اقتصادیبین المللی

چرا ترامپ باز هم معافیت‌های تحریمی علیه ایران را تمدید می‌کند؟

خبرهای فوری: یک کارشناس در مصاحبه با ایندیپندنت به بررسی دلایل اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای تمدید معافیت‌های تحریمی علیه ایران پرداخت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، و به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به منظور تداوم همکاری‌های ایران با چین، روسیه و کشور‌های اروپایی در فعالیت‌های منع گسترش هسته ای، بار دیگر معافیت‌های تحریمی علیه تهران را تمدید می‌کند. اقدامی که به عقیده برخی از کارشناسان دلیل آن امید آمریکا به مذاکره با ایران است.

آمریکا با اعمال معافیت‌های تحریمی تهران به شرکت‌های خارجی این امکان را می‌دهد تا در برنامه هسته‌ای غیرنظامی با سازمان انرژی اتمی ایران همکاری کنند.

این معافیت‌ها به شرکت‌های غیرآمریکایی اجازه کار در دو تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد. شرکت روس‌اتم روسیه در کارخانه غنی سازی سوخت در فردو کار کرده است و شرکت هسته‌ای ملی چین در رآکتور تحقیقات آب سنگین اراک فعالیت داشته است.

تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در شرایطی که فشار‌های زیادی از سوی جمهوری خواهانی که خواستار توقف این معافیت‌ها هستند، بر واشنگتن اعمال می‌شود.

سناتور‌های جمهوریخواه، لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی و تد کروز از تگزاس، به شدت از این تصمیم ترامپ انتقاد کردند و گفتند که این چشم پوشی‌ها به ایران اجازه می‌دهد تا برنامه هسته‌ای خود را ارتقا دهد.

این دو سناتور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند «این [اقدام] ناامیدکننده است و فرصت از دست رفته دیگری برای پاره کردن توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران-اوباما، یک‌بار برای همیشه محسوب می‌شود. رئیس جمهور ترامپ باید فوراً به دولت خود دستور دهد تا صدور معافیت‌های هسته‌ای غیرنظامی را متوقف کند.»

«جوزف سیرینکوین» رئیس بنیاد «پلافشیرز» در مصاحبه با ایندیپندنت به بررسی دلایل رئیس جمهور آمریکا برای اعمال معافیت‌های تحریمی علیه ایران پرداخت و گفته است ترامپ به دو دلیل، تصمیم به تمدید معافیت‌های تحریمی گرفته است: «نخست اینکه این معافیت‌ها به طور روشنی در چارچوب منافع امنیت ملی آمریکا است که حتی این دولت هم در برابر مزایای آن کور نیست و دوم اینکه ترامپ می‌خواهد این احتمال را حفظ کند که پیش از بلعیده شدن در استیضاح و جدال سخت برای انتخاب مجددش [به‌ عنوان رئیس‌جمهور]، بتواند با ایرانی‌ها گفتگو کند».

این کارشناس معتقد است ایران و کره شمالی تنها کشور‌هایی هستند که ترامپ امیدوار است پیش از پایان دوره اول ریاست جمهوری اش به پیروزی دیپلماتیک با آن‌ها دست یابد.

«داریل کیمبال» مدیر اجرایی انجمن کنترل تسحلیاتی در واشنگتن، نیز معتقد است تصمیم دولت ترامپ برای تمدید معافیت‌های تحریمی نوعی اجابت تعهدات پیشین آمریکا نسبت به ایران محسوب می‌شود. او به ایندیپندنت گفت: معتقدم این [تمدید معافیت‌ها] فقط به ایران این بهانه را می‌دهد که محدودیت‌های بیشتری از برجام را زیرپا بگذارد. ما به‌دقت گام چهارم ایران در راستای دور شدن از برجام در هفته آتی را نظارت می‌کنیم.

ایندیپندنت در انتهای این گزارش نوشت: هنوز مشخص نیست آیا ترامپ امیدی به توافق جدید با ایران از طریق دیپلماتیک دارد یا خیر؛ اما اقدام اخیر او در جهت تمدید معافیت‌ها می‌تواند قدمی در همین چارچوب باشد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا