یکی از پرکاربرد‌ترین داروها برای کنترل فشار خون در افراد به حساب می‌آید. طبق آمار حدود ۳ میلیون ایرانی از داروی لوزارتان برای کنترل فشار خون خود استفاده می‌کنند.

نیمه تیرماه امسال بود که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت که متولی دارو در کشور است طی بخشنامه‌ای فروش قرص لوزارتان تولیدی یکی از شرکت‌های داخلی را به علت سرطان‌زا بودن ممنوع اعلام کرد. البته ممنوعیت فروش این قرص با برند این شرکت داخلی که نام تولیدکننده آن هم با تاخیر اعلام شد با حاشیه‌های بسیاری همراه بود. طبق اسناد برخط در اینترنت ماده اولیه قرص لوزارتانی که توسط شرکت هترو هند تولید می‌شد در تاریخ‌های ۲۰دسامبر ۲۰۱۸ و ۲۵ فوریه ۲۰۱۹توسط سازمان غذا و داروی امریکا هشدار ریکال داوطلبانه به بیماران و کادر درمان در مورد وجود ناخالصی‌های سرطان‌زا این ماده اولیه هندی داده بود و کمیسیون اروپا در تاریخ ۲۹ ژانویه یا ۹ بهمن ماه ۹۷ مجوز شرکت را تعلیق می‌کند. حتی طبق اسناد موجود شرکت هترو هند نیز در چندین اطلاعیه نسبت به جمع آوری قرص‌های لوزارتانی که با ماده اولیه این شرکت تولید می‌شد، هشدار داده بود. با این حال پس از گذشت ۶ ماه و با افشاگری برخی رسانه‌ها نسبت به سرطان‌زا بودن قرص تولیدی این شرکت، سازمان غذا و دارو بالاخره دستور جمع‌آوری این قرص را از داروخانه‌ها صادر کرد. علت تاخیر و سهل انگاری مسوولان این سازمان که متولی نظارت و سیاستگذاری در حوزه دارو هستند در خصوص جمع‌آوری این داروی سرطان‌زا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که رییس سازمان غذا و دارو می‌گوید: تاخیر سازمان غذا و دارو در جمع‌آوری داروی لوزارتان تولیدی یک شرکت داخلی با ماده اولیه سرطان‌زا به‌طورکلی نادرست است. محمدرضا شانه‌ساز گفته به هیچ‌ وجه زمان جمع‌آوری داروی لوزارتان در ایران چند ماه با تاخیر نبوده و با فاصله سه تا چهار روزه پس از ریکال جهانی ما نیز لوزارتان را در کشور ریکال کردیم. این مقام ارشد وزارت بهداشت در حالی از زشت و نادرست بودن طرح این‌گونه مسائل که با سلامت مردم سروکار دارد، سخن می‌گوید که طبق اسناد موجود در سایت سازمان غذا و داروی امریکا FDA و کمیسیون اروپا که با یک جست‌وجوی ساده نیز قابل مشاهده و پیگیری است، تاریخ هشدار جمع‌آوری این دارو حداقل شش ماه قبل از تاریخ اعلام جمع‌آوری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است. از سوی دیگر اداره اروپایی نظارت بر کیفیت داروها و مراقبت‌های سلامت (EDQM) در تاریخ ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ماه ۱۳۹۷) بر اساس شواهدی مبنی بر وجود ناخالصی در ماده دارویی‌ لوزارتان شرکت هترو، تحت اقدامی فوری مجوز این ماده اولیه را تعلیق کرده است.

قابل تامل‌تر اینکه خود شرکت هترو هند که تولیدکننده ماده اولیه این داروی سرطان‌زاست نیز در تاریخ یکم مارس با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به جمع‌آوری این دارو هشدار داده بود. اما سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت فروش قرص لوزارتان چه شرکت تولیدی را با تاخیر شش ماهه ممنوع و دستور جمع‌آوری آن را صادر کرده است؟

شرکت اکتوورکو در سال ۱۳۴۸ توسط شادروان دکتر مصطفی نراقی تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تولید و واردات دارو آغاز کرد. در حال حاضر مسوولیت اداره این شرکت بر عهده نهاله نراقی است. نام فرزند او که تابعیتی دوگانه دارد نیز در بین اعضای هیات مدیره این شرکت به چشم می‌خورد. طبق اسناد موجود شرکت اکتوورکو ماده اولیه قرص لوزارتان خود را از شرکت هترو هند تامین می‌کرده است. شرکتی که بنا بر اعلام خود ماده اولیه‌اش سرطان‌زا بوده است. با این حال در چند وقت اخیر حوزه دارو و درمان به یکی از پرحاشیه‌ترین حوزه‌های خبری تبدیل شده است. از گم شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی که توسط وزیر بهداشت اعلام و بعدا توسط مدیرکل تجهیزات پزشکی آن وزارتخانه تلویحا تکذیب شد، گرفته تا خبرهای سخنگوی دستگاه قضا از پرونده فساد ارزی یک شرکت دارویی با هیات مدیره‌ای دوتابعیتی. در هر حال سلامت مردم موضوعی است که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و قوه قضاییه با تهدیدکنندگان آن شوخی ندارند. مبارزه با فساد و باندهای مافیایی در حوزه دارو و برخوردهای قاطع با آنان که مورد تاکید وزیر بهداشت نیز هست در آینده شاید پرده‌های دیگری از تهدیدکنندگان سلامت مردم را کنار بزند. /روزنامه اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا