اجتماعیسلامت

نزدن واکسن کرونا به کودکان، ظلم به آن‌هاست

خبرمهم: عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تاکید بر این که حتما باید به کودکان و نوجوانان واکسن سینوفارم دو دُزه تزریق شود، تصریح کرد: جلوگیری کردن والدین از تزریق واکسن کرونا توسط فرزندان خود ظلم به کودکان تلقی می شود.

 تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با توجه به تاخیر در تولید انواع واکسن کرونا ایرانی، همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا در کشورمان احساس می شود. البته در این میان خوشبختانه سرعت تامین و تزریق واکسن کرونا در هفته های اخیر به سطح قابل قبولی رسیده است.
به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، کودکان حتما باید واکسن سینوفارم دو دُزه را دریافت کنند
چند روزی است که ثبت نام واکسن کرونا برای افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله در سامانه سلامت آغاز شده است و رفته رفته کودکان و نوجوانان کشورمان هم می توانند مانند بزرگسالان در برابر کرونا واکسینه شوند.

در این میان، حسین قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر اخیرا گفته است که برای واکسیناسیون کودکان، واکسن سینوفارم تک دُزه در نظر گرفته می شود، اما حیدر محمدی، معاون دارویی سازمان غذا و دارو تاکید کرده است که تفاوتی بین واکسن سینوفارم تعیین‌شده کودکان و بزرگسالان نیست؛ حال آن که بزرگسالان برای این که دریافت واکسن سینوفارم اثربخشی لازم را برایشان داشته باشد، باید دو دُز واکسن سینوفارم دریافت کنند.

در این میان، پرفسور علیرضا ناجی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تاکید بر این که حتما باید به کودکان و نوجوانان واکسن سینوفارم دو دُزه تزریق شود گفت: تا کنون مستندات علمی مشخصی درباره واکسن سینوفارم تک دُزه ویژه کودکان منتشر نشده است و در کارآزمایی های بالینی انجام‌شده روی کودکان نیز از همان واکسن سینوفارم دو دُزه بزرگسالان استفاده شده و فقط غلظت این واکسن کمی تغییر داده شده است.

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: تزریق واکسن سینوفارم دو دُزه به کودکان و نوجوانان می تواند ایمنی بخشی زیادی را برای این قشر به همراه داشته باشد. در چین و امارات نیز مجوز اضطراری استفاده از واکسن سینوفارم برای کودکان ۳ تا ۱۷ سال برای همین واکسن سینوفارم دو دُزه صادر شده است و واکسنی هم که چین به دانش آموزان خود تزریق کرده، همین واکسن سینوفارم دو دُزه بوده است. همچنین نشریه پزشکی معتبر لنست نیز اخیرا همین واکسن سینوفارم دو دُزه را تایید کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تمام صحبت ها در کمیته ملی واکسن کرونا برای واکسیناسیون کودکان نیز بر مبنای همین واکسن دو دُزه سینوفارم بوده است. تا امروز هم واکسن هایی که در ایارن به افراد بین ۱۷ تا ۱۸ ساله تزریق شده، همین واکسن های دو دُزه سینوفارم بوده است و طبق برنامه های کمیته ملی واکسن، سایر کودکان و نوجوانان نیز همین واکسن های دو دُزه سینوفارم را دریافت خواهند کرد. البته فعلا برنامه کمیته ملی واکسن، واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله است.
تزریق واکسن کرونا به کودکان عوارض خاصی را به همراه ندارد

در این میان اما با وجود این که از نظر وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش واکسیناسیون کودکان و نوجوانان مقدمه ای برای بازگشایی مدارس است، برخی والدین نه تنها به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور، با بازگشایی مدارس مخالفت می کنند، بلکه نسبت به عوارض احتمالی واکسن سینوفارم برای فرزندان خود نیز هراس دارند.

ناجی اما معتقد است که طبق مطالعاتی که درباره تزریق واکسن سینوفارم دو دُزه به کودکان انجام شده و اطلاعات آن در نشریه پزشکی معتبر لنست به چاپ رسیده است، می توان گفت که این واکسن برای کودکان بسیار ایمن است و نه تنها عارضه ای بیشتر از عوارض معمول تزریق واکسن کرونا از جمله درد محل تزریق و بدن درد خفیف به همراه ندارد، بلکه اثربخشی آن هم مناسب است و هیچ اختلالی هم در رشد کودکان ایجاد نمی کند.

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: واکسن سینوفارم با استفاده از پلتفورم غیرفعال کردن ویروس تولید شده است و اساسا در ایران سابقه مناسبی برای تزریق واکسن های تولیدشده با استفاده از این پلتفورم به کودکان وجود دارد. کما این که همین حالا از واکسن های تولیدشده با استفاده از پلتفورم غیرفعال کردن ویروس برای واکسیناسیون کودکان علیه آنفولانزا استفاده می شود.
والدین نباید جلوی واکسن زدن کودکان خود را بگیرند

عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تاکید بر این که جلوگیری کردن والدین از تزریق واکسن کرونا توسط فرزندان خود ظلم به کودکان تلقی می شود، عنوان کرد: واکسیناسیون دانش آموزان از جنبه های مختلفی برای ما اهمیت دارد. تجربه ایران و سایر کشورها نشان داده است که تداوم ارائه آموزش های آنلاین هم می تواند به افت تحصیلی کودکان منجر شود و هم جلوی رشد جنبه های اجتماعی آنها را بگیرد. بر همین اساس، سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید ویژه ای بر بازگشایی مدارس دارد.

همچنین به گفته ناجی، کودکان همچنان به عنوان مهمترین ناقلان بدون علامت یا کم علامت ویروس کرونا تلقی می شوند و واکسینه کردن آنها، به قطع چرخه انتقال کرونا کمک می کنند. ضمن این که کودکان غالبا نمی توانند پروتکل های بهداشتی لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند و بنابراین واکسینه کردن آنها می تواند به کاهش احتمال ابتلای آنها به کرونا بخصوص بعد از بازگشایی حضوری مدارس کمک کند؛ به‌ویژه آن که با شیوع سویه های جدید کرونا در جهان، کودکان بیشتر از قبل در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و حتی احتمال ابتلای آنها به کرونای شدید و مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز وجود دارد.
ایمنی جمعی با واکسیناسیون کودکان و نوجوانان حاصل می شود

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به شیوع گسترده کرونای دلتا در جهان عنوان کرد: اکنون سویه غالب کرونا در دنیا، ویروس دلتاست که میزان سرایت پذیری آن از سایر گونه های کرونا بیشتر است؛ بنابراین در شرایط کنونی تزریق واکسن کرونا به ۷۰ درصد جمعیت کشور نمی تواند منجر به حصول ایمنی جمعی در برابر کووید-۱۹ شود و پیش بینی می شود که ما برای رسیدن به ایمنی جمعی حداقل باید ۹۰ درصد جمعیت کشور را در برابر کرونا واکسینه کنیم.

ناجی ادامه داد: در چنین شرایطی برای این که به ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون دست یابیم، حتما باید کودکان و نوجوانان خود را در برابر کرونا واکسینه کنیم و با توجه به این که اکنون واکسن هایی در سطح جهان وجود دارد که می تواند برای تزریق به کودکان مورد استفاده قرار گیرد، ما می توانیم با تزریق این واکسن ها به کودکان و نوجوانان خود، تا حد امکان در مدت زمان کمتری به ایمنی جمعی در برابر کرونا دست یابیم.

وی در پایان تصریح کرد: نمی توان گفت که با واکسیناسیون کامل کودکان و نوجوانان در برابر کرونا، خطر ابتلای دانش آموزان به این بیماری بعد از بازگشایی حضوری مدارس به صفر می رسد، ولی ما هرچقدر سطح واکسیناسیون جامعه را افزایش دهیم و به کودکان و نوجوانان خودمان واکسن کرونا تزریق کنیم، امکان چرخش ویروس در جامعه را کمتر کرده ایم و بنابراین واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در سطح جهان می تواند نقش مهمی در تبدیل کرونا از یک بیماری همه گیر جهانی به یک بیماری واگیر شایع در برخی مناطق داشته باشد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا