اجتماعیاقتصادی

کارشکنی بانک‌ها یا بی‌اطلاعی متقاضیان؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،   بعد از گذشت ۱۰ روز از شروع پرداخت تسهیلات کرونایی در بانک‌های استان تنها ۱.۲ درصد تسهیلات مورد تقاضای ۱۳۸۶۲ فقره پرونده توسط شعب بانک‌های استان پرداخت‌شده که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان معتقد است ۹۰ درصد متقاضیان به دلیل بی‌اطلاعی، هنوز به بانک‌ها مراجعه نکرده‌اند و اگر شعبه‌ای پرداخت نکرده، اعمال‌نظر سلیقه‌ای بوده است.به گزارش خراسان رضوی، بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور در اسفندماه سال گذشته، دولت بیش از  ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصدی برای حمایت از بنگاه‌های متضرر در ۱۴ رسته تخصیص  داد و به بانک مرکزی ابلاغ کرد؛  بر اساس برآوردها حدود ۷۰ هزار بنگاه اقتصادی متضرر در استان مشمول دریافت این تسهیلات هستند. بعد از گذشت بیش از چهار ماه از بحران کرونا و بیش از ۲ ماه از آغاز ثبت‌نام متقاضیان در سامانه «کارا»، بنا بر اذعان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان ۱۰ روز است که پرونده متقاضیان به بانک‌های عامل استان ارسال‌شده است.

۱۳۸۶۲ پرونده متقاضی در دست بانک‌ها

از مجموع حدود ۷۰ هزار بنگاه اقتصادی استان که مشمول دریافت تسهیلات حمایتی دولت برای مقابله با بحران کرونا بوده‌اند، بر اساس گزارش دبیرخانه کارگروه اشتغال استان، تعداد پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی که به بانک‌های منتخب استان ارسال‌شده، معادل ۱۳۸۶۲ فقره بوده است. مبلغ کل تسهیلات موردتقاضای این بنگاه‌ها حدود ۴۰۶ میلیارد تومان بوده درحالی‌که سهم استان از تسهیلات کرونایی بیش از ۲۸۶۸ میلیارد تومان بوده است. این گزارش حاکی از آن است که تا روز شنبه(۲۱ تیرماه) کمتر از ۵ میلیارد تومان
( حدود۱.۵ درصد) پرداختی این تسهیلات بوده است. حدود یک‌سوم پرونده‌های ارسال‌شده مربوط به بنگاه‌های متضرر در مشهد بوده که نیمی از تسهیلات موردتقاضا را به خود اختصاص داده است.

عمده چالش‌های متقاضیان

بر اساس گزارش دبیرخانه کارگروه اشتغال،  عمده‌ترین  چالش‌هایی که متقاضیان دریافت تسهیلات هنگام مراجعه به بانک‌های عامل با آن مواجه شده‌اند بدین شرح است که؛  هنوز برخی شعب بانک‌های عامل در پاسخ به متقاضیان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که باعث نارضایتی متقاضیان شده است، علاوه بر این برخی بانک‌های عامل ، اجرای اصلاحیه دستورالعمل تسهیلات بنگاه‌های دارای بیمه را منوط به ابلاغ داخلی خودشان کرده و از اجرای آن با ابلاغ دبیرخانه کارگروه اشتغال استان خودداری می‌کنند. از سویی برخی بانک‌های عامل تضامین و شرایطی فراتر از موارد مذکور در دستورالعمل را از متقاضیان مطالبه می‌کنند (حداقل رتبه اعتباری ۶۰۰ ، معرفی دارایی و اثبات توان بازپرداخت اقساط، مطالبه مانده‌حساب، مطالبه صورت‌های مالیاتی و…). همچنین برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات از رانندگان، تقاضای معرفی‌نامه مکتوب اداره کل راهداری می‌کنند.بااین‌حال، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در گفت‌وگو با خراسان رضوی نظر دیگری دارد؛ حسن مونسان گفت:  از مجموع حدود ۱۳۸۶۲ پرونده ارجاع‌شده به شبکه بانکی استان تاکنون تنها ۶۰۰ نفر به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و میزان کل پرداختی‌ها تنها ۵ میلیارد تومان بوده است.

دفاع از عملکرد؛ تنها ۱۰ درصد مراجعه کرده‌اند ۹۰درصد بی‌اطلاع‌اند

وی درباره چالش‌های مطرح‌شده در گزارش دبیرخانه کارگروه اشتغال استان نیز گفت: بنده ۱۰۰ درصد از عملکرد شبکه بانکی استان در پرداخت تسهیلات کرونایی دفاع می‌کنم؛ زیرا تنها ۱۰ روز است که پرونده‌ها به بانک‌های عامل ارجاع شده و در این مدت بانک‌ها عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند.مونسان تصریح کرد: در این مدت تنها ۱۰ درصد متقاضیان دریافت تسهیلات تا به امروز به شعب بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و ۹۰ درصد دیگر به دلیل بی‌اطلاعی به بانک‌ها مراجعه‌ای نداشته‌اند. درواقع دستگاه‌های اجرایی باید به متقاضیان اعلام کنند که پرونده شما به بانک عامل ارسال‌شده است تا متقاضی مطلع شود. اگر این اطلاع‌رسانی درست انجام شود و متقاضیان به شعب منتخب مراجعه کنند ما قول می‌دهیم که تا پیش از ۱۰ مرداد پرداخت‌های این مرحله کاملاً انجام شود.

اعمال‌نظر سلیقه‌ای بوده‌است، پیگیری می‌شود

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان افزود:  در جلسات شورای هماهنگی بانک‌ها همه مدیران تأکید کرده‌اند که بر اساس مصوبه بانک مرکزی و دستورالعمل ابلاغی عمل خواهند کرد؛ لذا اگر برخی متقاضیان به شعبه‌ای مراجعه کرده‌اند و پاسخ‌های این‌چنینی دریافت کرده‌اند این موضوع کاملاً اعمال سلیقه شخصی بوده است و مربوط به‌کل شبکه بانکی استان نیست.

کمبود نیرو دامن‌گیر بانک‌ها شده است

وی ادامه داد: درخواست ما از اداره کار و دستگاه‌های اجرایی متولی این است که به ما اعلام کنند در کدام شعبه این پاسخ به متقاضی داده‌شده است تا پیگیری‌های لازم انجام شود. از سویی با توجه به این‌که این دستورالعمل خاص بوده، متقاضیان دریافت تسهیلات حمایتی کرونایی تنها به «بخش اعتبارات» شعب بانک‌های عامل مراجعه کنند؛ زیرا ممکن است دیگر بخش‌ها اطلاعی نداشته باشند و پاسخ صحیحی به مراجعه‌کنندگان داده نشود. علاوه بر این در شرایط کرونایی امروز حدود ۴۰۰ نفر از پرسنل زحمتکش بانک‌های استان درگیر بیماری کرونا شده‌اند به همین دلیل در برخی شعب و بانک‌های عامل ما با کمبود نیرو به‌خصوص در بخش اعتبارات مواجه هستیم. لذا این اعمال سلیقه‌های شخصی و موردی را نباید به‌پای همه ۱۰ هزار شعبه بانکی فعال در استان نوشت./خراسان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا