گام نخست عارف و توصیه برای کاندیداتوری لاریجانی

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، جریان‌های سیاسی خود را برای شرکت در انتخابات مجلس شورای یازدهم آماده می‌کنند تا بتوانند با قدرت در این انتخابات حضور و به تبع آن پیروز این رخداد سیاسی باشند. اما هر یک از دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در سال‌های گذشته با مشکلات و معضلاتی روبه‌رو بوده‌اند که برای رسیدن به صحن سبز «بهارستان» نیازمند رفع این مشکلات هستند. به‌طور خلاصه تمامی اظهارنظر روز‌های اخیر حول محور انتشار دو گفت‌وگوی چمران و کرباسچی شکل گرفته و گسترش یافته است. اصولگرایان پس از صحبت‌های چمران در خصوص جمنا و لزوم ایجاد وحدت و اصلاح‌طلبان نیز پس از سخنان کرباسچی مبنی بر لزوم آسیب‌شناسی رهبری جریان اصلاحات به واکنش‌هایی روی آوردند.

فراتر از نظارت استصوابی

اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند که به ‌دلیل ردصلاحیت نیروهای‌شان در چندین دوره از انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، فاقد توانایی کافی برای شرکت موثر در انتخابات بوده‌اند؛ موضوعی که جریان اصلاحات تقریبا پیش از برگزاری هر انتخابات به آن اعتراض داشته و حالا اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم در یکی از آخرین اظهارنظرها در این خصوص به نامه‌نیوز گفته است: «در اینکه تحدید حق انتخاب‌ شدن توسط مردم و ردصلاحیت‌ چهره‌های توانمند تحول‌خواه، باعث افت کیفیت نیروهای هر جریان سیاسی‌ می‌شود، در میان علمای دانش سیاسی توافق نظری وجود دارد. حتی گاه می‌توان گفت که بخشی از وضعیت نابسامان ما در عرصه‌های گوناگون به انحای مختلف ناشی از چنین پدیده‌ای است.» البته نقطه ضعف دیگر، قبیله‌گرایی نیروهای سیاسی است که جریان‌های سیاسی فعال در عرصه انتخابات دچار آن هستند و جریان اصلاح‌طلب نیز فراخور. این نماینده پیشین تبریز در مجلس، راه برون‌رفت از این وضعیت را رهایی از قبیله‌گرایی عنوان کرده و می‌گوید: «در غیر این‌صورت گرچه ممکن است باز بتوانند در شب انتخابات، به روش‌های مسبوق به سابقه دوباره گروهی از مردم را با استفاده از سیاست ضرب‌المثل ترساندن از عقرب‌جراره به افتادن در دام مار ‌غاشیه! ترغیب کنند اما بخش قابل‌ توجهی از مردم که حکم مار گزیده را پیدا کرده‌اند، دیگر از این روش وارد زمین بازی آنها نخواهند شد.»

عارف در مقام رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ایران) این روزها در مرکز بسیاری از انتقادهای درون‌گفتمانی اصلاح‌طلبان قرار گرفته و اظهارات روزهای گذشته او نیز به‌ نحوی، واکنش به همین انتقادها تعبیر شده است. به‌ویژه وقتی روز چهارشنبه هفته قبل، از لزوم جبران گذشته سخن گفت. عارف روز گذشته نیز در جمع اعضای شاخه جوانان جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به برخی چالش‌ها از تحریم‌ها تا ناکارآمدی بخش‌هایی از حاکمیت، به عدم تحقق مطالبات مردمی و عدم‌پاسخگویی به این ناکارآمدی اشاره کرد. او که مساله امروز اصلاحات را پی‌بردن به علل عدم موفقیت در تحقق برخی شعارها و وعدها عنوان کرده، می‌گوید: «باید بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب مشخص شود که چرا نتوانستیم در تحقق برخی شعارها و وعده‌ها موفق باشیم.» عارف علت این وضعیت را در «ناکارآمدی‌ها، سیاستگذاری‌های غلط و فساد» عنوان کرد و گفت: «این موارد بسیار بیشتر از تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و زندگی مردم اثر سوء داشته است.» او راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت را توجه جدی به کارآمدی و استفاده از خبرگان و نخبگان عنوان کرد و لازمه این اقدام را توجه به فصل سوم قانون اساسی و نظام تحزب و تشکل‌های شناسنامه‌دار دانست.

او همچنین به موضوع شاخص تعریف یک اصلاح‌طلب پرداخته و عمده تفاوت یک اصلاح‌طلب و اصولگرا را در واکنش حاکمیت به این دو بیان می‌کند. عارف گفته است: «متاسفانه اصلاح‌طلبان همیشه مورد هجمه و تخریب قرار گرفتند و چه برچسب‌هایی که به اصلاح‌طلبان زده نشد.» از مهم‌ترین برچسب‌هایی که به جریان اصلاح‌طلب زده می‌شود، جاسوسی است این در حالی است که در بحث جاسوسی و بازداشت‌های صورت‌ گرفته در ادوار مختلف بیشتر این بازداشت‌ها مربوط به یک طیف سیاسی خاص است. عارف در این خصوص گفت: «اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند که هیچ‌گاه به رقیب خود انگ و برچسب نزنند. آیا نمی‌شود از این موضوع برای اهداف جریانی استفاده کنیم ولی هیچ‌گاه این موضوعات را برای رقیب خود مطرح نمی‌کنیم و حساب فرد یا افراد محدود و منسوب به یک جریان را به حساب کل جریان نمی‌گذاریم.»

غرویان و توصیه کاندیداتوری به لاریجانی

اینکه چه وقایع و رخدادهایی بر روند انتخابات تاثیر می‌گذارد، برای کارشناسان و کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس یازدهم مهم است. حجت‌الاسلام محسن غرویان نیز به این موضوع پرداخته و مجموعه مولفه‌های داخلی درون جامعه و ساختار سیاسی و مولفه‌های بیرونی مانند سیاست بین‌الملل را در این مورد تاثیرگذار می‌داند. این استاد حوزه که با نامه‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، در خصوص مولفه‌هایی که سبب تاثیرگذاری مثبت بر انتخابات حداکثری می‌شود، به موضوعاتی چون نامه‌نگاری‌های محمد یزدی و صادق لاریجانی، ظرفیت‌های اجتماعی جبهه پایداری و… پرداخت. غرویان در ادامه همچون خبرگزاری تسنیم که چندی پیش در مصاحبه‌ای کوتاه با علی لاریجانی صحبت از کاندیداتوری او از پایتخت را مطرح کرده بود، به این موضوع اشاره کرده و احتمال آن را بالا می‌داند. او گفته است: «معتقدم اگر آقای لاریجانی از تهران نامزد انتخابات مجلس شود، احتمال رای‌آوری‌اش خیلی بیشتر است.» غرویان البته در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در خصوص تکیه‌گاه اجتماعی جبهه پایداری در شهر قم می‌گوید: «پایداری آنچنان ظرفیت اجتماعی بالایی ندارد.» اظهارنظری که عملا با توصیه پیشین او به لاریجانی برای کاندیداتوری از پایتخت به‌ جای قم منافات دارد.

جمنا زیرمجموعه شاجا

یکی از مهم‌ترین سوال‌های اصولگرایان جهت شرکت در انتخابات همچنان چگونگی رسیدن به وحدت است. چنانکه بیشتر چهره‌های اصولگرا به مساله دوگانه جمنا و شاجا پرداخته بودند. اما آنچه در میانه دوگانه جمنا و شاجا مطرح شده و بر پیچیدگی اوضاع افزوده، شنیدن صدای پای جریان سوم از سوی اصولگرایان است. موضوعی که در میان بحث‌ها از شورای وحدت، جامعه روحانیت، جبهه پیروان، جبهه پیشرفت و عدالت صحبت از برخی نواصولگرایان و ملاقات آنها با محمود احمدی‌نژاد مطرح می‌شود. محمد ناظمی‌اردکانی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگویی با خبرآنلاین به این موضوعات واکنش نشان داده و به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخته و می‌گوید: ائتلاف و وحدت حداکثری امکان‌پذیر است. او با اشاره به اینکه جمنا قابلیت بازسازی خود را داشته و صرفا در دوره‌های انتخاباتی فعالیت ندارد، به صحبت‌های پیشین چمران مبنی بر تازه‌کار بودن این تشکل واکنش نشان داد. به این ترتیب ناظمی گفته است: «جمنا به عنوان زیرمجموعه شورای وحدت در انتخابات ۹۸ فعالیت خواهد کرد.» ناظمی در ادامه به مساله رهبری و لیدری جریان اصولگرا جهت ائتلاف اشاره داشت و جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین را محور وحدت عنوان کرد. ناظمی در پایان و در واکنش به موضوع عبور مردم از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب گفت: «این شعار بیشتر از سوی مخالفان حرکت انقلاب مطرح می‌شود به‌طوری ‌که در تلاشند تا بخشی از نارضایتی‌های موجود در جامعه را به مسوولانی که در جریان‌های غالب کشور حضور دارند، ارتباط بدهند.» او در ادامه گفته که جریان سومی فارغ از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در عرصه سیاسی پا نخواهد گرفت، چنانکه در ۴ دهه گذشته نیز چنین اتفاقی رخ نداده است. رویکردی که البته برخی تحلیلگران اصلاح‌طلب و اصولگرا با آن همراه نیستند.

خروج از نسخه موبایل