اجتماعیبین المللیحوادثسیاسی

جزئیات جدید از دقایق پیش و پس از ترور شهید سلیمانی به نقل از میدل ایست نیوز

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، به گفته منابع آگاه، سردار سلیمانی در ساعت ۲۳:۲۰ دقیقه به وقت بغداد بر فراز پرواز هواپیمایی سوریه ای «اجنحه الشام» از دمشق وارد بغداد شد. ابو مهدی المهندس نیز به همراه «محمد رضا الجابری»، مسئول تشریفات الحشد الشعبی، که داماد المهندس هم هست با شماری از دیگر سران حشد به استقبال وی رفتند.

پای پله های هواپیما، یک خودروی تویوتا و یک ون از نوع «استار ایکس» در انتظار آنها بود و کاروان متشکل از این دو خودرو بدون تشریفات گذرنامه ای از فرودگاه خارج شد بدون آنکه در پست های بازرسی توقف کند. پیش از اینکه این کاروان به میدان عباس بن فرناس، اولین میدانگاه بعد از فرودگاه برسد، در حدود ۳۰۰ متری میدان، کنار یک ورودی امنیتی بازرسی در لحظه ای که خودروی دیگری در صحنه نبود هدف حمله قرار گرفت.

اولین اعلام ازجانب نقطه بازرسی موسوم به «ایست ۴» بوده که تابع پلیس فدرال است که از شلیک کاتیوشا خبر داده بود. تا ۵ دقیقه مبنای اطلاعات همین حمله کاتیوشا بود و از آنجا که همه منتظر واکنش حشد به حمله موشکی به پایگاه القائم بودند و با توجه به اینکه پایگاه امریکایی چسبیده به فرودگاه است، برداشت اولیه این بود که این حمله ازجانب حشد بوده و به خطا رفته است.

اما وقتی نیروهای امنیتی به محل حادثه رسیدند موضوع عوض شد و ۲۰ دقیقه بعد هویت قربانیان شناسایی شد. کسی که توانست آنها را شناسایی کند «ابومنتظر الحسینی»، از دیگر سران حشد و نزدیکان سردار سلیمانی بود که از ورود وی به بغداد خبر داشت.

یک مقام بلندپایه امنیتی تأکید کرد که شدت بمباران بسیار شدید بوده و در آسفالت خیابان یک حفره ایجاد کرده است و افزود که آخرین چیزی که فکر می کردیم آن بود که امریکایی ها چنین کاری کنند و هدف حمله سلیمانی و مهندس باشند.

این مقام تأکید کرد که اتهامات بسیاری درباره درز دادن اطلاعات به امریکایی ها مطرح شده است، چه درمورد دستگاه امنیت فرودگاه دمشق و چه بغداد. به نظر این مقام، به احتمال قوی امریکایی ها از لحظه پرواز سردار سلیمانی از دمشق اطلاع داشته اند …

یکی از سران ائتلاف فتح، شاخه سیاسی الحشد الشعبی، گفت که اظهارات مطرح شده درباره اینکه سردار سلیمانی در سفر به بغداد درصدد برنامه ریزی برای حملاتی به امریکایی ها بود بی اساس است و هدف از این سفر پایان دادن به اختلافات درباره تشکیل دولت بود.

این عضو شاخص ائتلاف فتح که نخواسته نامش فاش شود گفت که این چهارمین سفر سردار سلیمانی به بغداد در دو ماه گذشته بود و قرار بود عصر جمعه جلسه ای با سران تشکل های سیاسی برای پایان دادن به اختلافات بر سر معرفی جانشین عادل عبدالمهدی داشته باشد.

او گفت که قرار بود در این جلسه میان عبدالغنی الاسدی، توفیق الیاسری، محمد علاوی، و عماد الحسینی یکی برای نامزدی معرفی شود.

ازسوی دیگر، برخی از منابع سیاسی گفته اند که این سفر از پیش تعیین نشده بود و سران تشکل های سیاسی از آن اطلاع نداشتند و فقط تعدادی از سران حشد خبردار بودند.

به نقل از واکاوی عراق و حذف یک جمله

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا