بین المللیسیاسی

سازمان ملل نقش ایران را در حمله آرامکو تأیید نکرد

خبرهای فوری: نتیجه تحقیقات بازرسان درباره ماجرای حمله به تأسیسات نفتی سعودی

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، سازمان ملل در گزارش تحقیقات درباره حمله به تأسیسات نفتی سعودی، نقش ایران در این حمله را تأیید نکرد. به گزارش بلومبرگ، بازرسان سازمان ملل که برای تحقیقات روی حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات شرکت نفتی دولتی آرامکو اعزام شده بودند، در گزارش خود اعلام کردند هنوز نمی‌توانند ادعای ایالات متحده و عربستان سعودی درباره ایران را تأیید کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش خود به شورای امنیت که به دست خبرگزاری بلومبرگ رسیده‌ است، نوشته سازمان ملل «نمی‌تواند مستقلا تأیید کند که موشک‌های کروز و پرنده‌های بدون‌سرنشین استفاده‌شده در این حملات، مبدأ ایرانی دارند یا به روشی منتقل شده‌اند که ناقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل باشد».
حملاتی که در این گزارش بررسی شده، حمله به یک تأسیسات نفتی در اردیبهشت، به فرودگاه ابها در خرداد و به تأسیسات نفتی آرامکو در شهریور بوده‌ است. این گزارش سازمان ملل می‌گوید، بازرسان توانسته‌اند بقایای تسلیحات به‌کاررفته در این حملات را بررسی کنند. این گزارش البته می‌افزاید، سازمان ملل همچنان به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات بیشتر درباره این موشک‌ها و پهپادها ادامه می‌دهد و یافته‌های بعدی را در زمان خود گزارش خواهد داد. بااین‌حال بعد از ماه‌ها تحقیقات، سازمان ملل ادعای دو کشور درباره ایران را تأیید نکرده ‌است. وزیر دفاع عربستان سعودی مدعی شده ‌بود این حمله «بی‌تردید با حمایت ایران» و با تجهیزاتی که مبدأ ایرانی داشته‌اند انجام شده‌اند. وزیر خارجه ایالات متحده و دیگر مقامات این کشور نیز ایران را به دست‌داشتن در این حمله متهم کردند و مدعی شدند حمله از درون خاک ایران انجام شده‌ است.
نمایندگان سازمان ملل، در دو مرحله در ماه‌های سپتامبر و نوامبر و با دعوت عربستان سعودی برای بررسی مسئله به ریاض رفتند آمریکا و عربستان اعلام کرده ‌بودند بررسی آنها حاکی از حمله پیچیده‌ای با موشک‌های کروز و پهپادهاست که از سمت شمال انجام شده ‌است. انصارالله یمن که درگیر جنگی پنج‌ساله با عربستان سعودی است، همان زمان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، اما عربستان، آمریکا و برخی از متحدانشان توانایی حوثی‌های یمنی در انجام چنین حمله‌ای را رد کردند. ایران این اتهام را رد و از تحقیقات مستقل حمایت کرده ‌بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که کمی بعد از آن حمله به همراه روحانی به نیویورک رفته بود تا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند، در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر، گفت ایران نقشی در این حمله نداشته و درباره اینکه چه کسی این حمله را کرده، ادعای یمنی‌ها را باور می‌کند: «بگذارید از شما یک سؤال بپرسم. پنج روز قبل از اینکه رئیس‌جمهور ما به نیویورک بیاید، آیا ما چنین کاری می‌کردیم که به‌جای اینکه اینجا دستور کار خودمان را درباره نقض برجام توسط ایالات متحده پیش ببریم، مجبور شویم درباره یمن حرف بزنیم؟» او در پاسخ به سؤالی درباره درخواست فرانسه برای تحقیقات بین‌المللی در این زمینه گفت: «ما از یک تحقیقات بی‌طرف بین‌المللی حمایت خواهیم کرد».
تحقیقات سازمان ملل درباره آرامکو البته به ادعای حوثی‌ها نیز با تردید می‌نگرد  و اشاره می‌کند شواهدی ندیده که حوثی‌ها پهپادهای این حمله را در اختیار داشته باشند. در این  گزارش همچنین آمده است، این پرنده‌ها با قطعاتی ساخته شده‌اند که با قطعات یک پهپاد ایرانی پیداشده در افغانستان در سال ۲۰۱۶، شباهت داشته‌اند. ایران، دو ماه پیش گزارشی از حمله به نفت‌کش ایرانی سابیتی در نزدیکی سواحل عربستان سعودی به سازمان ملل ارائه داد. /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا