اقتصادیحوادثسیاسی

تکذیب خبر رویترز

خبرهای فوری: یک مقام آگاه در دفتر مقام معظم رهبری: تنها دستور رهبر انقلاب همان «دستور رأفت» ایشان است

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری،  یک مقام در دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تکذیب خبر جلسه ایشان با مسئولان کشور در ۲۶ آبان سال جاری اعلام کرد: تنها دستور رهبر انقلاب درباره قربانیان آبان ٩٨، همان «دستور رأفت» ایشان است. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه و نزدیک به بیت مقام معظم رهبری اعلام کرد: برخلاف ادعای بنگاه خبری رویترز، هیچ جلسه مشترکی میان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت در روز «٢۶ آبان، ١٧ نوامبر» و حتی پس از آن درباره آشوب‌ها تشکیل نشده است. او افزود: تنها دستور رهبر انقلاب درباره قربانیان آبان ٩٨، همان «دستور رأفت» ایشان است که به صورت مکتوب و در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در رسانه‌ها منتشر شد.
روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز در گزارشی از کشته‌شدن حدود هزار‌و ۵۰۰ نفر در جریان اعتراض‌های آبان خبر داده و مدعی شده بود مقام معظم رهبری در ۲۶ آبان در دیدار با مسئولان، دستوری مبنی بر پایان‌دادن اعتراض‌ها «به هر شکل ممکن» را داده است. رویترز نامی از منابع خود نبرده و فقط به بیان اینکه مقامات دولتی نزدیک به حاکمیت این اطلاعات را در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند، اکتفا کرده است. گزارش رویترز با اینکه سند درخور اتکایی در خود نداشت، اما با توجه به انعکاسی که در رسانه‌های فارسی‌زبان داشت، به‌سرعت در داخل کشور از سوی دبیرخانه شورای امنیت ملی نیز تکذیب شد.
علیرضا ظریفیان‌یگانه، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ضمن تکذیب این ادعا گفت: این نحو از خبرنوشتن و ادعاکردن اساسا کار خاصی ندارد؛ کافی است بر اساس یک برنامه از پیش تعیین‌شده عملیات روانی، یک‌سری ادعاها کنار هم چیده شود و وقتی هم از این رسانه درخواست منبع یا سند شود، شما را به موجودات نامرئی ارجاع می‌دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آن وجود ندارد. بنابراین ادعای خبرگزاری رویترز نه از باب امنیتی و اطلاعاتی، بلکه حتی از جنبه‌ خبری هم کاملا بی‌ارزش و لطمه شدیدی به اعتبار از پیش مخدوش این خبرگزاری است. وی افزود: حالا که رویترز نمی‌خواسته منبع یا سند یا حتی یک قرینه‌ کوچک ارائه کند، چرا به هزار‌و ۵۰۰ نفر کفایت کرده؟ می‌تواند بگوید ۲۰ هزار نفر کشته‌اند؛ اما این خبرسازی‌های جعلی اعتباری ندارد. رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از گفت‌وگویش اظهار کرد: همان‌طور که در دستور رهبر معظم انقلاب آمده بود، موضوع رسیدگی و دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان اخیر در سه گروه ادامه دارد و پس از جمع‌بندی کامل این مسئله، اطلاع‌رسانی‌ها درباره آن انجام خواهد شد. وی گفت: یک تیم مسئول در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث اخیر از مدت‌ها پیش تشکیل شده و وظیفه دارد تمام آسیب‌دیدگان را جزء به ‌جزء بررسی کند تا کاملا مشخص شود آن فرد در چه وضعیتی آسیب ‌دیده است.
لازم به توضیح است که بارها تحریف‌ها و خبرسازی‌های این خبرگزاری درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی، با انتقاد کارشناسان و مقامات مختلف مواجه شده است؛ به نحوی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تیر ۹۷ در واکنش به اخبار کذب این خبرگزاری گفته بود: «بدانید که خبرگزاری رویترز روزی ۵۰ خبر دروغ راجع به اقتصاد ایران تولید می‌کند»./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا