اجتماعیسلامت

واکسن کرونا به زمستان سیاه نمی‌رسد!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، کرونا امروز به یک تهدید جهانی تبدیل شده و هر روز بر آمار مرگ و میر آن افزوده می‌شود. کارشناسان در شرایطی «زمستان سیاه» یک قرن گذشته را پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است بیش ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر تا پایان زمستان جانشان را به دلیل شیوع کرونا در جهان از دست بدهند. در این روزهای بیم و امید، میلیاردها نفر در سراسر جهان در انتظار ساخت واکسن کرونا هستند و یکی از این کشورها ایران است که اعلام کرده به‌زودی آزمایشات بالینی این واکسن را آغاز می‌کند. طبق آخرین آمار تا روز دوشنبه (۲۶ آبان) ۵۴ میلیون و ۸۱۸ هزار در سراسر جهان به کرونا مبتلا شدند و یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۵۳۱ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست دادند. آمریکا هم‌اکنون با بیش از ۱۱ میلیون مبتلا و بیش از ۲۵۰ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. براساس آمار فوق در حال حاضر ۱۱ کشور اول این جدول، همگی از رقم یک میلیون ابتلا عبور کرده‌ و پس از ایالات متحده، هند و برزیل که سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند، همچنین کشورهای فرانسه، روسیه، اسپانیا، انگلیس، آرژانتین، کلمبیا، ایتالیا و مکزیک نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند. در ایران نیز روزهای سیاه و رکوردشکنی کرونا در پاییز سخت ادامه دارد و کارشناسان از وخیم‌تر شدن شرایط در زمستان ابراز نگرانی شدید می‌کنند. دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه زمستانی سخت‌تر از پاییز پیش‌رویمان خواهد بود، بر لزوم تغییر کنش‌های فردی و اجتماعی برای توقف زنجیره انتقال بیماری تاکید کرد.

لاری همچنان به آمار بالای شیوع کرونا از یکشنبه (۲۵ آبان) تا دوشنبه (۲۶ آبان) اشاره کرد و از رکورد جدید ابتلا در یک روز با رقم ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا در این مدت خبر داد که سه هزار و ۱۳۳ نفر از آنها بستری شدند. او درباره آمار مرگ و میر در مدت این یک روز نیز گفت: ۴۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داد. با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسید و تاکنون ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر در کشور جانشان را از دست دادند. ۵۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

زمستان ۱۴۰۰ شرایط عادی خواهد شد

در این روزها مردم سراغ واکسن کرونا را از یکدیگر می‌گیرند و طبق آخرین اخبار احتمال می‌رود که دو شرکت آلمانی و آمریکایی به‌طور مشترک نخستین واکسن کرونا را به بازار عرضه کنند و به اعتقاد رئیس شرکت آلمانی بایون‌تک، زمستان آینده شرایط عادی خواهد بود. «مادرنا»، که یک شرکت آمریکایی است اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است. حدود یک هفته پیش شرکت داروسازی «فایزر» اعلام کرد که واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. فایزر این واکسن آزمایشی را با همکاری شرکت بیواِن‌تِک ساخته است. بنابه گفته دانشمندان و متخصصان کادر درمان و بهداشت، واکسن ویروس کرونا نمی‌تواند فورا به عالم‌گیری کوید۱۹ پایان دهد و زندگی مردم جهان را وضعیت عادی و پیش از شیوع کرونا برگرداند. اوگور شاهین، رئیس شرکت آلمانی بایون‌تک در گفت‌وگو‌ای مدعی شد که «اگر واکسن کرونای مشترک دو شرکت بایون‌تک و فایزر به‌زودی روانه بازار شود، امید به این که زمستان سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰) شرایطی عادی بشود، زیاد است.»

انگلیسی‌ها اعتقادی به واکسن ندارند!

بررسی‌ها نشان داده است که ۳۶ درصد از بریتانیایی‌ها علاقه‌ای به استفاده از هیچ نوع واکسن کرونا، در صورت تولید، ندارند. ۲۷ درصد از مردم هم مطمئن نیستند که چه اقدامی انجام دهند که البته از میان این افراد ۹درصدشان، زدن واکسن را بسیار بعید می‌دانند. این در حالی است که اگر بیش از یک‌سوم افراد جامعه از دریافت واکسن کرونا امتناع کنند، شیوع بیماری کوید۱۹ تمام نمی‌شود.

واکسن ایرانی کرونا، خیلی دور خیلی نزدیک

ایران نیز از سه طریق به‌دنبال واکسن کرونا است. بنابه گفته کارشناسان بهداشت، برای اینکه عالم‌گیری کوید۱۹ به پایان برسد، از هر ۱۰ نفر باید هشت نفر واکسینه شوند و این کار وظیفه‌ای بسیار سنگین و سخت روی دوش کارکنان کادر درمان می‌گذارد. تازه این شرایط مربوط به زمانی است که واکسن کرونا به اندازه کافی در اختیار مردم دنیا قرار بگیرد. در کشور ما ۱۲ شرکت از جمله سازمان علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، انستیتو پاستور و رازی و بنیاد برکت در حال ساختن واکسن کرونا هستند. در این رابطه وزیر بهداشت گفته است: « ما همگام با کشورهای جهان از روزهای نخست کار را آغاز کردیم و با سه روش برای تامین واکسن مورد نیاز مردم کشورمان راه را دنبال می‌کنیم. یکی از این اقدامات مشارکت در کووکس با هدایت سازمان جهانی بهداشت و قرار دادن سهمیه‌ای برای ایران در این زمینه است. دیگری هم همکاری‌های بین‌المللی که با کوشش همکاران من در روابط بین‌الملل و انستیتو پاستور و در برخی دستگاه‌های دیگر با مشارکت‌ کشورهایی که اعلام آمادگی کردند به شکل پروژه مشترک دنبال می‌کنیم و همچنین با همکاری دوستانم در شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه‌هایی مثل بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور فعالیت بسیار خوبی از ماه‌ها قبل در زمینه ساخت واکسن آغاز شد.» وی در رابطه با مراحل ساخت این واکسن توضیحی نداد، اما گفته است: «شرکت‌ها مراحل پیشرفته فاز یک و دو را طی کردند و وارد فاز ۳ یعنی فاز انسانی می‌شوند. در آینده نزدیک ان شا… به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز ساخت واکسن کووید۱۹ امیدواریم در جهان مطرح شویم.»

داوطلب اولین واکسن ایرانی کیست؟

«واکسن‌های ایرانی کرونا موفق به دریافت کد اخلاق شده است» این آخرین وضعیت از مراحل ساخت واکسن کرونا در ایران است که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی آن را تایید می‌کند. جلیل کوهپایه‌زاده افزود: «البته درحال حاضر مجوزی برای آغاز مطالعات انسانی اخذ نشده است اما کد اخلاقی برای این واکسن دریافت شده است.» بنا به تایید کارشناسان، آن دسته از افراد که بیش از دیگران در معرض خطر کوید۱۹ هستند، مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و کادر درمان باید در ابتدای فهرست کسانی‌که واکسن دریافت می‌کنند باشند. بعد از این افراد که در گروه پرخطر قرار دارند، نوبت به افراد سالم و جوان‌تر می‌رسد. در این بین کوهپایه زاده درخصوص نحوه جذب داوطلب برای آغاز فاز مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: با اعلام فراخوان اقدام به جذب داوطلب می‌کنیم و طبیعتا برخی ویژگی‌ها و مشخصات در ترایال انسانی برای داوطلبان تعریف می‌شود تا به عنوان مثال کسانی که بیمار نباشند و شرایط سنی مشخص و … داشته باشند، جذب شوند اما، اساس کار ما داوطلبانه است. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه هر واکسنی می‌تواند دارای عوارضی هم باشد، تاکید کرد: کسانی که به شکل داوطلب برای تزریق واکسن می‌آیند، به این موضوع هم آگاه هستند. اما عوارض واکسن در فاز حیوانی بررسی می‌شود و اگر در فاز حیوانی عوارض جدی نداشته باشد، در فاز انسانی هم اتفاق عمده و جدی برای انسان نمی‌افتد./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا