اجتماعی

وعده های پوچ یا دروغ های فریبنده؟!

خبرمهم: زمان انتخابات که می‌شود کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که برای مردم تعجب‌آور است، که اگر می‌شد چرا پس منتخبین قبلی این کار را انجام ندادند و به فکرشان هم خطور نکرد، فرقی هم ندارد

سجاد جاوید

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، زمان انتخابات که می‌شود کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که برای مردم تعجب‌آور است، که اگر می‌شد چرا پس منتخبین قبلی این کار را انجام ندادند و به فکرشان هم خطور نکرد، فرقی هم ندارد این انتخابات برای مجلس باشد یا ریاست جمهوری یا شوراها و خبرگان رهبری. اما کاندیداها قول می‌دهند که بتوانند تمام این وعده‌ها را محقق کنند. درخصوص اثبات عدالت اشخاص در فقه اسلامی داریم که چنانچه شخصی گناه کبیره انجام دهد و یا بر انجام گناه صغیره اصرار ورزد شهادتش مورد پذیرش نخواهد بود. این در حالی است که یکی از شرایط کاندیداها برای تایید در شورای نگهبان تقوا یا همان عدالت محور بودن و تعهد کاندیدهاست؛ اما در خصوص این‌که چنانچه کاندیداها به وعده‌های خود عمل نکنند یا به قول معروف وعده سرخرمن بدهند هیچ ضمانت اجرایی نیست و اصلا هیچ مرجعی هم پیگیری نمی‌کند کجاست وعده‌هایی که به ملت دادید.
۲. فرضیه:
کدام ارگان یا مجمع یا سازمان وظیفه پیگیری وعده‌های کاندیداها به مردم را دارد؟ اگر وعده‌ها اصلا انجام نشد کاندیداها به چه کسی باید پاسخ دهند؟ آیا کاندیداها نباید پاسخ دهند چرا وعده‌ای که دادند عملی نشده؟
۳. پیشنهاد و راه کار:
وقتی تایید صلاحیت با شورای نگهبان است بنظر می‌رسد که بهتر باشد که وعده‌های کاندیداها به مردم هم از طریق شورای نگهبان رصد شود تا چنانچه کاندیداها به وعده‌ها عمل نکردند طی گزارشی به به قوه قضائیه اعلام جرم کند تا بدان رسیدگی شود. در محکمه هم کاندیداها موظف می شوند اثبات کنند که آیا وعده عقلایی بوده یا با حیله و نیرنگ. بسیاری از وعده‌هایی که داده می‌شود بعنوان وعده زیباست اما اصلا توجیه ندارد و بعضا در توان کاندیداها نیست، چون سلسله مراتبی دارد که مستقیما تحت اختیار وعده دهنده نیست، فلذا با علم به این موضوع نباید وعده‌ای دهند که از تسلط کامل ایشان خارج است و منوط به تایید و همراهی چند سازمان یا شخص دیگر است.
۴. نتیجه:
حال چنانچه شورای نگهبان وعده های زمان انتخاب کاندیداها را به قوه قضائیه جهت رسیدگی به تخلف از وعده و ترک فعل اعلام کند و اثبات شد که کاندیداها فقط جهت جمع آوری رای چنین وعده‌ای داده‌اند و همچنین زمانی که می‌دانند به تصمیم گیری شخصی وی چنین امکانی نیست و منوط به تایید اشخاص یا ارگان و سازمان‌های دیگری هم هست می‌بایست او را محاکمه کنند زیرا مردم را فریب داده اند، اما چنانچه طبق وعده‌های انتخاباتی تلاش خود را انجام داده‌اند ولی به دلیل عدم وجود بستر و خارج از اراده و غیرقابل پیش بینی وعده محقق نشد بری شوند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. با سلام و درود
    با شعار دادن استارت خورد ….
    با شعار دادن پیش میرن …
    و شاید ، شاید با شعار دادن این داستان به پایان برسد .
    وسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا