بین المللی

قیمت مسکن در شهرهای جذاب ترکیه برای ایرانیان چقدر است؟

خبرهای فوری: بازار مسکن ترکیه حالا به یکی از مهمترین مراکز جذب سرمایه های خارجی در این کشور تبدیل شده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، بررسی‌ها نشان می‌دهد این بخش اتفاقا برای ایرانیان نیز بخشی جذاب و قابل توجه محسوب می شود چرا که طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ترکیه پس از عراقی ها دومین گروه بزرگ سرمایه گذاران در بازار مسکن ترکیه، ایرانی ها بوده اند.

 میزان فروش مسکن به خارجی ها در ترکیه در سال گذشته افزایشی سی درصدی را تجربه کرده است. در شرایط کنونی نیز پیش بینی‌ها بر رشد این میزان در سال جاری و سال‌های پیش رو دلالت دارد. عربستانی‌ها، افغانستانی‌ها، پاکستانی‌ها در کنار ایرانیان، عراقی‌ها و البته روس‌ها؛ عمده ترین گروه سرمایه گذاران در بازار مسکن ترکیه هستند.

 پیش از این مصطفی قلی خسروی  نسبت به خروج سرایه ها از ایران با هدف خرید مسکن در ترکیه هشدار داده و گفته بود با روند رو به افزایش قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ؛ خروج سرمایه از ایران برای خرید ملک در کشورهای اطراف خصوصا ترکیه شدت خواهد گرفت.

 به گفته وی قیمت مسکن در بهترین شهرهای ترکیه و دیگر کشورهای اطراف با قیمت مسکن در یک منطقه متوسط تهران برابری می کند از این رو بسیاری به این نتیجه می‌رسند که بهتر است اقدام به خرید ملک در این کشورها نمایند.

 تبلیغات مداوم و مکرر برای خرید ملک در کانال‌های تلگرامی، سایت های اینترنتی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای دال بر این مدعاست.

 مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرده است: تنها در ماه ژوئن ۶۱هزار و ۳۵۵ واحد مسکونی در ترکیه فروخته شده است که از این بین، ۱۶.۴ درصد کل معاملات در استانبول صورت گرفته است. در این ماه ۲۶۸۹ واحد مسکونی به خارجی ها فروخته شده است که در مقایسه با ژوئن سال قبل ۳۰.۵ درصد بیشتر شده است. اتباع عراقی با خرید ۴۲۹ خانه بزرگ ترین گروه خریدار مسکن ترکیه بوده اند و ایرانی ها با ۴۱۵ واحد، روس ها با ۱۹۰ واحد، آلمانی‌ها با ۱۲۶ واحد، انگلیسی‌ها با ۱۱۳ واحد و کویتی‌ها با ۱۱۲ واحد به ترتیب دومین تا ششمین گروه بزرگ خریدار مسکن در ترکیه بوده اند.

 قیمت مسکن در شهرهای پرمخاطب چقدر است؟

 بررسی وضعیت قیمتی مسکن اثبات کننده ادعای رییس صنف مشاوران املاک است. متوسط قیمت مسکن در استانبول ترکیه، به اذعان آمارهای ارائه شده از سوی شرکتی ها واسط خرید ملک در این کشور بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار در مناطقی جز مراکز شهری است. این بدان معناست که قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در استانبول در برج هایی که به طور خاص، ویژه چنین کاری ساخته می‌شود بین هشت تا هشت میلیون و ششصد هزار تومان است. این قیمت در گران ترین شهر توریستی ترکیه اعلام شده و قیمت ها در سایر شهرها از این میزان کمتر نیز هست. در پایتخت ترکیه، آنکارا، در منطقه ای جز مرکز شهر قیمت یک متر مربع واحد مسکونی کمتر از پانصد دلار است، به این ترتیب با در نظر گرفتن نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار، قیمت مسکن حدود به ازای هر متر مربع ۵ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان است که با قیمت مسکن در منطقه ای قیرنشین در تهران برابری می کند.

 این قیمت البته درخارج از مرکز شهر ازمیر در محدوده ۶۰۰ دلار در هر متر مربع است. متوسط قیمت اعلامی برای ازمیر بر مبنای دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باز در محدوده‌ای نزدیک به ۷ میلیون تومان قرار می گیرد.  قیمت‌ها در آنتالیا و بارسا البته به ترتیب، طبق اعلام مرکزی آمار ترکیه حدود ۴۰۰ دلار است. به این ترتیب قیمت‌ها بر مبنای پول ایران نزدیک به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است با توجه به گرانی مسکن باید این موضوع به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد تا برخی با توجه به پیشنهادات اغواکننده ترکیه ای ها و دیگر کشورها برای خریداران مسکن، سرمایه های کشور را خارج نکنند.

 وی می گوید جدا از اینکه تعدیل قیمت مسکن با افزایش عرضه و انبوه سازی یک ضرورت است، برای خرید مسکن در ایران نیز باید امتیازهای ویژه ای برای خریداران در نظر گرفت تا این تفاوت قیمت ها سرمایه های ایران را حراج نکند.

 در حال حاضر روند کاهشی بر بازار مسکن ایران حاکم شده است اما تفاوت قیمت ها هنوز بسیار بالاست.

 آیا امتیازهای ویژه قابل اتکاست؟

پیش از این بازار املاک در دوبی به مقصد مهم سرمایه گذاران ایرانی در املاک تبدیل شده بود . با این حال تغییرات اقتصادی دوبی و ریزش قیمت املاک در این امیرنشین سرمایه های بسیاری از ایرانیان را در معرض خطری جدی قرار داد . به عبارت دیگر امتیازهای ویژه نظیر صدور مجوز کار و … چندان قابل اتکا نیست و در عمل خرید ملک می تواند منجر به صدور مجوز اقامت گوتاه مدت و نه دریافت تابعیت در این کشورها شود از این رو بسیاری از فعالان بازار بر این اعتقادند که ریسک سرمایه گذاری بالاست و نظارت دقیق برای ممانعت از خروج غیر قانونی سرمایه ، ضرورتی جدی در این حوزه تلقی می شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا