اجتماعی

تقویم تاریخ؛ از به قدرت رسیدن حافظ اسد در سوریه تا استقلال لوکزامبورگ

خبرمهم: امروز، شنبه بیست و دوم آبان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با هفتم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با سیزدهم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیستم و دوم آبان) به شرح زیر است:

درگذشت شیخ عبداللَّه مازندرانی از رجال دوران مشروطه

۱۰۹ سال پیش در چنین روزی بیست و دوم آبان سال ۱۲۹۱ هجری شمسی آیت اللَّه “شیخ عبداللَّه مازندرانی” از رجال دوران مشروطه درگذشت. آیت‌اللَّه شیخ عبداللَّه مازندرانی در حدود سال ۱۲۱۹ شمسی به دنیا آمد. سال‌ها بعد به عراق مهاجرت کرد و در کربلا از محضر عالم بزرگ، شیخ زین‌العابدین مازندرانی بهره گرفت. وی سپس راهی نجف اشرف شد و نزد اساتید نامدار به مدارج والای علمی دست یافت. این عالم مجاهد در جریان نهضت مشروطه به همراه آخوندملامحمدکاظم خراسانی و میرزا خلیل در حوزه نجف، به عنوان یکی از سه رهبر دینی و فکری این جنبش مردمی عمل کرد و با صدور اعلامیه‌های متعدد و رهنمود‌های سازنده، به هدایت مردم پرداخت. از شیخ عبداللَّه مازندرانی آثار متعددی بر جای مانده که رساله الوقف، شرح شرایع، کتاب التجاره و کتاب الرَّهن، از آن جمله‌اند.

درگذشت ابن حاج، مفسر، ادیب و فقیه مسلمان

۲۱۱ سال پیش در چنین روزی، هفتم ربیع الثانی سال ۱۲۳۲ هجری قمری «ابوالفیض حمدون ابن عبدالرحمان» معروف به «ابن حاج»، مفسر، ادیب و فقیه مسلمان درگذشت. وی در سال ۱۱۷۴ هجری قمری در فاس از شهر‌های مراکش امروزی متولد شد و همانجا پرورش یافت. او آموزش علوم ادبی و دینی را نزد اساتید معروف آن عصر فرا گرفت و در جریان سفر حج، با عالمانی، چون شیخ مرتضی انصاری ملاقات و از محضر آن‌ها کسب علم کرد. از ابن حاج تالیفات متعددی در فقه، کلام، تفسیر، منطق و سایر علوم به جای مانده که غالباً به صورت چاپی است.

به قدرت رسیدن حافظ اسد در سوریه

۵۱ سال پیش در چنین روزی سیزدهم نوامبر سال ۱۹۷۰ میلادی حافظ اسد در پی کودتای نظامی در سوریه به قدرت رسید.  پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و اشغال بلندی‌های جولان توسط ارتش اسرائیل، اختلافات درون حزبی بعث میان دو جناح به رهبری رئیس جمهوری وقت سوریه و حافظ اسد که وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی سوریه بود، شدت گرفت. در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۰ م کنگره حزب بعث سوریه، به برکناری وزیر دفاع (حافظ اسد) و رئیس ستاد ارتش رای داد. اما در فردای آن روز در ۱۳ نوامبر ۱۹۷۰ کودتایی علیه رژیم غیرنظامی حاکم به وقوع پیوست و حافظ اسد قدرت را در دست گرفت. چند روز بعد از کودتا اعلام شد که حکومت کودتایی، قانون اساسی جدیدی تنظیم و تدوین خواهد کرد و برای وارد شدن به فدراسیون طرح‌ریزی شده مرکب از لیبی، سودان و سوریه گام برخواهد داشت. حافظ اسد در مارس ۱۹۷۱ با انتخاب به ریاست جمهوری سوریه، قدرت را به طور کامل در دست گرفت و تا پایان عمر در سال ۲۰۰۰ م در این سمت باقی ماند.

استقلال لوکزامبورگ

۱۳۱ سال پیش در چنین روزی سیزدهم نوامبر سال ۱۸۹۰ میلادی کشور کوچک لوکزامبورگ از هلند استقلال یافت. لوکزامبورگ با ۲۵۸۶ کیلومتر مربع مساحت در غرب اروپا به دور از دریای آزاد و در همسایگی آلمان، فرانسه و بلژیک واقع شده است. لوکزامبورگ در اواخر قرن هجدهم به دنبال پیروزی انقلابیون در فرانسه، به تصرف هلند درآمد، ولی با شکست ناپلئون بناپارت، به همراه هلند تحت اداره آلمان قرار گرفت. لوکزامبورگ در سال ۱۸۳۰ م تحت کنترل هلند و سپس بلژیک قرار گرفت. در سال ۱۸۶۷ در جریان کنفرانس لندن، استقلال لوکزامبورگ به تصویب رسید، اما اجرای آن در ۱۳ نوامبر سال ۱۸۹۰ عملی شد. در این سال به دنبال مرگ پادشاه هلند و روی کار آمدن دوک اعظم جدید در لوکزامبورگ، اتحاد این کشور با پادشاهی هلند ملغی اعلام شد. نظام سیاسی لوکزامبورگ، مشروطه سلطنتی با دو مجلس قانون‏گزاری است.

حملات تروریستی در پاریس

۶ سال پیش در چنین روزی، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی در ساعت ۲۱:۱۶ به وقت اروپای مرکزی، یک رشته از حملات هماهنگ‌شده تروریستی در مناطق یکم، دهم و یازدهم شهر پاریس فرانسه رخ داد که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر و مصدومیت ۳۶۸ نفر شد. برخی از این حملات تروریستی در نزدیکی ورزشگاه استاد دو فرانس در شمال پاریس و در شبی که تیم‌های ملی فرانسه و آلمان رو به روی هم قرار گرفتند به وقوع پیوست. همچنین در همین زمان در جریان یک گروگان‌گیری در تئاتر بتکلان رخ داد که در جریان آن۸۷ نفر کشته شدند. این حملات بعد از جنگ جهانی دوم مرگبارترین واقعه‌ای بود که در فرانسه اتفاق افتاده است. فردای این اقدام تروریستی، داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت. /خبرگزاری صدا وسیما

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا