بین المللی

واشنگتن پست: لحن آمریکا درباره درگیری مستقیم با نفتکش‌های ایران ملایم‌تر شده است

خبرمهم: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به همکاری اخیر ایران و ونزوئلا در زمینه سوخت، نوشت که مقامات آمریکا لحن خود را درباره رویارویی مستقیم با نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا ملایم‌تر کرده‌اند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  پایگاه روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به ارسال سوخت ایران به ونزوئلا پرداخته و می‌نویسد که همکاری فزاینده این ۲ کشور موجب نگرانی آمریکا شده است.

در این گزارش آمده است که ایران و ونزوئلا به عنوان دشمنان آمریکا که هدف تحریم‌های این کشور نیز قرار گرفته‌اند در حال ایجاد یک همکاری راهبردی نزدیک‌تر با یکدیگر هستند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد که آشکارترین نمایش این همکاری رو به گسترش ۵ نفتکش ایرانی هستند که تحلیلگران برآورد کرده‌اند ۶۰ میلیون گالن بنزین به ونزوئلا ارسال می‌کنند و بهای آن‌ها با طلا پرداخت شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: ایران درباره هرگونه تلاش آمریکا برای اقدام علیه این کشتی‌ها هشدار داده و ونزوئلا نیز متعهد شده که این نفتکش‌ها را تا آب‌های سرزمینی خود اسکورت کند.

واشنگتن پست می‌نویسد: مقامات آمریکا می‌گویند که در حال رصد این محموله هستند اما لحن خود را درباره درگیری مستقیم با این نفتکش‌ها ملایم‌تر کرده‌اند.

واشنگتن پست در گزارش خود تحریم را پاسخ احتمالی دولت آمریکا به ارسال سوخت ایران به ونزوئلا توصیف کرده است.

روز پنج‌شنبه یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از هرگونه برنامه‌ای برای توقیف و یا بازرسی نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: پنتاگون از هرگونه برنامه برای توقیف، بازرسی و یا انهدام نفتکش‌های ایرانی که در مسیر ونزوئلا هستند، اطلاعی ندارد.

شامگاه چهارشنبه نیز نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد که دولت آمریکا در حال بررسی تحریم ایران برای جلوگیری از ارسال سوخت ایران به ونزوئلاست.

جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت اقتصادی از متحد خود، ونزوئلا، پنج فروند نفتکش را که حامل سوخت هستند از طریق تنگه جبل الطارق و آب‌های آزاد به ونزوئلا اعزام کرده است.

مقامات آمریکایی مدعی شده اند فروش حامل‌های سوخت از سوی ایران به ونزوئلا «غیرقانونی» است و باید با این موضوع مقابله شود. گفته می‌شود نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز در همین راستا چند ناو جنگی به مناطق جنوبی این کشور [نزدیک آب‌های ونزوئلا] اعزام کرده است.

این اقدام آمریکا واکنش خورخه آرزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا را به دنبال داشت. آرزا در یک پیام توئیتری آمریکا را به تعقیب کشتی‌هایی که سوخت به کشورش حمل می‌کنند، متهم کرد و نوشت: «در دوره شیوع ویروس کرونا، واشنگتن کشتی‌هایی را که برای ما بنزین می‌آورند، تعقیب می‌کند. این نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق اساسی مردم ونزوئلاست.»/yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا