سیاسی

یک فعال حقوق زنان: امیدوارم دکتر پزشکیان در تعامل با قوه قضاییه فکری برای وضعیت خوفناک خبرنگاران، فعالین اجتماعی، سیاسی و فعالین حقوق زنان در زندان داشته باشد.

خبرمهم: مظفریان، فعال حقوق زنان: چرا فقط یک قشر از بانوان با نوع پوشش خاص مورد توجه حاکمیت قرار می‌گیرند؟ حتی وقتی آقای ظریف معاونت امور زنان را می‌خواستند انتخاب کنند فقط یک طیف از زنان با پوشش خاص حضور داشتند. پس تکلیف بانوان در اقلیت‌ها با پوشش‌های متفاوت در کشور چه می‌شود؟

مظفریان، فعال حقوق زنان: مهم‌ترین مطالبات زنان از دولت پزشکان روشن شدن تکلیف لایحه حجاب، گشت ارشاد و نوع برخورد با زنان، لایحه صیانت از زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر خشونت، پیگیری تغییراتی که در یک سری موارد قانونی مثل کودک همسری قرار بود انجام شود، است./ یکی از مطالبات این است که چرا در کابینه هیچ شخص دارای معلولیت حضور ندارد؟/ اگر قرار به افزایش جمعیت است باید تغییرات اساسی در قوانین مربوط به مادران ایجاد شود. 

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، رایحه مظفریان، فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص تاثیر حضور یک خانم در کابینه پزشکیان بر مطالبات زنان گفت: واقعیت این است که در این سال‌ها تاحدی به مطالبات زنان بی‌توجهی شده و این نیازها روی هم انباشته شده که حضور یک خانم فقط برای ایجاد سکوت، نمی‌تواند نیازهای واقعی که زنان در تمام اقشار مختلف دارند را برآورده کند. البته در اینجا باید هدف اصلی را دید، مثلا هدف این است که فقط یک خانم در کابینه حضور داشته باشد و فقط از نظر جنسیت خانم باشد یا واقعا حاکمیت به شایسته سالاری از نظر سیستماتیک معتقد است؟ یا آیا حاکمیت معتقد است که می‌تواند به زنان برای انجام امور اعتماد کند یا خیر؟ حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی فقط به این دلیل نیست که زنان حضور داشته باشند چون از نظر جنسیتی زن هستند بلکه به این دلیل باید باشد که بتواند یک رابطه دو طرفه با حاکمیت ایجاد کند و بگوید که شما می‌توانید این اعتماد متقابل به زنان را بعد از این همه سال سکوت داشته باشید و به زنان موقعیت‌های مدیریتی بدهید و کارآمدی را در مدیریتشان ببینند.

وی ادامه داد: ما خیلی وقت‌ها زنانی داریم که صدای سایر خانم‌ها را نیز در می‌آورند از بس که نگاه مردسالارانه دارند و الزاما اینکه زن هستند دلیل بر این نیست که نگاهشان همسو با مطالبات زنان باشد. این یعنی اینکه صرفا چون یک نفر زن است دلیل نمی‌شود پست مدیریتی بگیرد بلکه باید مطالبات زنان را ببیند. یک نکته مهمی هم وجود دارد که تا به حال فکر می‌کنم به آن توجه نشده و آن این است که چرا فقط یک قشر خاصی از بانوان با نوع پوشش خاص مورد توجه حاکمیت قرار می‌گیرند و چرا صدای اقشار مختلف زنان که در کشور زندگی می‌کنند شنیده نمی‌شود. حتی وقتی آقای ظریف معاونت امور زنان را می‌خواستند انتخاب کنند فقط یک طیف خاص از زنان با پوشش خاص حضور داشتند. پس تکلیف بانوان در اقلیت‌های مختلف و با پوشش‌های متفاوت چه می‌شود؟ ولی به هر‌حال در همین راستا برای اینکه تکلیف مطالبات را داشته باشیم مطالبه کارزار استاندار خانم را انتخاب کردیم. بنابراین حضور یک خانم در کابینه دولت پزشکیان همخوانی با مطالبات زنان دارد ولی یک قدم خیلی کوچکی است که بانوان انتظار دارند برداشته شود.

مظفریان اضافه کرد: ویژگی‌هایی که باعث می‌شود یک خانم در سطح مدیریتی انتخاب شود خودش ایجاد تبعیض می‌کند چون خانم باید چادری باشد، باید اعتقاد به یک سری ارکان همانند آقایان داشته باشد و باید متاهل باشد. این یعنی همه خانم‌های حاضر در جامعه نماینده‌ای برای اینکه در سیستم مدیریتی کشور قرار بگیرد ندارند و در سیبل مدیریتی مد نظر حاکمیت قرار نمی‌گیرند در‌حالی‌ که ممکن است شایستگی لازم را داشته باشند و در اینجا باید توجه کرد به این نکته که چرا درصد مهاجرت خانم‌ها در ایران بیشتر از آقایان است و وقتی می‌روند موفق‌تر هستند.

این فعال حقوق زنان و کودکان در‌رابطه با مطالبات مهم زنان از دولت چهاردهم تاکید کرد: مهم‌ترین مطالبات زنان از دولت پزشکان روشن شدن تکلیف لایحه حجاب، گشت ارشاد و نوع برخورد با زنان، لایحه صیانت از زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر خشونت، پیگیری تغییراتی که در یک سری موارد قانونی مثل کودک همسری قرار بود انجام شود، است. اگر دکتر پزشکیان بتواند در دوره اول خود قدمی بردارد برای اتمام و به سرانجام رسیدن تلاش‌هایی که در ۸ سال دولت روحانی انجام شده بود، می‌تواند اقدام مناسبی برای پوشش تلاش‌های گذشته باشد. در دولت روحانی قدم‌هایی برای رفع مطالبات زنان برداشته شد و چند مورد هم به صورت لایحه درآمد اما بعد از آمدن دولت آقای رئیسی مسکوت ماند. دنبال کردن این مطالبات که ۸ سال در زمان روحانی برای آن هزینه شد قدم مثبتی است. البته ما انتظار اینکه نتیجه این بررسی‌ها حتما مثبت باشد را ندارم می‌توانند بررسی کنند و بگویند نمی‌شود. حرف ما این است که این مطالبات از بلاتکلیفی در بیاید.

وی در ادامه نسبت به تغییرات اساسی در حقوق و قوانین مربوط به مادران افزود: اگر قرار به افزایش جمعیت است در قوانینی که مربوط به مادران است تغییرات اساسی ایجاد شود. در مورد اقلیت‌ها، زنان روستایی، حاشیه‌نشین و معلولین نیز نیاز به تغییرات اساسی در قوانین داریم. مثلا یکی از مطالبات این است که چرا در کابینه هیچ شخص دارای معلولیت حضور ندارد؟ این دقیقا همان نگاهی است که به زن‌ها هم در حوزه مدیریتی می‌شود.

 رایحه مظفریان، فعال حقوق زنان در پایان نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی و فعالین حقوق زنان گفت: خیلی از زن‌ها و البته مردان در این ۴ سال به خاطر رسیدن صدای مردم قدم های زیادی برداشتند و هزینه زیادی هم دادند. فکر نمی‌کنم روا باشد جای فردی که دغدغه فعالیت سیاسی و اجتماعی دارد، زندان باشد. امیدوارم آقای پزشکیان در تعاملی که می‌تواند با قوه قضاییه داشته باشد فکری برای وضعیت خوفناکی که برای خبرنگاران، فعالین اجتماعی، سیاسی و فعالین حقوق زنان وجود دارد داشته باشند. اگر واقعا به آزادی بیان اعتقاد دارند این فضا را مهیا کنند تا مردم بتوانند نظراتشان را مطرح کنند. نباید دغدغه‌های اجتماعی تبدیل به خط قرمزهایی شود که افراد بترسند و احساس کنند اگر دغدغه‌ای را پیگیر کنند امنیت خود و خانواد‌شان به خطر می‌افتد.  فکر می‌کنم این نگاه باید در حاکمیت اصلاح شود. بسیاری از مسائل مربوط به زنان هم وقتی رسانه‌ای شد سریعا تبدیل به خطر قرمز شد مثل قتل‌های ناموسی یا کودک همسری و خشونت‌های خانگی. همه این‌ها دارای یک نگاه جنسیتی است که زنان هم باید در آن سکوت کنند و امیدوارم این نگاه نه فقط در نیروی اجرایی بلکه در سایر قوا نیز اصلاح شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا