سیاسی

آیت‌الله یوسف صانعی که بود+سوابق

خبرمهم: آیت‌الله یوسف صانعی، دادستان اسبق کل کشور دارفانی را وداع گفت.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  آیت‌الله یوسف صانعی، دادستان اسبق کل کشور دارفانی را وداع گفت.

در پیام دفتر مرحوم صانعی آمده است: «ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه، اعلام می‌دارد با توجه به وصیت آن عزیز سفر کرده، در ایام کرونا هیچگونه مراسم از تشییع و… برگزار نمی ‌گردد».

وی متولد سال  ۱۳۱۶ در نیک آباد اصفهان به دنیا آمد. پدر وی، محمدعلی صانعی، و پدربزرگ وی، حاج ملایوسف، هر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بوده‌اند. وی در فلسفه از شاگردان میرزا جهانگیرخان و در فقه از شاگردان میرزا حبیب‌الله رشتی بوده‌است.

صانعی در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال ۱۳۳۴ رتبه اول را احراز نمود و مورد تشویق سید حسین طباطبائی بروجردی قرار گرفت.

وی از مبارزان علیه نظام شاه بود و به زندان هم افتاد. صانعی بعد از انقلاب و در اسفند سال ۱۳۵۸ از طرف امام خمینی(ره) به عنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد. او مسئولیت‌های دیگری نظیر نمایندگی امام در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی نیز داشت. صانعی، پس از حدود سه سال، در ۱۹ دی ۱۳۶۱ از شورای نگهبان کناره‌گیری کرد و در همان تاریخ دادستان کل کشور منصوب شد.

صانعی در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذر ۱۳۶۱ نیز به عنوان نماینده منتخب مردم تهران رأی آورد. وی در سال ۸۸ به حمایت از فتنه پرداخت. به همین علت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صلاحیت مرجعیت صانعی را زیر سؤال برد.

او دارای تألیفات زیادی بود که برخی از آنها عبارتست از:

رسالهٔ توضیح‌المسائل، مجمع‌المسائل (سه جلد)، استفتائات قضایی (دو جلد)، احکام بانوان، احکام نوجوانان، احکام پزشکیمنتخب‌الاحکام (فارسی)مناسک حج، منتخب مناسک، احکام حج ویژهٔ بانوان، احکام عمرهٔ مفرده، هفتاد و دو مسئله از مسائل عمرهٔ مفرده، منتخب اعمال و مناسک حج.

آیت‌الله صانعی دارفانی را وداع گفت

آیت‌الله یوسف صانعی که روز گذشته بر اثر زمین خوردگی و مصدومیت جدی ناشی از آن در بیمارستان فرقانی قم بستری شده بود، صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

دفتر آیت الله صانعی از درگذشت آیت الله صانعی خبر داد

در متن این پیام آمده است :
در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، بقیه السلف شاگردان حضرت امام خمینی(سلام الله علیه)؛ حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سره) به دیدار معبودش شتافت و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد

مراسم تشییع برای رحلت آیت الله صانعی برگزار نمی‌شود

دفتر این مرجع تقلید شیعه اعلام کرد:
ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه، اعلام می‌دارد با توجه به وصیت آن عزیز سفر کرده، در ایام #کرونا هیچگونه مراسم از تشییع و… برگزار نمی ‌گردد/آنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا