سیاسی

راه حل مشکلات،پرداخت یارانه کالایی به جای یارانه نقدی است

خبرمهم: عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه سیاست پرداخت یارانه به‌صورت نقدی در دنیا با شکست مواجه شده است، گفت: بهترین راه‌حل این است به جای یارانه نقدی، یارانه کالایی در نظر گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه سیاست پرداخت یارانه به‌صورت نقدی در دنیا با شکست مواجه شده است، گفت: بهترین راه‌حل این است به جای یارانه نقدی، یارانه کالایی در نظر گرفته شود.به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،علیرضا پورفرج عضو هیات علمی دانشگاه مازندران امروز در گفت‌وگو با فارس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و سوق دادن یارانه به کالاهای اساسی، اظهار کرد: اساسا وقتی که نرخ ارز در درون اقتصاد به صورت هدایت شده مدیریت می‌شود باعث فساد در درون اقتصاد شده و باید گفت عمدتا در کشور ما ارز ۴۲۰۰ تومانی رانتی را  در اقتصاد به وجود آورده  است.

وی افزود: منفعت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش مصرف کننده و عموم مردم منتقل نمی‌شود بلکه منفعتش بیشتر در اختیار افرادی خاص قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه به دلیل نبود نظارت دقیق نفع اجتماعی ارز ۴۲۰۰ تومانی  به مردم منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: باتوجه به این مهم چاره این است ارز به‌صورت ارز آزاد یا نیمایی تبدیل شود  اما باید بدانیم تغییر نرخ ارز به خودی خود باعث افزایش کالاها در بازار می‌شود و  این مسجل و قطعی است.

این اقتصاددان با طرح این سوال که آیا این تورمی که مردم کشور ما در شرایط موجود مشاهده می‌کنند چنین اقدامی قابل توجیه است؟ اظهار کرد: باید گفت از نظر  اقتصادی قابل توجیه است؛ به این دلیل که  بالاخره این جراحی اقتصادی در کشور باید  به وجود بیاید و ضرورت دارد تغییر نرخ ارز اتفاق بیفتد.

پورفرج با اشاره به اینکه دولت جز دو قلم گندم و دارو در  بقیه کالاها نرخ ارز را  اصلاح کند، بیان کرد: اگر تورم به وجود می‌آید اینجا وظیفه دولت این است جلوی اثرات تخریبی در زندگی فقرا را بگیرد؛ دلیل اینکه آنهایی که طرفدار آقای رئیسی هستند اکنون  مقابل قرار گرفتند این است به‌صورت کلی روش دولت را قبول دارند و می‌دانند درست است ولی اشکال دولت این است مردم به‌دلیل ضعف اطلاع‌رسانی چشم انداز مبهمی نسبت به وضعیت دارند و اگر اصلاح نشود مشکلاتی در پی خواهد داشت و مشابه آن افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ بود.

وی ادامه داد: ابتدا فضاسازی فرهنگی و اقناع کردن مردم اتفاق بیفتد و سپس اقدامات انجام شود که اولویت حمایت از فقرا است.

این اقتصاددان با بیان اینکه سیاست پرداخت یارانه به‌صورت نقدی در دنیا با شکست مواجه شده است، اظهار کرد: بهترین راه‌حل این است به جای یارانه نقدی، یارانه کالایی در نظر گرفته شود؛ در غیر این صورت فقر را تشدید می‌کند.

پورفرج در پایان گفت: باید مسیر جراحی اقتصادی که بازار تعیین کننده قیمت باشد طی شود تا اصلاح اقتصادی در جامعه صورت گیرد./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا