سیاسی

جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس: شیوه قانون‌گذاری مجلس غلط است.

جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه یک نقطه از سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه مجلس یازدهم قرار نگرفت. نمی‌شود که ما دائم بگوییم آقا، آقا و ولایت اما در واقع کاری نکنیم.

حسین جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس: برنامه هفتم لایحه دولت است که دولت باید آن را اجرا کند اما وقتی ما در مجلس آن را دستکاری می‌کنیم ایجاد مشکل می‌کند ولی دلمان خوش است که این برنامه را تصویب کردیم. /فکر می‌کنم موارد جزیی مثل خودروهای شاسی بلند یک دام و حاشیه‌سازی برای مجلس بود. برای جلسه آقای نادران هم از قبل گفته شد که علنی برگزار کنید، بعد هم که خوانده شد آقایان پشیمان شدند که کاش علنی برگزار کرده بودیم چون مسئله خاصی نداشت ولی فکر می‌کردند جنجال می‌شود. 

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، حسین جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص عملکرد مجلس یازدهم گفت: ببینید یک زمانی ما می‌خواهیم یک نمره قبولی به مجلس بدهیم اما یک زمانی می‌خواهیم یک وضعیت مطلوب را برای مجلس تعریف کنیم. این مجلس در مقایسه با مجالس گذشته انصافا پر تحرک و جوان‌تر بوده و هم متناسب با نیازهای جامعه قانون‌گذاری کرده و کارهای خوبی را انجام داده. 

جلالی ادامه داد: بنابراین در مقایسه با مجلس گذشته ما به مجلس یازدهم نمره خوبی می‌دهیم اما بهتر است هر چیزی با خودش مقایسه کنیم. به طور مثال یک دانش‌آموز را با خودش مقایسه کنید و بگویید در درس ادبیات به نسبت درس ریاضی‌ چگونه بوده یا دیروز و امروزش چه تفاوتی داشته برای همین اگر بخواهیم مجلس یازدهم را با خودش مقایسه کنیم باید بگوییم که می‌توانست خیلی بهتر باشد و کارهای بزرگ‌تر و بهتری را انجام دهد. 

این نماینده مجلس مجلس افزود: علی‌رغم کارهای زیادی که انجام داد اما متاسفانه در بعضی از موارد ما کاستی داریم. در‌خصوص مسئله مسکن، خودرو، کاهش نقدینگی و تورم، معیشت مردم نمره قابل قبولی نداریم. درحالیکه می‌توانستیم حرکت‌های جهشی و گرهگشا برای مردم داشته باشیم. البته من هم عرض کردم در اقدامات راهبردی، کسب و کار و جوانی جمعیت تلاش‌های خوبی انجام شد اما قانون باید جامع، مانع، کلی، ماندگار و در اجرا تحت‌الوصول باشد و مجری نیز برای اجرای آن با مشکل روبرو نشود.

جلالی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری اضافه کرد: ما این شرایط را در خیلی از قوانین رعایت نکردیم فقط آمدیم پیش پای خودمان را نگاه کردیم و یک سری قوانین را وضع کردیم الان که به دولت می‌گوییم می‌گوید این قانون قابل اجرا نیست و موانعی دارد یا مثلا باید تخصیص بخورد یا شفاف شود، مثل برنامه هفتم که ما از آن راضی نیستیم. در اینجا باید پرسید که برنامه هفتم برای چه کسی نوشته می‌شود و برای چه کسی برنامه‌ریزی می‌شود؟ 

خب این برنامه لایحه دولت است که دولت باید آن را اجرا کند ولی وقتی من آن را دستکاری می‌کنم و با ایجاد ناترازی در آن هزینه‌ها را بالا می‌برم و منابع را کاهش می‌دهیم خب معلوم است که این ناترازی در کشور ایجاد مشکل می‌کند اما ما در مجلس دلمان خوش است که برنامه هفتم را تصویب کرده و سه شیفت برای آن کار کردیم که خب واقعا هم زحمت کشیده شد و دستشان درد نکند اما برنامه هفتم یک نوع قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی مدت‌دار و کلان است که نباید با آیین‌نامه و بخش‌نامه و کارهای روزمره قاطی کرد که متاسفانه این اتفاق افتاده. 

این نماینده مجلس یازدهم با‌اشاره به مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: یکی از اشکالاتی هم که مقام معظم رهبری در دیدارهای‌شان هر‌ سال از مجلس می‌خواهند این است که می‌گویند قلب مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس است که خب یک مرکز پژوهش مجلس در تهران و یکی هم مرکز تحقیقات اسلامی در قم است. که هر‌دوی این‌ها متاسفانه تدبیری نیندیشیدند که بخواهند برنامه‌ای داشته باشند در حالیکه این‌ها قوه متفکره مجلس هستند و باید به سایر نمایندگان نظر کارشناسی بدهند تا نمایندگان بتوانند تصمیم درست بگیرند اما وای به روزی که بگندد نمک یا وای به روزی که کوری بخواهد عصاکش کوری دیگر شود. 

جلالی اضافه کرد: این مسئله ضعف پژوهش‌های مجلس همچنان باقی ماند که خب گلایه‌‌ی رهبری بود از مجلس که ما نفهیمدیم این را جبران کنیم. اما چرا نفهمیدیم چون آقایان اصرار دارند آدم خودشان در آنجا باشد حالا یا ضعیف یا قوی مهم نیست درحالیکه این درست نیست. در این مجلس یکی از ضعف‌های ما این بود که نتوانستیم به این خواسته رهبری عمل کنیم. 

حسین جلالی در ادامه تاکید کرد: دوم اینکه قانون‌گذاری مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۸ به هر سه قوه ابلاغ شد ولی بیشتر آن برای قوه مقننه بود چون بیشتر قانون‌گذاری‌ها در قوه مقننه انجام می‌شود. این سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در‌خصوص قانون‌گذاری کلی است که تقریبا ۴ سال از آن ما بوده‌ایم ولی متاسفانه یک نقطه از این ابلاغیه مورد توجه مجلس قرار نگرفت و این خیلی جالب بود چون نقشه راه ما و حرکت مجلس بود ولی چرا این سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در‌خصوص سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مورد توجه مجلس قرار نگرفت و اجرایی و عملیاتی نشد؟ 

این نماینده مجلس گفت: در این ابلاغیه آمده که اگر می‌خواهید یک قانونی را بگذارید اول باید ناظر به اسناد بالادستی باشد و نباید در تعارض با قانون اساسی، دین مبین اسلام و سیاست‌های کلان نظام باشد. خب نمی‌شود که ما دائم بگوییم آقا، آقا و ولایت اما در واقع کاری نکنیم و از این سیاست‌ها استفاده نکنیم. متاسفانه مجلس یازدهم در این خصوص نمره قبولی نگرفت و یکی از ضعف‌های ما بود.

دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به قانون بانکداری اسلامی افزود: در جای دیگر هم ما آمدیم قانون بانکداری اسلامی را درست کردیم که با سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی نظام مخالف است. ما آمدیم بانک مرکزی را از حاکمیت خارج کردیم، واقعا کجای دنیا بانک مرکزی را از حاکمیت خارج کرده و به بخش خصوصی می‌سپارند؟

جلالی ادامه داد: متاسفانه آنجا شائبه‌ای وجود دارد البته شاید بعدها در آیین‌نامه‌ها بتوانند یکی دو مورد را بر هیئت مدیره اضافه کنند و آن را دولتی کنند، حالا من کاری به ‌این‌ها ندارم ولی ۴، ۵ یا ۱۰ سال دیگر همه به قانون نگاه می‌کنند نه به اینجور مسائل. اینجور موارد متاسفانه زمین ماند و کار انجام نشد و علی‌رغم اینکه می‌گویم کارهای بسیار خوبی در مجلس یازدهم انجام شد اما جا داشت که ما چند مسئله اساسی و مهم را به عنوان شاه‌راه اصلی انتخاب کنیم و در کنار آن‌ها نظارت و قانون‌گذاری خود را داشته باشیم این اشکالی ندارد.

حسین جلالی افزود: یکی از مسائل مهم اصلاح نظام اداری کشور است که واقعا کند کننده است. مردم در پیچ و خم کارهای اداری، تعارض بین ادارات و آیین‌نامه‌ها ناامید و خسته می‌شوند. ما می‌توانستیم در این مجلس مسئله اصلاح نظام اداری، کاهش نقدینگی و کاهش تورم، مسکن، خودرو و از بین بردن سفته بازی و دلال بازی در حوزه سکه، طلا و مسکن را حل کنیم. البته مورد پنجم به نظرم کند شده ولی حل نشده. 

رئیس دفتر مرحوم مصباح یزدی در‌خصوص پیشنهادی که به رئیس مجلس یازدهم داده، گفت: من یک پیشنهادی به ریاست محترم مجلس دادم که گفتم بیایید در همین عمر باقی مانده مجلس یک خود انتقادی انجام دهیم که برای مجلس آینده موثر است. البته اگر هم نمی‌خواهیم خود انتقادی نام بگیرد که تاثیر منفی داشته باشد نامش را بگذاریم مجلس شورای اسلامی در مسیر تعالی و کمال که خب از همه صاحب نظران داخل و بیرون مجلس و از تمام چهره‌های دانشگاهی، علمی، حوزوی، پژوهشی و تحقیقاتی دعوت کنیم تا مجلس را نقد کنند و پیشنهاداتشان را بدهند. 

حسین جلالی، نماینده مجلس تاکید کرد: شیوه قانون‌گذاری مجلس مشکل دارد و غلط است که خب این مورد فقط مشکل مجلس یازدهم نیست، مجالس دیگر نیز با این مشکل روبرو بودند. این مورد باید یکجا اصلاح شود. ما که در همه ابعاد کشور متخصص نیستیم. در بحث‌های مختلف تجارت، انرژی، بنزین، گاز، کشاورزی، محیط زیست، دامپزشکی، دام و طیور و… باید متخصصین بیایند نظر بدهند ما که در همه این‌ها تخصص نداریم. 

اما درحال‌ حاضر در این مسائل چه کسانی نظر می‌دهند؟ ۲۸۶ نماینده که از این‌ها نهایت در هر مسئله‌ای کمیسیون مربوطه اگر تخصص داشته باشد کار می‌کند. هر کمیسیون را هم می‌گوییم ۲۳ نفر عضو دارد اما از این‌ها چند نفر هم شرکت نمی‌کنند و نهایتا ۱۰ تا ۱۲ نفر از این‌ها روی یک مسئله نظر می‌دهند و در آخر ۳ نفر یک قانونی را می‌بندند و می‌آورند در مجلس و داد می‌زنند چهار، چهار که معنی موافق را دارد و بعد هم افراد به عنوان موافق و مخالف رای می‌دهند درحالیکه نه مباحثه و نه بحثی کردیم و نه حتی با کارشناسان مربوطه در این زمینه بحث کردیم. 

جلالی ادامه داد: این روش قانون‌گذاری نیست، همین قانون وقتی وارد جامعه می‌شود مردم می‌گویند مثلا در حوزه آبیاری این کار را کردید و کمر کشاورز را شکستید، درحالیکه ما می‌گوییم این کارها را انجام ندادیم اما می‌گویند قانونی که گذاشتید این نتیجه را داشته و ما بعد متوجه می‌شویم که ای بابا راست می‌گویند، عجب اشتباهی کردیم. همین باعث می‌شود فردایی که هنوز مرکب یک قانون خشک نشده به دنبال اصلاح آن باشیم. علت اصلاح سریع قوانین در مجلس این است که ما مطالعه نمی‌کنیم.

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه یکی از ضعف‌های مجلس نیز عدم فعال بودن بعضی از کمیسیون‌هاست. باید کارشناسان مختلف راجع به قانون نظر بدهند. ما صبح‌ها وارد مجلس که می‌شویم ذهنمان خالی از مسائل است یک مرتبه موضوع مطرح می‌شود و نگاه می‌کنند ببینند مجلس به کدام طرف می‌چرخد موافق هستند یا مخالف، بعد هم یک موردی گفته و تصویب می‌شود. 

حسین جلالی تاکید کرد: این‌ها که من می‌گویم ضعف‌های آقای قالیباف هم نیست و باید به نوعی چاره‌اندیشی شود برای مجالس آینده. من فکر می‌کنم که جا دارد نمایندگان مجلس، حتی آنانکه ۳ یا ۴ دوره نماینده بودند ۳ یا ۴ واحد قانون‌گذاری  را آموزش ببیند، هیچ اشکالی ندارد. تا هر موضوعی مطرح می‌شود در یک کلاس اجباری و الزامی در‌خصوص آن مباحثه کنند و تمام جوانب قضیه را بسنجند.

نماینده رفسنجان و انار نسبت به وضعیت ایران گفت: ایران یک کشوری است که علی‌رغم ظرفیت‌های مهم، بهشت معادن و سواحل زیادی که دارد، کشور ۴ فصلی نیز هست طوری که یک طرف برف می‌آید و در یک طرف دیگر آن بهار است و گوجه و خیار کشت می‌شود، ولی در کنار همه این‌ها ما در خط بحران قرار داریم و با تغییرات جغرافیایی و کویری به طرف بی‌آبی می‌رویم و جنگل‌ها و مراتع خود را از دست می‌دهیم و سفره‌های آب زیر زمینی‌مان دارد از دست می‌رود. فرونشست زمین داریم و گسل‌های زلزله در اکثر استان‌ها فعال می‌شود. حالا دیگر سیل و طوفان هم که هست. بنابر‌این ما باید کشور را برای ۳۰ سال آینده ببینیم نه اینکه فقط پیش پای خود را ببینیم. 

جلالی در‌خصوص لایحه عفاف و حجاب و ایرادات شورای نگهبان افزود: لایحه عفاف و حجاب یک لایحه‌ای بود که قوه قضاییه با همکاری دولت فرستادند. در کمیسیون مشترک بعد از اینکه رای ۸۵ را آورد واگذار شد  و کمیسیون فرهنگی اصلاحات لازم را وارد کرد اما این اصلاحات به حدی بود که این لایحه تبدیل به طرح شد. لذا قوه قضاییه گفت من همان لایحه خودم را می‌خواهم که ارسال شود برای شورای نگهبان. حالا افرادی در این خصوص در مجلس نقش داشتند یا نداشتند را من اطلاع ندارم ولی وقتی فرستاده شد برای شورای نگهبان همان اصلاحاتی که ما انجام دادیم و این‌ها رعایت نکردند گرفته شد و با عنوان اصلاحات شورای نگهبان  برگشت خورد. بنابر‌این لایحه با اصلاحات کمیسیون قضایی بر‌میگردد به شورای نگهبان و انشا‌الله مورد تصویب قرار بگیرد. 

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس یازدهم که با شعار شفاف‌سازی روی کار آمد در مسائلی مثل خودروهای شاسی بلند و ماجرای تحصن آقای نادران هیچ توضیحی به طور شفاف به مردم نداد، در پایان گفت: شفا‌ف‌سازی یک بحث کلی دارد که مجلس باید طبق آن شفاف عمل کند ولی متاسفانه این لایحه شفاف‌سازی مجلس رای نیاورد و رفت در قوای سه‌گانه و به قولی بس که ببستند بر او برگ و ساز، گر تو ببینی نشناسی‌ش باز، خلاصه بحث شفاف سازی ذبح شد به نوعی و رفت در قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت و… که دیگر عملیاتی نبود.

من فکر می‌کنم در موارد جزیی مثل خودروهای شاسی بلند یک دام و حاشیه‌سازی برای مجلس بود که در اصل بود و نبودش خیلی خاصیتی نداشت جز یک فضا سازی کاذب، زیرا ما هم که در مجلس هستیم خیلی مطلع نشدیم که چه کسی گرفت و چه کسی نگرفت اما فرض می‌گیرم که افرادی از نمایندگان گرفتند، یعنی ماشینی را به قیمت روز گرفتند و نوبتی و آراد نبوده و فقط رانتی که اینجا استفاده شده قسطی بودن ماشین بوده.

خب اگر یک نماینده‌ای ماشینی را به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان خریده که در بازار ظاهرا ۸۰۰ میلیون تومان بوده و به جای نقدی قسطی خریده. جرم بزرگی نیست که بخواهند سقف مجلس را روی سرشان خراب کنند که یک اختلاس بزرگ یا فسادی بوده؟ خیر نبوده، یک بی‌قانونی بوده و سو‌استفاده‌ای صورت گرفته که مردم هم نقد می‌کنند که چرا این‌ماشین‌ها را گرفتید اما همیشه حکم را متناسب با جرم بدهند اینکه یک ماشینی را ۵۰ میلیون ارزان‌تر خریدند متناسب با این هجمه نبود.

اما کار آقای نادران از قبل هم گفته شد که علنی برگزار کنید، بعد هم که خوانده شد آقایان پشیمان شدند که کاش علنی برگزار کرده بودیم چون مسئله خاصی نداشت. آقای نادران هم انسان عاقلی است و هتاکی نمی‌کرد اما فکر می‌کردند این‌جا جنجال می‌شود و پشیمان هم شدند از برگزاری جلسه به صورت غیر‌علنی. در هر صورت چه علنی و چه غیرعلنی حسن ختام به خیر شد و جلسه به خوبی پایان یافت. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا