اجتماعیسلامت

ویروس‌کرونای انگلیسی، عامل افزایش بیماران؟‌

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  وضعیت شیوع کرونا در استان مازندران همچنان روبه افزایش است و در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر ورود ویروس انگلیسی به این استان مطرح می‌شود. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان از روند روبه رشد ابتلا در این استان احساس نگرانی می‌کنند و با حجم مسافرت‌ شهروندان تهرانی‌ به این استان و وضعیت استراتژیک تهران در محل تجمع مردم کشور، این استان می‌تواند نقطه آغاز موج چهارم در کشور باشد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است. در این بین بابایی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: «تا این لحظه هیچگونه مورد مشکوک یا مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا انگلیسی در استان مشاهده نشده است.» در این شرایط پنج هزار و ۸۰۶ بیمار کرونا از یکشنبه تا دوشنبه (۲۹ دی) و همچنین ۸۳ فوتی جدید ناشی از این بیماری در کشور ثبت شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، ۴۳۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به غیر از ۱۰ شهر مازندران که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تاکید بر اینکه شرایط کرونا شکننده است و نباید فریب آمار را خورد خطاب به شهروندان هشدار داد: با کوچکترین غفلت به شرایط سخت باز خواهیم گشت. سعید خال همچنین معتقد است که شرایط آمار فوت کرونا در تهران دقیقا شبیه اردیبهشت ماه است و در صورت کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط سخت و بحرانی آبان ماه ۹۹ باز خواهیم گشت.

نگرانی از خیز مجدد کرونا

در این بین علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ترددها و سفرها در زمینه انتشار ویروس کرونا بسیار موثر است و حتی سفرهایی که هفته گذشته به جزیره قشم اتفاق افتاد، جای نگرانی دارد، زیرا این عدم رعایت می‌تواند باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر به علت کرونا شود.

از واکسن کرونا چه خبر؟

در این شرایط صدور مجوز آزمایش دومین واکسن انسانی کرونا نیز می‌تواند بهترین خبر برای مردمی باشد که از واکسن غربی ناامید شده‌اند. در این رابطه دکتر احسان شمسی کوشکی، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ضمن تشریح جزئیات پروتکل اجرای مطالعه بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی گفت: این واکسن نوترکیب بوده و یک پروتئین نوترکیب است که تکنولوژی آن با واکسن‌ کرونای ایرانی قبلی که مجوز دریافت کرده، متفاوت است. باید توجه کرد که البته این پروتکل پیشنهادی باید به سازمان غذا و دارو برگردانده شود و در آنجا مجوز شروع مطالعه بالینی یا CTA را دریافت کند و سپس کارآزمایی بالینی می‌تواند آغاز شود. همچنین علیرضا بیگلری،‌ رئیس انستیتو پاستور ایران گفت واکسن کرونای ایران و کوبا در اسفندماه به صورت همزمان در دو کشور آزمایش خواهد شد. واکسن تولیدی مشترک ایران و کوبا مطالعات بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا