فناوری

چوب وزارت ارتباطات لای چرخ اقتصاد ایران با اختلال اینستاگرام

خبرمهم: فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی ایرانی به‌ دلیل اختلال اینترنت در مردادماه ۱۴۰۱ تا ۳۵ درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم، فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی ایرانی به‌ دلیل اختلال اینترنت در مردادماه ۱۴۰۱ تا ۳۵ درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند.

به گزارش روابط‌عمومی پادرو، به‌ دلیل اختلال اینترنت در مردادماه ۱۴۰۱، فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند. این اطلاعات با مقایسه آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی فروشگاه‌ساز اینستاگرامی پادروشاپ در ۲ ماه تیر و مرداد ۱۴۰۱ به‌ دست آمده است.

به رغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ، در مردادماه مجموع فروش انجام‌شده از سوی فروشندگان این پلتفرم تنها ۱۰ درصد رشد کرده و این در حالی است که با بررسی تک‌به‌تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاه‌ها در مردادماه، بازدید آنها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش به رغم افزایش فعالیت‌های بازاریابی این فروشگاه‌ها از ابتدای مرداد همزمان با شروع اختلال اینترنت بوده است.

در دو سال گذشته کسب‌وکارهای اینستاگرامی و سهم بالای آنها در بازار فروش آنلاین ایران اهمیت یافته و تجارت اجتماعی در کشورهای دیگر نیز با رشد بسیار بالایی روبه‌روست و برخی شبکه‌های مشابه دیگر مانند تیک‌تاک، تلگرام و موارد مشابه به عنوان یک کانال فروش جدید و کارآمد برای کسب‌وکارهای کوچک مطرح شده است. در ایران، اما با توجه به فیلتر بودن بیشتر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، صرفاً اینستاگرام و واتس‌اپ به عنوان شبکه اجتماعی و پیام‌رسان پرطرفدار و آزاد باقی مانده‌اند و به همین واسطه، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی، از این بسترها برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند برخی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتس‌اپ، به شدت بازار این کسب‌وکارها را دچار آسیب کرده است.

طبق آخرین گزارش پادرو، در تیرماه حدود ۳۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی از خدمات پادروشاپ استفاده می‌کردند که این رقم در مردادماه به بیش از ۳۶ هزار فروشگاه‌ افزایش یافته است. در حال حاضر ۴۰۰ هزار فروشگاه فعال ایرانی در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند و معیشت‌شان از طریق این پلتفرم تامین می‌شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا