اقتصادیسیاسی

فلاحت‌پیشه: شکل‌گیری دولت سایه بیشترین ظلم به دولت مرحوم رئیسی بود. 

خبرمهم: نماینده اسبق: پرهیز آقای جلیلی برای مناظره با آقای زنگنه به معنای فرار از واقعیت و شفافیت است. کرسنت یکی از بزرگترین آسیب‌های مالی به منافع ملت ایران بوده. عده‌ای به اسم تحریم به خلافکاران مصونیت بخشیدند.

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: من اعتقادم بر این است که انتخابات این دوره ریاست جمهوری نشان داد که امکان چرخش قدرت در ایران وجود دارد و این برخلاف پیش‌بینی جریان نواصولگرایی بود چون این جریانات چند انتخابات پشت سرهم را عملا بدون رقیب برده بودند و عملا دموکراسی در ایران را نوعی رقابت بین خودشان تعریف کرده بودند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص علت شکست نو‌اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ادامه داد: متنها ما دیدیم که در دوره اول هم بیش از هرچیز برخی از کاندیدای نواصولگرا بیشتر باهم درگیر بودند تا با کاندیدای رقیب. و عملا هم دیدیم که اتحادی بین آن‌ها شکل نگرفت و علت اصلی شکست‌شان از نظر من این بود که مردم در سپهر سیاسی نو‌اصولگرا‌ها حذف شده بودن و نه در انتخابات به مردم توجهیی می‌شد و نه در ارائه گزارش عملکرد، یعنی به جای گزارش به مردم به مافوق خود یا به باند جریان خود گزارش ارائه می‌دادند و عملا مردم را حذف کردند.

وی ادامه داد: من معتقدم مردم در این انتخابات اثبات کردند هر‌وقت اراده کنند نقش تعیین کننده‌ای خواهند داشت. موضوع دیگر این است که کشور الان نیازمند آرامش است و تا زمانی که این نیازمندی وجود دارد جریانات افراطی نمی‌توانند رای مردم را به خودشان اختصاص دهند مگر اینکه باعث دلسردی مردم و خانه نشینی آن‌ها شوند. ضعف اساسی دیگر نواصولگرا عدم شفافیت مالی آن‌هاست به عنوان مثال برخی از کاندیداها با اینکه اعلام می‌کردند هیچ پولی برای تبلیغات ندارند ولی صدها میلیارد تومان هزینه تبلیغات کردند و این دامن می‌زند به نقش کاسبان تحریم

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: من معتقدم یکی از نقاط ضعف نو‌اصولگراها فاصله جدی بین شعار و عمل‌شان بود. به رغم اینکه ادعای شفافیت و سلامت مالی می‌کردند ولی هزینه‌های گزاف تبلیغاتی داشتند و بحث‌هایی هم که شکل گرفته بود از پخش پول و کارت بانکی و… . این‌ها علاوه بر اینکه بزرگترین ضربه‌ها را به اخلاقیات سیاسی در جامعه زد سوالات جدی را روبروی برخی از جریانات نو‌اصولگرا ایجاد کرد. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در‌خصوص کرسنت و علت قبول نکردن آقای جلیلی برای مناظره با آقای زنگنه گفت: موضوع کرسنت فقط یکی از مصادیق آسیب جریانات سایه به منافع ملی است. باید به این موضوع مسائل مربوط به FATF را هم اضافه کرد. ما دیدیم که در مناظرات آقای قالیباف هم با آمار اعلام کرد که به خاطر مشکلات ناشی از FATF و تحریم بیش از ۳۰ درصد ارزش پول ملی ایران از بین می‌رود. معنای این قضیه این است که آنچه تحت عنوان دولت سایه شکل گرفته بیش از اینکه در خدمت منافع ملت باشد در خدمت منافع یک جریان خاص بوده و من معتقدم وقت آن رسیده که یک بررسی جدی نسبت به نقش دولت‌ها و دولت سایه شکل بگیرد. 

این نماینده اسبق مجلس توضیح داد: تنها چیزی که ما از دولت‌ سایه تا الان دیدیم کارشکنی در مسائل سیاسی و داخلی، وارد کردن هزینه‌های زیاد درخصوص FATF به کشور وارد کرده و در کرسنت هم پرهیز از مناظره با آقای زنگنه به هر‌حال نشان می‌دهد که برای جامعه به معنای نوعی فرار از واقعیت و شفافیت است. کرسنت یکی از بزرگترین آسیب‌های مالی به منافع ملت ایران بوده که باید در یک مناظره‌ی روشن مشخص شود که چه کسانی این آسیب را زدند. متاسفانه گروه‌های سایه و پنهان قدرت به حدی در ایران فربه شدند که از دیوار سفارت خانه‌ها بالا رفتند و خسارت‌هایی که وارد کردند از پول بیت‌المال داده شد که روزانه میلیون‌ها دلار هزینه مداخله آن‌ها در سیاست خارجه و اقتصاد خارجی به کشور وارد شد. 

وی ادامه داد: دولت آقای پزشکیان باید در‌خصوص پرونده‌هایی مثل پرونده بابک زنجانی اسناد شفافی را برای مردم منتشر کند کما‌اینکه از سال ۱۳۷۰ تاکنون ده‌ها میلیارد دلار پرونده‌های اختلاس مطرح شده که گزارش دقیقی از سرنوشت این پول‌ها یا عدم بازگشت آن‌ها به خزانه مملکت ارائه نشده و درست در همین دوران برخی از مدعیان پاکدستی و شفافیت با بابک زنجانی دیدار می‌کنند و این دیدار هم به روشنی تکذیب نمی‌شود. بنده به عنوان اولین کسی که عبارت کاسبان تحریم را به کار بردم می‌گویم عده‌ای به اسم تحریم به خلافکاران مصونیت بخشیدند. خلافکارانی که به اسم دور زدن تحریم‌ها در واقع منافع ملت ایران را دور می‌زدند و صاحب ثروت‌های زیادی می‌شدند و از ناحیه برخی از سیاستمداران مصونیت می‌گرفتند و هنوز هم هیچ گزارش شفافی از نقش کاسبان تحریم در قدرت‌گیری برخی از سیاستمداران ارائه نشد. 

فلاحت‌پیشه افزود: من حتی معتقدم پول‌های غیر‌شفافی هم که در انتخابات مختلف هزینه می‌شود بی ارتباط با کاسبی تحریم نیست. یکبار برای همیشه باید این مشکل حل شود. و یکی از کارهایی که دولت پزشکیان باید انجام دهد شفافیت هزینه‌های انتخاباتی است. متاسفانه ما می‌بینیم که افرادی می‌آیند و ادعای شفافیت و پاکدستی می‌کنند ولی بابت این هزینه‌ها توضیح نمی‌دهند. کشور ما هنوز فاقد نظام جامع انتخاباتی است. این نظام جامع انتخاباتی لایحه‌ای بود که در زمان وزارت کشور آقای پورمحمدی در هفتادو دو صفحه تدوین شد و من در همان زمان برای این لایحه مواردی را هم نوشتم ولی متاسفانه هیچ دولتی این لایحه را به مجلس نداد. تا زمانی که لایحه نظام جامع انتخاباتی داده نشود کماکان ملت هستند که تاوان آمد و شد هر سیاستمداری را در عرصه قدرت می‌دهند. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی در پایان گفت: اگر نتیجه دولت سایه از بین رفتن فرصت احیای برجام و کشاندن ایران به جنگ اوکراین و رساندن ایران به لیست FATF بود پس این دولت در خدمت ایران نبوده و معتقدم در آن هیچ وقت منافع ملت ایران دیده نشده. اصلا وقتی یک دولتی روی کار است شکل‌گیری دولت سایه بی‌معناست و فقط می‌تواند نتیجه بخشی از جاه‌طلبی عده‌ای باشد. دولت سایه برای نظام‌های پارلمانی است یعنی در جایی حزب اقلیت دولتی را تشکیل می‌دهد تا نظارتی کند بر دولت اکثریت و اگر این دولت اکثریت سقوط کرد بلافاصله دولت اقلیت یک دولتی را تشکیل بدهد. شبیه اتفاقی که در جایگزینی حزب محافظه کار انگلیس با حزب کارگر داشتیم. ولی شکل‌گیری دولت سایه در زمان مرحوم رئیسی بیشترین ظلم به این دولت بود و بیشترین فرصت‌های سیاست خارجی دولت رئیسی توسط کسانی از بین رفت که در دولت سایه فعال بودند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا