علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: من نمی‌دانم دولت مردان ما در چه فکر و خیالی هستند!/ ما از آقای شریعتمداری انتظار بیشتری از آنچه می‌گویند را نداریم./ نمی‌دانم اگر آقای جلیلی بیاید چه بر سر اقتصاد ما می‌آید!/ تنفر نسبت به غرب و افتادن در آغوش شرق وضعیت سیاسی و اقتصادی سخت را برای ما رقم زده. /با حل برجام و FATF می‌توانیم به یک سروسامان اقتصادی برسیم.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: می‌خواهم به مسئولین بگویم متاسفانه از سیاست‌های فعلی بایدن که استفاده نکردیم و اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، قطعا سیاستش را نسبت به ما تغییر خواهد داد. اگر هم ترامپ بیاید که وضعیت خیلی بدتر خواهد شد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: ما در نظام حکومتی‌مان ناتوانی اقتصادی و ضعف دیپلماسی داریم./ می‌خواهم به مسئولین بگویم متاسفانه از سیاست‌های فعلی بایدن که استفاده نکردیم و اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، قطعا سیاستش را نسبت به ما تغییر خواهد داد. اگر هم ترامپ بیاید که وضعیت خیلی بدتر خواهد شد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص علت صدور قطع‌نامه شورای حکام علیه ایران گفت:از ۱۸ ماه گذشته که شورای حکام آخرین قطع‌نامه را علیه ما صادر کرد، ایران همکاری لازم را با آژانس نداشت. در آخرین ملاقاتی هم که گروسی با آقای اسلامی داشت، آقای اسلامی تعهد داده بود که شرایط را برای ورود تعداد بیشتری از بازرسان فراهم کند تا آن‌ها بتوانند دوربین‌هایشان را وصل کنند و نظارت بیشتری صورت بگیرد. اواخر هم با صحبت‌های آقای خرازی آژانس و کشورهای غربی دچار دستپاچگی شدند. یک مدتی هم سر مسئله غزه موضوع هسته‌ای ایران به فراموشی سپرده شد بود و دوباره برای غربی‌ها جای نگرانی بوجود آورده بود. بیگدلی در‌ادامه افزود: گروسی دائما مدعی بود که هیچ تعهدی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و گزارشی که نشان دهنده یک نوع امنیت برای آنان باشد را از ایران ندارند. البته آمریکایی‌ها خیلی راضی به صدور این قطع‌نامه نبودند چون در آستانه انتخابات هستند اما به خاطر اینکه اتحادشان باقی بماند آن را قبول و صادر کردند. من قبلا هم گفتم این قطع‌نامه خیلی تاثیر زیادی در شرایط فعلی ایران ندارد و این‌ها هم نمی‌خواهند خیلی ایران را تحت فشار قرار دهند که بخواهد به غنی سازی‌اش آن هم در شرایط حساس منطقه‌ای ادامه دهد. 

وی اضافه کرد: ولی امیدواریم دیپلماسی پنهانی که بین ایران و آمریکا وجود دارد از سر گرفته شود. البته آن طرف قضیه هم این است که تا برجام حل نشود ما وضعیت اقتصادی‌مان همچنان در‌حالت بلاتکلیفی می‌ماند. برای همین امیدواریم در انتخابات ریاست جمهوری، شخصی انتخاب شود که مسیر روشن‌تری برای حل موضوع برجام داشته باشد و نوع ارتباط و استراتژی که داریم با غربی‌ها را در‌خصوص برجام اصلاح کنیم چون ادامه این وضع به نفع ما نخواهد بود. از طرفی هم امیدواریم با‌توجه به این شرایط  مرارت‌بار اقتصادی، FATF را یک سرو سامانی دهند. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به هرحال ما نشان دادیم که در این ۴۵ سال گذشته با این شیوه سیاست‌ خارجی نتوانستیم به آن وضعیت اقتصادی مطلوبمان برسیم و هر‌روز  اقتصاد ما بدتر شده و فشار معیشتی بیشتری به مردم وارد شده. با حل برجام و FATF  می‌توانیم به یک سروسامان اقتصادی برسیم. شاید ما به این انتظار هم هستیم که در پایان سال جاری میلادی به خاطر اینکه محتویات قطع‌نامه ۲۲۳۱ خاتمه پیدا می‌کند و دیگر آژانس نمی‌تواند بیاید و بر‌اساس این قطع‌نامه نظارت کند بر فعالیت‌های هسته‌ای و از طرفی احتمال خطر فعال شدن مکانیزم ماشه با‌توجه به شرایط خاورمیانه وجود دارد. 

دکتر بیگدلی با اشاره به اینکه اگر بایدن پیروز انتخابات امریکا باشد، خطاب به مسئولین کشور گفت: می‌خواهم به مسئولین بگویم متاسفانه از سیاست‌های فعلی بایدن که استفاده نکردیم و اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود، قطعا سیاستش را نسبت به ما تغییر خواهد داد. اگر هم ترامپ بیاید که وضعیت خیلی بدتر خواهد شد. من نمی‌دانم که دولت مردان ما در چه فکر و خیالی هستند چون شرایط بسیار حساس است و باید تصمیمات جدی گرفته شود. و امیدوارم بعد از انتخاب رئیس‌جمهور ما بتوانیم یک کادر بسیار قوی در هیئت دولت داشته باشیم. 

در‌خصوص تحلیل حسین شریعتمداری از صدور قطع‌نامه شورای حکام به انتخابات ریاست جمهوری و رای به کاندید موافق برجام، تاکید کرد: ما از آقای شریعتمداری انتظاری بیشتر از آنچه می‌گویند را نداریم. من حتی نمی‌دانم اگر آقای جلیلی بیاید واقعا چه بر سر اقتصاد ما می‌آید و ما به چه سمت‌وسویی می‌رویم! اقتصاد ما که در حال مرگ است به چه سمتی خواهد رفت! آیا شرایط فعلی جایی می‌گذارد برای مخالفت با روابط با غرب که بخواهد تحریم‌ها را نیز نسبت به ما بیشتر کند؟ اقتصاد ما دیگر جون، این نوع مانورها را ندارد. من بارها گفتم شرقی‌ها یعنی روسیه و چین هیچ تاثیری در بهبود شرایط ما نخواهند داشت و نمی‌توانند داشته باشند. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: با حمایتی که چین چند روز گذشته از امارات متحده داشت و فشار فزاینده غربی‌ها بر روسیه به خاطر اوکراین، من خیلی تعجب می‌کنم که در این شرایط ما هنوز وابستگی‌مان را نسبت به روسیه و چین داریم. تنفر نسبت به غرب و افتادن در آغوش شرق این وضعیت سیاسی و اقتصادی سخت را برای ما رقم زده. ما نوع نگاه‌مان را نسبت به جهان باید تغییر دهیم. ما الان در نظام حکومتی‌مان دو نوع مشکل داریم. اول ناتوانی اقتصادی و دوم ضعف دیپلماسی و سیاسی است که امیدوارم در دوره جدید به نوعی برطرف شود که البته این هم نیاز به تصمیم قاطع از مقامات بالا و اجرای آن توسط افرادی را دارد که توانایی این اقدام مهم را داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل