اجتماعیسیاسیقضایی

نوروزی، حقوقدان: جریانات راست تندرو و نو‌اصولگرا مانع تصویب قانون منع خشونت علیه زنان، باعث تصویب قانون فاجعه بار حجاب و پشتیبان گشت ارشاد بودند و هستند.

خبرمهم: نوروزی، حقوقدان: شرکت ۴۱ درصدی از صاحبان رای در انتخابات پیام بسیار مهمی است، امیدوارم جریان حاکم آن را دریابد! ما کاملا با یک روند معنادار کاهش مشارکت رو به رو هستیم.

نوروزی، حقوقدان: اگر شورای نگهبان، صدا‌و‌سیما و … نخواهند پیام کاهش مشارکت را بشنوند و نخواهند بفهمند که رفتارهای آنان باعث سرخوردگی مردم شده احتمالا وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص میزان مشارکت در دوره اول انتخابات گفت: میزان مشارکتی که در این انتخابات اتفاق افتاد در تمام ادوار انتخابات ریاست جمهوری بی‌سابقه است و نشان دهنده این است که مردم جمعیت صاحب حق رای نسبت به شرایط موجود اصلا رضایت ندارند و تقریبا امیدی هم به بهبود ندارند. پیگیری چنین تصوری نیز در بین مردم محصول عملکرد دستگاه‌های حاکم است، به خصوص اتفاقات سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بعد که جامعه را دچار سرخوردگی کرد مثل نوع برخورد با اعتراضات، موضوع پرواز اوکراین، رد صلاحیت‌های بسیار گسترده در انتخابات مجلس در سال ۹۸ و سپس در سال ۱۴۰۲،  صلاحیت بسیار گسترده در انتخابات سال ۱۴۰۰، شیوه برخورد با جریان اعتراضی ۱۴۰۱، توسعه فساد و سوء‌مدیریت و وضعیت بسیار بد و بی‌سابقه اقتصادی که در این ۳ سال اتفاق افتاد.

نوروزی در ادامه افزود: ۴۱ درصد از صاحبان حق رای در این انتخابات شرکت کرده که این درصد از مشارکت پیام بسیار مهمی برای جریان‌های حاکم در ایران دارد؛ امیدواریم این اتفاق را دریابند. مردم عاقل و فهیم‌اند و چندان چشم و گوش خود را به تبلیغات بی‌پایه و اساس نمی‌سپارند و لزومی ندارد که ما بخواهیم به مردم پیشنهاد یا توصیه‌ای بدهیم، من خودم متعهد به شرکت در انتخابات بودم و شرکت کردم و رای دادم. اما بخش زیادی از مردم چنین احساسی نداشتند. با این حال ، عرض میکنم که میان نامزد‌ها تفاوت‌ها بسیار و چشم‌گیر است.

این حقوقدان اضافه کرد: البته ما از آقای پزشکیان یا هر فرد دیگری نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در طول مدت کوتاهی بتواند تغییرات زیادی در کشور بدهد. اما باید به این نکته توجه کنیم که آن اتفاقاتی که در قوه زنان در این سال‌ها افتاده توسط جریانات راست تند‌رو و نو‌اصولگرایان هدایت شده است. سال‌هاست که اصولگرایان از تصویب قانون منع خشونت علیه زنان خودداری کرده و ظرف چند هفته قانون فاجعه بار را تصویب کردند و به نام قانون عفاف و حجاب از گشت ارشاد پشتیبانی کرده و باعث بوجود آمدن رفتارهای خشونت بار غیر‌قانونی در خیابان‌ها شدند. بنابراین تاکید می‌کنم محدودیت‌های شدید برای زنان توسط همین جریان تندرو اتفاق افتاده است.

نوروزی تاکید کرد: در این انتخابات ۴ نفر از کسانی که احترامی برای حقوق زنان قائل نبودند حضور داشتند و یک نفر از این‌ها به عنوان نفر دوم به دور دوم انتخابات رسید. خب طبیعی است که حضور چنین کسانی در منصب ریاست جمهوری مانع اجرای حقوق زنان شود و نقض حقوق زنان را تشدید کند که می‌کند. این راهم بگویم این حرف که می‌گویند دولت کاره ای نیست بسیار غلط است؛ وزارت خانه‌ها، استانداری‌ها، شرکت‌های بزرگ دولتی و… همه در اختیار دولت است. وزیر آموزش و پرورش، وزیر آموزش عالی و تمام وزرای دیگر کسانی هستند که به انتخاب رئیس‌جمهور تعیین می‌شوند. خیلی فرق است بین وزیری که آقای جلیلی انتخاب میکند و وزیری که آقای پزشکیان انتخاب می‌کند. ما تجربه این نوع انتخاب‌ها را داریم، به طور مثال نگاهی بیندازید به وزرای مرحوم آقای رئیسی. ببینید که چقدر فرق است بین وزیر ارشاد آقای رئیسی و دولت آقای روحانی، تفاوت‌ها را خیلی ساده می‌شود فهمید.

کامبیز نوروزی، حقوقدان در پایان گفت: در عین حال که زنان بسیار حق برای اعتراض و ناامیدی به وضعیت موجود حق دارند اما باید توجه داشته باشند اینکه چه کسی را انتخبا می‌کنند بسیار در احقاق حقوق‌شان اثر می‌گذارد. در انتخابات مجلس در سال ۹۸ چیزی حدود ۳۰ درصد از رای دهندگان مشارکت کردند، در انتخابات ۱۴۰۰ این عدد به ۴۸ درصد رسید که البته ۱۲ درصد آن آرای باطله بودو ما در این دوره باز با روند کاخ نشینی مواجه شدیم که فقط ۴۱ درصد در انتخابات شرکت کردند. بنابراین می‌توان گفت ما در این انتخابات با یک روند معنادار کاهش مشارکت رو به رو هستیم. این روند کاهشی و جدا شدن مردم از روند های حکومتی پیام خطرناکی دارد که اگر باز هم بخواهند این پیام در جاهایی مثل صدا و سیما یا شورای نگهبان و … نشنوند و نخواهند در آن تامل کنند و نفهمند که رفتار‌های خودشان باعث سرخوردگی مردم شده ما احتمالا با وضعیت‌های بسیار بغرنج تر رو‌به‌رو خواهیم شد. اگر مسئولان وقت حقوق ملت را رعایت نکنند و اقتصاد کشور را همچنان در دسته‌گیری‌های فاسد بگذارند که بماند با وضعیت بسیارسخت‌تری رو به رو خواهند شد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا