آیا میدانید نام جعلی خلیج عربی از کجا آمده است؟!

خبرمهم: خلیج پارس نام آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در بین ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. آثار برجای‌مانده از شهرهای ساحلی این آبراهه مهم و راهبردی حکایت از وجود تمدنی بیش از سه هزار سال در خلیج پارس دارد

علیرضا ابراهیمی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، خلیج پارس نام آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در بین ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. آثار برجای‌مانده از شهرهای ساحلی این آبراهه مهم و راهبردی حکایت از وجود تمدنی بیش از سه هزار سال در خلیج پارس دارد،

اما زمان شهرت و جهانی شدن این آبراهه‌ی گرانبها به دوره امپراتوری قدرتمند و پهناور پارسیان برمی‌گردد. لازم است بدانید که اولین کسانی که این آبراه مهم را خلیج پارس نامیدند ایرانیان نبودند، بلکه امپراطوری هایی چون یونان و روم ابتدا این نام را استفاده کردند، البته طبق نوشته مورخان و جغرافی‌نگاران یونانی که پیش از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند چون هرودوت (۴۸۴ – ۴۲۵ ق.م) کتزیاس (۴۴۵ – ۳۸۰ ق.م)، گزنفون (۴۳۰ – ۳۵۲ ق.م)، یونانیان نخستین ملتی هستند که به این دریا نام پرس و به سرزمین ایران پارسه، پرسای، پرس‌پولیس یعنی شهر یا مملکت پارسیان داده‌اند.
همچنین کوین توس کوروسیوس روفوس مورخ رومی که در قرن اول میلادی می‌زیسته این دریا را دریای پارس یا آبگیر فارس خوانده است. همچنین در کتاب‌های جغرافیایی لاتین، آب‌های جنوب ایران (دریای مکران و خلیج‌فارس) را ماره پرسیکوم یعنی دریای پارس نوشته‌اند.

افزون بر یونانیان و رومیان نام خلیج پارس از دیرباز در اسناد، قراردادها و مکاتبات اقوامی چون عرب‌ها، هندی‌ها و ترک‌ها قرار داشته است .

شاید الان از خود می‌پرسید پس با اینهمه سند و مدرک نام جعلی خلیج عربی از کجا آمده است؟
خب میتوان گفت نام خلیج عربی رابطه بسیار نزدیکی با پان‌عربیسم دارد.
پس ابتدا بهتر است با پان‌عربیسم آشنا شویم :

پان عربیسم حرکتیست برای اتحاد عرب‌ها که شبیه پان ترکیسم و پان ژرمنیسم است، این اتحاد بر پایه برتری نژادی و قومی است و فارغ از باورهای دینی آنان تلاش می‌کند.
جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر، اولین مبلغ بین‌المللی پان‌عربیسم بود. جمال عبدالناصر بر طبق دشمنی دیرینه اعراب با یهودیان جنگی با آنان به راه انداخت ولی بواسطه شکست مردم عرب در جنگ شش روزه و بواسطه عدم رشد کافی اقتصادی این ایده ضربات سنگینی را متحمل شد؛ البته صلح با اسرائیل هم ضربه مهلکی بر چهره پان‌عربیست‌ها وارد کرد.

بعد از شکست جبهه پان‌عربیسم از اسرائیل، اعراب بیشتر از همیشه درمانده گشته بودند زیرا نه هویت ملی درخوری جز بیابان‌گردی و جهل قبل از اسلام داشتند و نه توانسته بودند در روزگار حال افتخاری به دست آورند و دشمن دیرینه خود را شکست دهند .
در همین میان بود که شاه ایران (محمدرضا پهلوی) علنا روابط بر ایران با اسرائیل تاکید کرد، جمال عبدالناصر که موسس جبهه پان‌عربیسم بود فرصت را غنیمت شمرد تا به این بهانه هویت ملی ایران را جعل و با ملت ایران دشمنی کند و به همین ترتیب عبدالناصر مناسبات سیاسی خود را با ایران قطع کرد و به تبلیغ علیه شاه پرداخت؛ سوریه و عراق و سایر کشورهای عربی از جنبش آزادی‌بخش استان نفت‌خیز خوزستان پشتیبانی کردند؛ اعراب نام خلیج فارس را خلیج عربی و خوزستان را عربستان نامیدند.

حال که دانستیم ریشه‌ی نام خلیج عربی چیزی جز نژادپرستی و دزدی هویتی نیست، خوب است نگاهی به نام خلیج پارس در نقشه های نه چندان دور اعراب بیاندازیم:

الخلیج الفارسی در نقشه مواصلاتی یمن در سال ۱۹۴۸ میلادی ( به فلش در نقشه توجه کنید)
نقشه منتشر شده در نمایشگاه “از سندباد تا مارکوپولو” توسط موسسه جهان عرب، که ضمن تاکیید بر نام “الخلیج الفارسی” به نام تاریخی “بلاد خوزستان” نیز اشاره کرده است
نام خلیج فارس در نقشه چاه های نفت در خاورمیانه چاپ دولت عربستان سعودی در سال ۱۹۶۲ میلادی
نام خلیج فارس در نقشه جناح شرقی امپراتوری اسلامی از کتاب(گذشته تاریخ عرب و اسلام )

چند نمونه از نقشه‌های اعراب که در آن نام خلیج پارس به خوبی به چشم می‌خورد را با هم دیدیم و میشود فهمید اعراب سعی میکنند با پول های نفت خود، خودشان را فرهیخته و جویای علم و هنر معرفی کنند ولی گویا هنوز رابطه خوبی با علم تاریخی و سندهای تاریخی ندارند.

آن چیز که نمایان است این است: خلیج پارس نامی به بلندای تاریخ است.

خروج از نسخه موبایل