اقتصادیسیاسیفرهنگی

سقف‌های جناحی را برداریم

خبرمهم: از آغاز دولت تاکنون با سخت‌ترین شرایط رو‌به‌رو هستیم

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، از آخرین نشست خبری رییس‌جمهوری با اصحاب رسانه بیش از ۶ ماه می‌گذرد که این‌بار تیم رسانه‌ای دولت تصمیم گرفت نشست مطبوعاتی رییس‌جمهوری را با مدیران رسانه‌ها برگزار کند. اگرچه پیش از این مرسوم بود به مناسبت‌های مختلف همچون برگزاری ضیافت افطار در ماه رمضان مدیران رسانه‌ای دعوت شوند یا در برنامه‌ای به مناسبت روز خبرنگار، مدیران رسانه‌ها سخنرانی کرده‌اند اما برگزاری نشست خبری با مدیران مسوول رسانه‌ها اقدامی تازه از سوی دولت بود. در این نشست اغلب رسانه‌های مکتوب و برخط حضور داشته و پرسش‌ها و دغدغه‌های‌شان را با رییس‌جمهوری در میان گذاشته و پاسخ شنیدند. پیش از پرسش و پاسخ اما حسن روحانی در دفاع از دولتش تاکید کرد که «از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبه‌روی خود می‌بینیم» و آن‌طور که رییس‌جمهوری گفت «دولت در ۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی استثنایی بوده است» او البته در ادامه ضمن تشریح شرایط اقتصادی از رسانه‌ها خواست تا عملکرد دولت‌ها را با هم مقایسه کنند و اذعان کرد که باید میان انتظارات مردم و شرایط موجود تناسب وجود داشته‌باشد. در ادامه مدیران مسوول روزنامه‌ها و مدیران خبرگزاری‌های کشور پرسش‌های‌شان را با رییس‌جمهوری در میان گذاشتند.
الیاس حضرتی، مدیر مسوول روزنامه «اعتماد» از جمله مدیران رسانه‌ای بود که از امید برای ایجاد مصالحه ملی در یک سال باقیمانده از دولت گفت. روحانی نیز ضمن تصدیق آن، تاکید کرد: «اینکه دولت می‌توانست وفاق بیشتری ایجاد کند، همین طور است. آنچه دولت در این باره انجام داده را باید به خوبی برای مردم تبیین می‌کردیم که امید پیدا کنند، اما ما در بخش تبلیغات نتوانستیم با یک زبان گویا و توانمند این خدمات را بیان کنیم و البته شاید رسانه‌ها هم می‌توانستند کمک بیشتری به ما کنند.» او همچنین ادامه داد: «اینکه این دولت باید جناح‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کرد باید بگویم که تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم. در هیات وزیران هم می‌توان دید که از همه جناح‌های معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند… الان بهترین زمان برای نزدیک شدن همه این جناح‌ها به یکدیگر است.» رییس‌جمهوری تاکید کرد: «همه کسانی که نظام و جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب را قبول دارند بیایند و همه این سقف‌های جناحی را بردارند. چطور امسال عزاداری محرم در فضای باز و بیرون از سقف‌ها انجام شد، در رفاقت جناحی هم بیاییم و سقف‌ها را‌برداریم و کنار هم قرار‌گیریم. البته همه باید کمک کنیم که در این انتخابات سقف‌ها برداشته شود و همه جناح‌ها امیدوار به حضور در انتخابات باشند و بدانند که می‌توانند به خوبی کاندیداهای خود را معرفی کنند.»
مدیرعامل ایرنا درمورد توازن میان دیپلماسی و توان دفاعی کشور پرسید و حسن روحانی در پاسخ به «قدرت ملی» اشاره کرد، قدرت ملی که بخشی اقتصادی، بخشی فرهنگی، بخشی سیاسی،  بخشی علمی و بخشی هم دفاعی است. او تاکید کرد که «ما باید روزبه‌روز این قدرت ملی را بالا ببریم.» نماینده خبرگزاری صداوسیما نیز از روحانی در مورد برنامه دولت برای کاهش وابستگی ساختار بودجه به نفت سوال کرد. روحانی توضیح داد که  تحریم‌ها خود به خود ما را وادار کرده که اتکای‌مان به نفت را کاهش دهیم تا جایی که امسال اتکا به نفت تک رقمی شده است. او البته توضیح داد که در برنامه اقتصادی دولت این موضوع هم لحاظ شده است. ایسنا رسانه بعدی بود که از روحانی پرسید از کدام تصمیم خود پشیمان شده و اگر به عقب باز گردد آن را اصلاح و چه معضل ریشه‌ای را تا پایان دولت حل و فصل می‌کند. روحانی اشاره واضحی به تصمیم خاصی که تمایل دارد آن را تغییر دهد، نکرد. اقدامات موفق دولت از جمله تکمیل اغلب فازهای پارس جنوبی، عدالت روستایی، ورود به اتحادیه اوراسیا و… را به عنوان موفقیت‌های دولت برشمرد و بر شکست امریکا در شورای امنیت تاکید کرد. خبرگزاری اصولگرای تسنیم نیز از رهنمودهای رهبری به دولت پرسید که روحانی مضامینی چون تحقق اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فساد، جلوگیری از خام‌فروشی، ارتقای توان دفاعی و … سخن گفت و اقدامات دولت در این حوزه‌ها را برشمرد.
سردبیر روزنامه سازندگی نیز در این نشست بر یک دست بودن تصمیمات در حاکمیت به خصوص در مورد کرونا پرداخت و از اصلاح ساختاری گفت. حسن روحانی نیز به غیرحزبی بودن انتخابات اشاره و تشریح کرد که کار سختی است که به عنوان مثال دولت دست یک جناح و مجلس دست یک جناح باشد و کار پیش رود. اما از دولت اصلاحات و مجلس پنجم به عنوان یک نمونه خوب همکاری دو جناح یاد کرد. او همچنین تاکید کرد که جای حزب در کشور ما خالی است. همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مساله فروش اوراق نفتی پرداخت و گفت: «می‌خواستیم به‌‌رغم تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل و هم نفت فروخته شود.اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلا اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت‌ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست، این هم حرف عجیبی است. اصلا بودجه جاری یعنی چه؟ …بودجه جاری که بخش عمده آن هم به آموزش و پرورش و بهداشت تعلق دارد، نه اینکه پول توجیبی وزراست! یا مثلا ما هرروز پول جاری را خرج نمای این ساختمان  و پرده‌های این سالن را تعویض می‌کنیم.» در ادامه نشست روزنامه ایران در مورد استراتژی امریکا مبنی بر فشار حداکثری پرسید و روحانی نیز پاسخ داد که «فشار حداکثری از دید همه صددرصد شکست خورده است» و چه این دولت و چه دولت بعدی باید به فکر راه‌حلی جدید باشند. او همچنین تاکید کرد که «توافق با امریکا به معنای بازگشت به برجام است.»
مدیرمسوول روزنامه اطلاعات ضمن تشریح فضای جامعه و نارضایتی‌ها پرسید که آیا دولت برای آرام‌ کردن مردم هم برنامه‌ای دارد. رییس‌جمهوری با شرح تصمیمات دولت به دو قطبی‌های ایجاد شده به خصوص در ایام کرونا پرداخت؛ دو قطبی‌هایی چون نان و سلامت یا دین و سلامت و … علاوه بر آن از فساد و رانت و شفافیت برای باز گردادن این آرامش به کشور یاد کرد و گفت: «وقتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شفاف نیستیم و شفافیت به وجود نمی‌آید، اطلاع‌رسانی نمی‌شود رسانه‌ها آزاد نیستند.»
فارس نیز برای چندمین بار در نشست خبری با رییس‌جمهوری از وعده ۱۰۰ روزه روحانی گفت که روحانی نیز پاسخ داد منظور او ارایه گزارش از اقدامات ۱۰۰ روز اول دولت بوده است نه حل و فصل همه مشکلات در ۱۰۰ روز. روزنامه همشهری از صحبت صریح دولت با مردم گفت و روحانی نیز ضمن تایید آن گفت که فعلا چنین جلساتی را جایگزین کرده است. در پایان نیز مدیر مسوول شرق از روحانی راهکار برون‌رفت از بحران‌های موجود را پرسید که رییس‌جمهوری نیز گفت که: «پای چپ و راست برجام را هم شکستند و این برجام با عصا در برابر ترامپ و امریکا ایستاده و در همین شرایط چندبار از لحاظ سیاسی ترامپ و امریکا را شکست داده است و در تلاش اخیر او علیه ایران هم احتمال بالایی می‌دهیم که شکست بخورد.»/اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا