اجتماعیسلامت

ابتلا به کرونا در موج پنجم سه برابر موج‌های قبلی

خبرمهم: رئیس گروه واکنش سریع کووید- ۱۹ گفت: ویروس‌های جهش‌یافته جدید قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارد، در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، حمید سوری ظهر امروز در جریان سفر به استان قم اظهار کرد: در شرایط فعلی واقع‌بینی و نگاه عالمانه به شرایط و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ثمربخش شدن اقدامات نظام بهداشت و درمان ضرورت دارد. از ابتدای بحران کرونا تا این لحظه دانشگاه علوم پزشکی قم توانسته موج‌های قبلی را به‌خوبی مدیریت کند.رئیس گروه واکنش سریع کووید- ۱۹ تصریح کرد: ویروس‌های جهش‌یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است.

تداوم روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا در استان قم

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بابیان اینکه هنوز به قله پیک بیماری در استان نرسیدیم بیان کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان رو به افزایش است و در حال حاضر با حدود ۶۵۰ بیمار بستری تعداد مبتلایان به کرونا ویروس بستری در مراکز درمانی از پیک قبلی بیشتر است.
وی بابیان اینکه قدرت سرایت ویروس در پیک جدید بسیار زیاد است بیان کرد: با توجه به اینکه سن ابتلاء در این مرحله کاهش‌یافته است باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با دقت بیشتری انجام گیرد و تجمعات به حداقل برسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با اشاره به واکسیناسیون افراد گروه هدف از طریق وزارت بهداشت در استان، خواستار کاهش سن گروه هدف از ۵۸ به ۵۰ سال در استان قم شد.

 قم جزو پنج استان برتر کشور در تست سریع کرونا است

سیامک محبی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ابتلای به بیماری در قم اظهار داشت: وضعیت بیماری استان افزایشی است، کل کشور درگیر بیماری و ویروس دلتا است و عمده شهرهای کشور قرمز و نارنجی هستند.
وی افزود: در روزهای اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۸ درصد گزارش‌شده است، وضعیت استان از میانگین کشور کم‌تر نیست و عادی انگاری‌ها هم افزایش‌یافته است.
محبی بیان کرد: میانگین بستری‌ها ۵۰۰تا ۶۰۰نفر است و یک‌پنجم بیماران ما بدحال هستند، این امر حامل پیام است وآن این‌که افراد زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که وارد فاز خطرناک شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بابیان این‌که قم در انجام تست سریع کرونا جزو پنج دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور است عنوان کرد: آخرین آمار هفتگی بازدیدهای نظارتی در طرح شهید سلیمانی نشان می‌دهد حدود دو هزار و ۳۰۰ بازدید، حدود ۶۰۰ اخطار و ۱۰۷ پلمپ را به دنبال داشته است.

 مردم بدون ثبت‌نام هرگز به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند

دکتر عاطفه عابدینی فوق تخصص ریه و دبیر کمیته علمی وزارت بهداشت در بازدید از مراکز درمانی و بهداشتی و پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون استان قم بیان کرد: استان قم هم همانند بسیاری از استان‌ها درگیر نوع جدید کروناست و اکنون با افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان و تعداد بستری‌ها مواجه شده است.
وی بیان کرد: روند واکسیناسیون در قم به‌خوبی در حال انجام است اما مردم باید در سامانه پیامکی ثبت‌نام و بعد از دریافت پیامک نوبت‌دهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

افزایش سریع تعداد مبتلایان به کرونا

عابدینی بابیان اینکه خاصیت موتاسیون دلتا این است که سرایت‌پذیری آن بسیار سریع است، گفت: بر همین اساس اگر به نمودار بیماری در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که یک افزایش بسیار سریع و رو به بالا را درزمینهٔ افزایش تعداد مبتلایان داریم.
دبیر کمیته علمی وزارت بهداشت تجربه کادر درمان قم را عامل موفقیت در ارائه خدمات دانست و گفت: امیدواریم مردم همچنان از تجمعات پرهیز کنند و ماسک بزنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

 اگر وضعیت کنترل نشود با کمبود تخت روبرو می‌شویم

علی ابرازه مشاور وزیر بهداشت، ناظر کشوری و عضو تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز در حاشیه‌ بازدید از مراکز واکسیناسیون در قم، بیان کرد: با توجه به روند افزایشی تعداد مبتلایان و رسیدن آمار بستری‌ها به ۷۰۰ نفر باید مدیریت تخت‌ها و آماده‌باش مراکز بیمارستان‌ها را جدی‌تر دنبال کنیم تا با کمبود تخت مواجه نشویم.
وی عنوان کرد: استقبال مردم از مراکز واکسیناسیون قابل‌توجه بود به همین علت باید از ظرفیت‌های مختلف استان برای ایجاد مراکز واکسیناسیون و جلوگیری از تجمع استفاده کنیم.
ناظر وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: ما نباید در شرایطی که هرروز هم‌وطنان جان خود را به خاطر کرونا از دست می‌دهند نسبت به این بیماری بی‌توجه باشیم‌.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا