قضایی

ساکت، حقوقدان: شستن میت حکم مزخرف، سخیف و خارج از اصول عدالت انسانی است

خبرمهم: محمدحسین ساکت، حقوقدان درگفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: این سختگیری‌ها از یک حکومت خردگرایی که مبانی‌ آن اسلامی است کمی دور است و باید با بینش بیشتر، زیرساخت فرهنگی، دلسوزی و تعهدات پژوهشگرانه همراه باشد. 

رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ ورامین  یک زن را به دلیل بی‌حجابی به پرداخت ۳۱میلیون ریال بدل از ۲ماه حبس و یک ماه شستن میت در غسالخانه شهرستان تهران محکوم کرد.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، محمدحسین ساکت، حقوقدان و قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با مطهره حیدری، حبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در واکنش به حکم شستن میت به مدت یک ماه در غسالخانه تهران بعلاوه ۳۱ میلیون ریال جریمه به عنوان مجازات بى‌حجابى گفت: منظور از مجازات‌های تعزیری و جایگزینی حبس این است که شخص ترغیب شده و به کار مثبتی وادار شود. من در‌حال حاضر نمی‌دانم تحصیلات متهم در چه حدی است و نوشته هم نشده ولی اینکه گفتند برود به غسالخانه، بسیار حکم مزخرف، سخیف و خارج از اصول عدالت انسانی است. 

به هر‌حال این کار غسال‌گری علاوه بر اینکه از لحاظ روانی موثر است باید در آن یک قصد غربت وجود داشته باشد نه تحمیل‌گری. یعنی شخص باید این کار را به قصد غربت انجام دهد نه به عنوان یک تحمیل، فشار و زور. این خودش اشکال دارد. 

ساکت تاکید کرد: از نظر حقوقی هم تاثیر لازم را بر فرد نخواهد داشت جز انزجار از این دستگاه و کسی که این حکم را داده.  هیچ چیزی دیگری هم نخواهد بود. این کار باید به شکلی انجام شود که موثر باشد. 

این حقوقدان در‌خصوص ماده‌های قانونی که در رای دادگاه و صدور این حکم آمده، افزود: ببینید در این قوانین نوع مجازات تعیین نشده. ولی گفته شده به جای اینکه حکم زندان، جزای نقدی یا تبعید و… داده شود، می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کرد. مثلا مواردی داشتیم که شخص اگر مدرک زبان داشته، محکوم شده به تدریس رایگان زبان انگلیسی در فلان مدرسه یا به فرض مثال نظافت عمومی فلان منطقه یا سایر خدمات اجتماعی را در بازه زمانی مشخص برعهده بگیرد. 

ساکت در ادامه گفت: این‌ها به خاطر این است که هم تنبیهی باشد برای فرد و هم یک نوع بهره‌وری و کار‌آیی برای دیگران و سایر مشاغل داشته باشد. هدف هم در اصل این است، نه اینکه بخواهد به این مجازات‌های اصطلاحا ترجیحی یعنی قساوت منشانه و پست برسد. در اینجا نیت قانون‌گذار به هیچ وجه برآورده نخواهد شد و تاثیر منفی هم در فرد می‌گذارد. 

فرض بفرمایید شخص اگر نقاش است در یک قسمت شهر نقاشی‌هایی را که سازمان فرهنگی شهرداری و زیباسازی لازم دارد به صورت رایگان انجام می‌دهد. یا با فلان موسسه علمی، آموزشی یا خدماتی  همکاری کند، نه اینکه به غسالخانه برود و… 

محمدحسین ساکت افزود: بنابر رای دیوان عالی کشور فرانسه که ما قبل از انقلاب این را تبعیت کرده بودیم ماشین حریم خصوصی افراد به حساب می‌آمد ولی در ایران با اینکه دیوان عالی تغییری نکرده اما بعضی نظرات اینگونه است که ماشین حریم عمومی است نه خصوصی.

ساکت در‌ پاسخ به این سوال که چرا جدیتی کهدر‌حال حاضر برای برخورد با بی‌حجابی در پیش گرفته شده با سایر مجرمان به خصوص اختلاس‌گران و مفسدان مالی در تضاد است، گفت: من فکر می‌کنم این را همه جامعه متوجه می‌شود. جواب مشخص است. دستگاه قضایی کارهای مهم‌تری دارد که باید رسیدگی کند و مردم منتظر بررسی و رسیدگی موضوعات جدی‌تر هستند. این سختگیری‌هایی که مبانی، پشتوانه و زیرساخت فرهنگی ندارد هیچ وقت موفق نخواهد شد و تا الان هم نشان دادند که موفق نشده.

محمدحسین ساکت، حقوقدان در پایان تاکید کرد: این سختگیری‌ها از یک حکومت خردگرایی که مبانی‌ آن اسلامی است کمی دور است و باید با بینش بیشتر، زیرساخت فرهنگی، دلسوزی و تعهدات پژوهشگرانه همراه باشد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا