اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانسلامتفارسقممازندران

مرگ فقط برای همسایه نیست

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، «۲۱۹ فوتی در یک روز بر اثر ابتلا به کرونا» این روزها خیلی از این آمارها شوکه نمی‌شویم و ظاهرا جامعه و مردم ترس‌شان از کرونا ریخته و به این نتیجه رسیده‌اند که مرگ فقط برای همسایه است. در روزهای شلوغ اما بدون هیاهوی آرامستان‌های سراسر کشور، شمار درگذشتگان کرونا در ۱۵۲ روز گذشته به ۱۴‌هزار و ۸۵۳ نفر رسید و سه‌هزار و ۶۰۹ نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری بر روی تخت‌های آی سی یو قرار دارند. در این شرایط بسیاری از مردم فقط امیدوارند که در صورت ابتلا به کرونا که به باور آنها اجتناب ناپذیر است، بیمار بدون علائم باشند و خودشان را برای این روزها آماده کرده‌اند. این در حالی است که مسئولان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط ۸۵‌درصد مردم خبر می‌دهند، اما آنچه که در آمار و ارقام مشاهده می‌شود این‌درصد همکاری مردم را نشان نمی‌دهد، کما اینکه در صورت زدن ماسک، شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی‌درصد مبتلایان به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. با این حال همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد هم وضعیت هشدار را تجربه می‌کنند. بنا بر اعلام سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از سه شنبه (۳۱ تیر) تا (یکم مرداد) ۲۵۸۶ مورد جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۲۱۹ بیمار نیز به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. با احتساب به این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۱‌هزار و ۴۱۳ نفر رسید. وی همچنین با اشاره به استان‌هایی با وضعیت قرمز گفت: در مجموع شهرستان‌های قرمز هشت‌درصد کاهش داشته اما شهرستان‌های هشدار ۴۰‌درصد افزایش داشته‌اند. به‌عنوان مثال در استان مازندران آمار بستری روزانه به سه برابر افزایش یافته و در حال حاضر ۱۷ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

چرا مرگ رکورد می‌زند؟

روز سه‌شنبه (۳۱ تیرماه) با ۲۲۹ فوتی، رکورد مرگ و میر بر اثر کرونا را در یک روز به خود اختصاص داد و در آماری بی‌سابقه در دو روز گذشته ۴۴۸ نفر در کشور جان‌شان را از دست داده‌اند. در این بین سوالی که وجود دارد این است که چرا آمار فوتی‌های کرونا رکورد می‌زند؟‌ در پاسخ به این سوال ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت معتقد است: برگزاری مراسم‌ عروسی و عزا، عادی سازی شرایط و عادی‌پنداری شیوع بیماری باعث اوج گیری آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کشور شده است. این موضوع ناشی از آن است که در مقاطعی رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سطح جامعه کاهش یافت و مردم با برگزاری مراسم‌های عروسی و انجام سفرها پروتکل‌های بهداشتی، به خطر کرونا بی‌اعتنا بودند. همچنین دولت به‌دلیل نیازهای اقتصادی مجبور به بازگشایی اصناف و اماکن شد. همچنین آمار مبتلایان نیز شیب نموداری صعودی به خود گرفته و به‌طور میانگین روزانه ۲۵۰۰ نفر به کرونا مبتلا می‌شوند که سهم قابل توجهی از این آمار مربوط به استان تهران با وضعیت زرد است!‌ در این شرایط علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت، بهترین راه‌حل را کاهش میزان تولید بیماری اعمال اقدامات محدود‌شونده برای مردم می‌داند و می‌گوید: در تهران در حال شناسایی نقاط داغ پرتردد ایجاد‌کننده خوشه‌های بیماری هستیم که به‌زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد. زالی با اشاره به استفاده ۶۲‌درصدی تهرانی‌ها از ماسک گفت: براساس مطالعات انجام شده ۶۲‌درصد همشهریان تهرانی از ماسک استفاده می‌کنند و در ادارات نیز این میزان به ۸۳‌درصد رسیده است.

شهادت ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت

در این شرایط که کشور با موج شدید ابتلا به کرونا مواجه است، یکی از پیامدهای خطرناک این موضوع خستگی مفرط کادر درمانی و ابتلای گروهی پزشکان و پرستاران است. طبق آخرین آمار سازمان نظام پزشکی تاکنون ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا شهید شده‌اند و طبق آخرین آمار ۲۰.۳۷‌درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند. سایر پرسنل اعم از خدمات، تاسیسات، آزمایشگاهیان و… ۱۹.۱۹‌درصد از شهدا را به خود اختصاص داده‌اند. جامعه پزشکی ائم از عمومی و متخصص ۶۰‌درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند که از این تعداد ۲۸‌درصد پزشکان عمومی هستند و ۳۲‌درصد از تخصص‌های مختلف بوده‌اند. بیشترین تخصصی که تا این لحظه بیشترین شهید را داده جدای از پزشکان عمومی که بیشترین شهید را داده‌اند، پزشکان داخلی که ۸.۴۵‌درصد شهدای سلامت را به خود اختصاص داده، گروه زنان و زایمان با ۵.۲۸‌درصد و بعد اطفال با۴.۱۶ بوده‌اند. همچنین گروه بیهوشی با ۳.۲۹‌درصد شهید و قلب و عروق، جراحی و ماما حدود ۲.۵‌درصد و گروه داروساز و دستیاران که با کمترین حقوق و درآمد جان‌نثاری می‌کنند، نیز د رده بعدی جزو شهدا بوده‌اند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا