اجتماعی

تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس: علت اخراج اساتید دانشگاه، فقط سیاسی است.

خبر مهم: تقی آزاد ارمکی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: اینکه می‌گویند قرارداد اساتید به پایان رسیده دروغ است. این حرف کاملا بی‌معنا و مزخرف است. 

مردانی، رئیس بسیج اساتید کشور در‌خصوص اخراج اساتید دانشگاه با بیان اینکه دشمن از دشمنی خود دست بر‌نمی‌دارد، گفت: در روزهای گذشته شاهد فضاسازی دروغین به عنوان اخراج اساتید بوده‌ایم و این موضوع ناظر به لغو قرارداد تعداد انگشت شماری از اعضای هیات علمی است که به علت رکود علمی برابر قوانین موفق به کسب مرتبه علمی بالاتر نشده‌اند و برابر قانون باید کنار گذاشته شوند، برخی جریانات سیاسی به این بهانه برای نظام و کشور هزینه ایجاد می‌کنند و تحرکاتی را انجام داده‌اند و دشمن هم بهره برداری می‌کند.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به علت اصلی اخراج اساتید دانشگاه گفت: علت اصلی اخراج اساتید دانشگاه فقط سیاسی است و هیچ علت خاص دیگری ندارد. اینکه می‌گویند قراردادها به پایان رسیده دروغ است. این حرف کاملا بی‌معنا و مزخرف است. 

تقی آزاد ارمکی، استاد دانشگاه تهران افزود: کسانی که اخراج شدند به چند دلیل است. یک اینکه این‌ها مستقل هستند و از همه مهم‌تر باسواد هستند. در علوم اجتماعی که من یک نفر از آن‌ها را می‌شناسم از با‌سوادترین افراد که به دانشگاه وارد شده. و سوم اینکه این‌ها منتقد هستند. این سه ویژگی باعث شده که جریان حاکم با این‌ها موافق نباشد زیرا فرد با‌سواد نمی‌خواهد و تمام کسانی هم که در سیستم و با رئیسیون همکاری می‌کنند افرادی هستند که از سطح سواد و دانش پایینی برخوردار هستند. شما یک نگاه به وزرا بیاندازید متوجه می‌شوید که این‌ها افراد با سواد و مستقل نمی‌خواهند بلکه افراد تابع می‌خواهند.

این جامعه شناس در ادامه تاکید کرد: اخراجی‌ها کاملا مستقل‌اند و وابسته به جناح سیاسی خاصی نیستند. این‌ها فقط منتقد هستند و از وضعیت موجود انتقاد می‌کنند. آن هم انتقاد به معنی انتقاد نه به معنی اینکه اعتراض کنند.

تقی آزاد ارمکی در پاسخ به این سوال که آیا این ماجرا فقط به اخراج اساتید ختم می‌شور یا خیر گفت: مگر دانشگاه چه چیزی دارد؟ دانشگاه چند عنصر دارد. عنصر اول کارمندان هستند که اگر آن‌ها را اخراج کنند صدایی ندارند و کسی متوجه نمی‌شود. عنصر دوم اساتید هستند و بعد منابع درسی و چهارم سیاست‌ها. که خب سیاست‌ها تحت تاثیر شورای عالی فرهنگی کردند و تمام نهادهای موجود در دانشگاه حذف کردند و تمام اختیارات را از دانشگاه‌ها گرفتند. از بالا حکم می‌کنند که چه کسی استاد چه شود. چه کسی رئیس دانشگاه شود و…

منابع هم که در‌حال تغییر است. اساتید آخرین نشانه هستند. پس دیگر چیزی در دانشگاه نمی‌ماند و دانشگاه به طور کلی از بین می‌رود تا نهادهای دیگری که در مقابل دانشگاه هستند قدرت بگیرند و کار را پیش ببرند. 

این جامعه شناس در واکنش به سکوت محمد علی زلفی‌گل، وزیر‌علوم نسبت به اخراج اساتید دانشگاه گفت: وزیر علوم هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد که در این کشور وزیر شود. از روز اول که این وزیر به وزارتخانه آمد، گفتند که او هیچ کاری نمی‌کند. یک شورایی وجود دارد که شورای معاونین هم نیست. شورای نامرئی است که در همه وزارتخانه‌ها وجود دارد. این شورا در اصل برای وزارت علوم  تصمیم گیری می‌کند.

تقی آزاد ارمکی تاکید کرد: وزیر علوم آن روز که شورای عالی انقلاب فرهنگی به او توهین کرد باید استعفا می‌داد و می‌رفت. شخصیت آکادمیک و مدرک خاصی هم ندارد. آمده تا دو سه روزی عکسی بگیرد و یک سابقه‌ای برای خود درست کند. 

این جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در‌خصوص تبعات اخراج اساتید در جامعه گفت: تربیت زمانی است که متعلم و تعلیم دهنده وجود داشته باشد. با این وضعیت بحث آموزش و تربیت در دانشگاه‌ها تعطیل است، چون نخبه‌ها را یا بیرون می‌کنیم یا مجبور به سکوت می‌شوند و یا مهاجرت می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود مشکلات جامعه حل نشود. 

تقی آزاد ارمکی در ادامه افزود: به طور مثال مشکل کشور اقتصاد، تورم، رکود و گرانی است. یک اقتصاددان را بگویید در کشور که وجود داشته باشد و بیاید یک سیاستی را طراحی کند و حرف دیگری را بزند. این شخص نه در وزارتخانه هست و نه در تلویزیون و نه گذاشتند در دانشگاه باشد خب وضعیت اقتصادی بهم می‌ریزد. وقتی هم این شخص نیست یک سری افراد می‌آیند که با تحویل ۵ کیلو شیر و قند درب منزل مردم، فکر کنند تنظیم بازار انجام دادند و این وضعیت اقتصادی را بوجود می‌آوردند.

 در مسائل فرهنگی و روابط اجتماعی هم همین طور است. به طور مثال به بحران حجاب نگاه کنید باعث می‌شود یک نفر زنش را بکشد، یک دختر خودش را از بالای پشت بام بی‌اندازد پایین. راننده اسنپی که می‌زند و درگیر می‌شود. این یعنی مردم علیه مردم در خیابان‌ها اقدام می‌کنند و کسی نیست که این مسائل را بفهمد و راه‌حل پیش‌بینی کند. ضعف دانشگاه باعث می‌شود یک نوع رهاشدگی اجتماعی پیش بیاید.  

تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: نخبه‌های کشور درحال ‌حاضر یا اسنپی هستند یا بیکارو افسرده یا در صف مهاجرت هستند. در این شرایط افرادی به صورت پنهان از یک جریانی می‌شوند وزیر و استاد و وکیل و …. بنیاد این کار بر‌اساس تبعیض است  که جز مشکلات جمهوری اسلامی است. 

 

 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا