بین المللی

چرا اجلاس مالزی ‌جنجالی شد؟

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، حسن روحانی، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در مالزی بود تا در اجلاسی به نام نشست کوالالامپور شرکت کند. نشستی که به ظاهر یک اجلاس معمولی بین‌المللی به نظر می‌رسید ولی در واقع، جنجال‌ زیادی در پشت پرده آن وجود داشته است. ماجرا چیست؟

* یک: اجلاسی که روحانی در آن شرکت کرد؛ اجلاس کوالالامپور ۲۰۱۹ بود که با حضور ۴٠٠ نفر شامل ٢۵٠ نفر از رهبران، مقام‌ها، شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان از ۵۲ کشور جهان، در روزهای ۱۸ تا ۲۱ دسامبر (۲۷ تا ۳۰ آذر) در پایتخت مالزی برگزار شد. این اجلاس برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ به ابتکار ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی ایجاد شده و نوعی هم‌اندیشی چهره‌های شاخص سیاسی و بین‌المللی کشورهای اسلامی است.

* دو: این در حالی است که به گفته برخی از تحلیلگران بدبین به این اجلاس، برپایی آن زمینه تشکیل یک آلترناتیو را برای سازمان همکاری اسلامی فراهم می‌کند. البته دفتر نخست وزیر مالزی در بیانیه‌ای تاکید کرده است که هدف از برپایی این اجلاس آنطور که برخی منتقدان و یا تحلیلگران گفته‌اند دامن زدن به دسته بندی و تشکیل «بلوک» جدیدی نیست.

* سه: ماجرا از این هم بالاتر رفته و آن طور که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، گزارش داده ملک سلمان در جریان گفت‌وگویی تلفنی با ماهاتیر محمد شخصا تاکید کرده است که مسائل عمده جهان اسلام باید در جریان نشستی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که توسط سازمان همکاری اسلامی سازماندهی و تدارک دیده باشد.

* چهار: نکته جالب توجه این است که دیروز رئیس‌جمهور ترکیه، علیه عربستان و موضع این کشور نسبت به این اجلاس دست به افشاگری بزرگی زد. رجب طیب اردوغان در مورد اینکه چرا «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان در نشست کشورهای اسلامی در مالزی شرکت نکرد، گفت که عربستان سعودی او را تهدید کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در این باره گفت: «عربستان سعودی پاکستان را تهدید کرد که اگر در نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی شرکت کند، چهار میلیون کارگر پاکستانی مقیم عربستان را اخراج خواهد کرد و به جای آن‌ها، از کارگران بنگلادشی استفاده خواهد کرد.» اردوغان همچنین گفته، عربستان سعودی علاوه بر موضوع کارگران پاکستانی، به اسلام‌آباد هشدار داده اگر نشست مالزی را تحریم نکند، اموال خود را از بانک مرکزی پاکستان خارج خواهد کرد.

* پنج: در مقابل، پاکستان، ایران و قطر، دو کشوری که روابط پرتنشی را با ریاض پشت سر می‌گذارند در عالی‌ترین سطح در اجلاس کوالالامپور شرکت دارند.

* شش: به این ترتیب حالا با این فضاسازی عربستان می‌توان گفت، قطب جدیدی در مقابل سازمان همکاری اسلامی به وجود آمده است. اگرچه سازمان همکاری اسلامی متشکل از همه ۵۷ کشور مسلمان جهان است و مالزی فعلا توانسته سران حدود ۲۰ کشور را میزبانی کند؛ اما وزن کشورهای حاضر در نشست کوالالامپور و به طور مشخص مثلث ایران، قطر و ترکیه نشان می‌دهد که روزگار، دیگر روزگاری یکه تازه جده، مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیست. /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا