سیاسی

خطیب زاده: آن چه از ظریف منتشر شده یک مصاحبه و گفت وگوی رسانه ای نبود

خبرمهم: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره فایل صوتی منتشر شده از ظریف گفت: آن‌چه منتشر شده به هیچ وجه از ابتدا یک مصاحبه نبود و قرار هم نبود مصاحبه باشد و یک گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود. توافق دوجانبه برای حفظ محرمانگی بود.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی «سعید خطیب زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا ولادت امام حسن مجتبی را تبریک گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر ظریف به اندونزی اشاره و بیان کرد: نشست ادواری کمیسیون مشترک برجام هم سه شنبه هفته گذشته برگزار شد و سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران نیز روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه انجام شد و ملاقات های خوبی انجام و سومین گذرگاه مرزی در پیشین افتتاح شد.

خطیب زاده به سفر ظریف به قطر و عراق نیز اشاره کرد و افزود: دیروز وزیر خارجه با امیر و وزیر خارجه قطر ملاقات های خوبی داشت و امروز هم در سفر به عراق است. هیأت ایرانی شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام هم امروز به وین عزیمت کرده و ان شاءالله ادامه گفت وگوها را در چارچوب کمیسیون آغاز خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه و اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: حقوق شهروندان برای ما مهم است و با جدیت این موضوع را پیگیری و با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم. مرزبانان دو کشور جلسه ای داشتند و تهران یادداشت خود را همان روز به سفیر ترکیه برای پیگیری داده است. موضوعی است که بسیار برای روابط حسنه دو کشور بد است .

وی درباره فایل صوتی منتشر شده از ظریف و تحلیل های مختلف در این زمینه نیز گفت: آن چه منتشر شده به هیچ وجه از ابتدا یک مصاحبه نبود و قرار هم نبود مصاحبه باشد و یک گفت وگوی رسانه ای نبود. یک گفت وگو در چارچوب گفت وگوهای معمول و محرمانه ای است که در داخل دولت انجام می شود. توافق دوجانبه برای حفظ محرمانگی بوده است. وزارت خارجه در انتخاب تیم مذاکره کننده، عوامل و نگهداری فایل ها هیچ نقشی نداشته و اینکه چه کسانی چگونه و چرا چنین کرده اند نمی دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: این سه ساعت و خرده ای که منتشر شده از دو شب قبل کم کم متوجه شدیم که منتشر می شود و دیروز به اوج خود رسید. آن چه ظریف گفته باید به صورت کلی دیده شود و گزینشی نباشد. ظریف همواره گفته نظراتش را اعلام می کند در پشت درهای بسته و شفاف و صریح.

خطیب زاده همچنین گفت: در این فایل درباره سردار سلیمانی مفصل با تکریم و احترام و همه می دانند سوابق این بزرگوار و درباره نقش ایشان در صلح سازی و … صحبت می کنند.

وی افزود: یک امر غیرقانونی اتفاق افتاده و مجاری آن باید بررسی کنند. مسئولان جمهوری اسلامی در فضای کارشناسی بسیار شفاف و صریح هستند. /فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا