قضایی

یک حقوقدان: قصاص قاتل مهرجویی، حتی اگر تبعه باشد، بستگی به تقاضای اولیای دم دارد و طبق قانون هیچ تفاوتی بین مجرم ایرانی یا اتباع وجود ندارد.

خبرمهم: کامبیز نوروزی، حقوقدان: بحث پرونده مرحوم داریوش مهرجویی مفصل است و همچنان تردیدهای جدی در آن وجود دارد.

کامبیز نوروزی، حقوقدان گفت: من از لحاظ جرم شناسی قانع نشدم که قاتل مرحوم مهرجویی و همسرشان “این افراد دستگیرشده” باشند. 

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، کامبیز نوروزی، حقوقدان به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری و مهم در‌ پاسخ به این سوال که اگر جرم اتباع دستگیر شده در‌خصوص پرونده قتل مرحوم مهرجویی و همسرشان ثابت شود آیا طبق قانون کشور برای آن‌ها حکم اعدام در نظر گرفته می‌شود یا خیر، گفت: بحث پرونده مرحوم داریوش مهرجویی مفصل است و همچنان تردیدهای جدی در آن وجود دارد. در امور کیفری وقتی جرمی در محدوده سرزمینی ایران اتفاق می‌افتد تفاوتی بین اتباع وجود ندارد و چه مجرم تبعه دولت ایران و یا تبعه سایر کشورها باشد در هر دو حالت محاکمه و مجازات می‌شود. 

نوروزی اضافه کرد: طبق ماده ۳ قانون مجازات اسلامی قوانین جزایی ایران درباره کلیه اشخاصی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی یا هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال می‌شود. این یک قاعده کلی است مگر در موارد خیلی استثنایی. هیچ تفاوتی از لحاظ قانونی برای تعیین جرم و مجازات وجود ندارد. 

کامبیز نوروزی در ادامه تاکید کرد: اولا مجازات قاتل مرحوم مهرجویی بستگی دارد به تقاضای اولیای دم اولیای دم که آیا خواستار قصاص بشنوند یا نه؟ اما اصولا دولت ایران در تمام چهار دهه گذشته در مورد مهاجرت اتباع سایر کشورها به ایران به خصوص اتباع دولت افغانستان سیاست منسجم و مشخصی را دنبال نگرده. در تمام چهار دهه گذشته از اتباع دولت افغانستان به ایران مهاجرت کردند که بعضی مهاجرتشان طبق قانون بوده ولی بعضی به صورت غیرقانونی به کشور وارد شدند. 

این حقوقدان افزود: اما متاسفانه دولت‌ها در این چهل سال سیاست مشخصی را برای برخورد با اتباع به خصوص اتباع افغانستانی نداشتند و این مشکل یک مشکل تازه نیست، حدود ۴۰ سال قدمت دارد و هیچ تمهید مشخصی وجود ندارد که با این مهاجران چگونه رفتار شود. 

نوروزی تاکید کرد: این فقدان سیاست مشخص باعث شده که هم مهاجران افغان مشکلات متعددی داشته باشند در زندگی روزمره‌شان و هم جامعه ایران نمی‌داند که چگونه باید با این اشخاص برخورد کند. درحال حاضر هم من بعید می‌دانم که این واقعه با‌توجه به رویه‌ای که در طول چهل سال گذشته در کشور وجود داشته منجر به این شود که دولت جمهوری اسلامی بخواهد سیاست تعریف شده و قاطعی را در مورد مهاجران افغان پیش بگیرد. 

کامبیز نوروزی در پایان گفت: برای خود من شخصا قطعی نشده که واقعا قتل مرحوم مهرجویی و همسرشان توسط این افراد صورت گرفته باشد. هنوز من از لحاظ اصول جرم شناسی قانع نشده‌ام. اما به فرض آن هم که این اتفاق توسط اتباع افغان انجام شده باشد، ما نباید آن را به کل مهاجران افغان نسبت بدهیم. 

تعدا زیادی از افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند و طبق بعضی از براورده ها ۵ میلیون اتباع افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند. حالا اینکه چند نفر از این‌ها مرتکب جرم می‌شود دلیل بر اینکه تمام این ۵ میلیون مرتکب جرم خواهند شد، نمی‌شود. چون ایرانی‌ها هم مرتکب جرم و نزاع می‌شوند. 

بنابراین حتی به فرض آنکه این جنایت توسط چند نفر از اتباع افغان صورت گرفته باشد ما نمی‌توانیم این را به جمعیت مهاجران افغان نسبت بدهیم و همه ان‌ها را خطاکار تلقی کنیم. این یک اتفاقی است که ممکن بود توسط ایرانی‌ها اتفاق بیفتد کمااینکه در قتل‌های زنجیره‌ای اتباع ایرانی مرتکب قتل شدند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا