بین المللی

پرنده‌های مشکوک در عراق

خبرهای فوری: توسعه‌طلبي نظامي رژيم اشغالگر دامن بغداد را هم گرفت

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، چهار – پنج انفجار مشکوک در انبارهای سلاح و مهمات عراق، سرنگونی یک پرنده ناشناس، اظهارات تهدیدآمیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جلسه کم‌سابقه نخست‌وزیر عراق با فرماندهان حشدالشعبی، نشان از تحولی امنیتی در شرایط عراق دارد. دو سال بعد از شکست داعش در خاک عراق، حالا نگرانی از حملات گاه و بی‌گاه رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به یکی از دغدغه‌های بغداد تبدیل شده است. در طول سه ماه گذشته دست‌کم ۳ حمله هوایی به انبار مهمات پایگاه‌های حشدالشعبی در استان صلاح‌الدین عراق و یک حمله به یک پایگاه پلیس فدرال عراق در نزدیکی بغداد انجام شده است که همچنان عوامل آن ناشناخته مانده است. تازه‌ترین حملات اینچنینی، دوشنبه هفته پیش در پایگاه هوایی البلد، در استان صلاح‌الدین عراق اتفاق افتاده است. پایگاه هوایی ارتش عراق که تا سال ۲۰۱۱ در اختیار نیروهای امریکایی قرار داشت. روز پنجشنبه حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به پرواز پرنده‌های متجاوز خارجی در آسمان این کشور، یک پهپاد شناسایی را بر فراز یکی از پایگاه‌های نظامی‌اش در نزدیکی بغداد سرنگون کرده است. بعدا مشخص شد که این پهپاد، یک پهپاد امریکایی بوده است. این حملات از زمانی آغاز شد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق رسما فرآیند ادغام حشدالشعبی در نیروهای نظامی عراق را آغاز کرد. انجام این حملات با واکنش‌های متفاوتی در عراق مواجه شده است؛ در حالی که نخست‌وزیر عراق پنجشنبه شب با فرماندهان حشدالشعبی جلسه‌ای برگزار کرد. نخست‌وزیر عراق هنوز واکنش مشخصی در مقابل این حوادث نشان نداده است، اما مقام‌های دیگر عراق واکنش‌هایی از جمله برای حملات تلافی‌جویانه، اخراج نیروهای امریکایی و همچنین هدف قرار دادن تمامی پرنده‌های خارجی بدون مجوز را مطرح کرده‌اند.عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، عصر جمعه در نشست شورای امنیت ملی عراق تاکید کرد که دولت عراق مسوول دفاع از تمامی نهادهای نظامی از جمله حشد الشعبی است. به گزارش فارس به نقل از سومریه، شورای امنیت ملی در این جلسه بر اجرای دستور عبدالمهدی برای لغو تمامی مجوزهای پرواز در آسمان عراق تاکید کرد. طبق دستور عبدالمهدی که پیش از این صادر شده بود، از این پس تمامی مجوزهای پرواز بر آسمان عراق باید با اجازه شخص وی صادر شود.

جنگنده یا پهپاد؟

بعد از سوریه و لبنان، که هر یک بخشی از خاک و حاکمیت ملی خود را در اشغالگری توسعه‌طلبانه رژیم حاکم بر سرزمین‌های فلسطینی در خطر می‌بینند، حالا نوبت به عراق رسیده است تا با تجاوزگری‌های مستمر این رژیم جنگ‌طلب رودر رو شود. مقام‌های تل‌آویو، به صورت تلویحی نقش خود را در حملات نظامی به خاک عراق پذیرفته‌اند و با ادعاهایی فرافکنانه، این عملیات تجاوزکارانه را مرتبط با حضور ایران در منطقه عنوان می‌کنند. مقام‌های تل‌آویو با وجود تایید برخی از عملیات‌های اینچنینی در خاک سوریه، هنوز رسما مسوولیت حمله به خاک عراق را نپذیرفته‌اند. اما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از وجود «پرنده‌های ناشناس» در آسمان عراق که با استفاده از «پایگاه‌های امریکایی در خاک سوریه» پایگاه‌های نیروهای حشدالشعبی در استان صلاح‌الدین را هدف قرار داده‌اند، خبر می‌دهد. یک ماه و نیم پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین با انتشار یک پیام توییتری تهدید کرده ‌بود که «جنگنده‌های مدرن اف – ۳۵» به او اجازه تعرض به هر کشوری در منطقه خاورمیانه را می‌دهند. در رسانه‌های عراقی در هفته‌های گذشته، اشاره‌هایی به احتمال استفاده از جنگنده‌های رادارگریز اف – ۳۵ در حملات اخیر به خاک عراق مطرح شده است؛ هر چند هنوز برآورد دقیقی از تجهیزات مورد استفاده در این حمله وجود ندارد. ادعاهای مختلفی از سوی مقام‌های عراقی در مورد نقض پهپادها یا جنگنده‌های خارجی در این حملات مطرح شده است. فالح فیاض، رییس حشدالشعبی در اظهاراتی ضمن تکذیب ادعای معاونش، ابومهدی مهندس در مورد استفاده از «چهار پهپاد امریکایی» در حمله به تاسیسات حشدالشعبی تاکید کرده است که برآیند تحقیقات نشان می‌دهد که حملات «توسط یک عامل خارجی» برنامه‌ریزی شده است. جمال جعفر الابراهیم، معاون دیگر حشدالشعبی «پرنده‌های اسراییلی و امریکایی» را عامل «چندین حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی» توصیف کرده است.

اخراج نیروهای امریکایی

در پی انفجارهای اخیر در عراق، بار دیگر موضوع استقرار نظامیان امریکایی در خاک این کشور به یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد بحث در عرصه سیاسی عراق تبدیل شده است. عصر روز جمعه، آیت‌الله کاظم حائری – یکی از مراجع شیعیان عراق – با صدور بیانیه‌ای استمرار حضور همه نیروهای نظامی امریکایی با هر هدفی از جمله «مبارزه با تروریسم، مستشاری یا آموزش» را حرام اعلام کرد. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز جمعه منتشر کرده است ضمن اشاره به اظهارات دو مقام دیپلماتیک امریکایی در تایید اقدام رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین در حمله به عراق تاکید کرده است که ادامه چنین عملیاتی می‌تواند سرنوشت حضور نیروهای امریکایی در خاک عراق را کاملا به خطر بیندازد. یک مقام ارشد امریکایی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفته است که «اسراییل در این اقدامات به ‌شدت محدودیت‌ها را زیر پاگذاشته است و چنین اقداماتی ممکن است امریکا را مجبور به خروج کامل نیروهای نظامی از عراق کند.»

همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد تعرض رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به خاک عراق، مقام‌های عراقی به ‌شدت در مورد احتمال همکاری دولت امریکا با این رژیم هشدار داده‌اند. ابومهدی مهندس، معاون سازمان بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) در بیانیه‌ای مدعی شده است که ارتش ایالات متحده امریکا مستقیما با در اختیار گذاشتن چهار پهپاد در اختیار تل‌آویو این عملیات را تسهیل کرده است. مهندس تاکید کرد که امریکایی‌ها «تعقیب نیروهای داعش در عراق را کاملا رها کرده‌اند و به جاسوسی و شناسایی پایگاه‌های حشدالشعبی مشغولند.» ساعاتی بعد از این بیانیه، حشدالشعبی با صدور بیانیه‌ای خبر از سرنگون شدن «یک پرنده ناشناس» بر فراز یکی از پایگاه‌های بسیج مردمی در نزدیکی بغداد خبر داد؛ پرنده‌ای که بعدا مشخص شد یک پهپاد شناسایی متعلق به دولت امریکا بوده است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق از ابتدای حملات به پایگاه‌های حشدالشعبی با صدور فرمانی خواهان جلوگیری از پرواز بدون هماهنگی پرنده‌های نظامی و شناسایی خارجی در خاک عراق شده‌ بود. این فرمان که به نظر می‌رسد مستقیما خطاب به نیروهای امریکایی مستقر در خاک عراق صادر شده‌ بود، تاکید می‌کرد که هر پرنده نظامی برای پرواز در آسمان عراق نیازمند کسب مجوز از فرماندهی کل قوای عراق یا نماینده‌ای است که او معرفی می‌کند.

دکترین بگین

با فرض اینکه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد حملات پنهانی رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به خاک عراق صحت داشته ‌باشد، نه می‌توان گفت که اولین نمونه از این اقدامات تجاوزکارانه به خاک عراق از سوی تل‌آویو برنامه‌ریزی شده است و نه می‌توان عراق را تنها سرزمین عربی دانست که قربانی تعرضات غیرقانونی نظامی رژیم اشغالگر فلسطین می‌شود. رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی صدام‌ حسین علیه ایران، نیروگاه اتمی اوسیراک در عراق را هدف یک حمله هوایی قرار داد. حمله‌ای که باعث شد بعد از عملیات شمشیر سوزان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این نیروگاه اتمی آماده به بهره‌برداری عراق برای همیشه از رده خارج شود. این اقدام در دوران نخست‌وزیری مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر انجام شد و از آن پس مداخلات اینچنینی نظامی در تل‌آویو با عنوان «دکترین بگین» نامگذاری شدند. به نوشته پایگاه خبری امریکایی المانیتور، منابع امنیتی غربی معتقدند که تصور تل‌آویو از موفق بودن و بدون واکنش ماندن عملیاتش در سوریه باعث شده است تا متقاعد شود چنین عملیاتی در عراق نیز امکان‌پذیر است.

درست همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی نیروهای امنیتی عراق، نماینده لبنان در سازمان ملل متحد، امل مدللی در شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام‌های اخیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین در نقض تمامیت ارضی و حریم هوایی لبنان را محکوم کرد. به گفته خانم مدللی فقط در طول یک ماه گذشته، جت‌های جنگنده ارتش اسراییل دست‌کم ۹ بار حریم هوایی لبنان را نقض کرده‌اند. در ادامه نام یک کشور عربی دیگر به میان می‌آید؛ سوریه که در چهار سال گذشته به صورت پیوسته هدف حملات هوایی ارتش رژیم اشغالگر به خاک خود بوده است. تل‌آویو با بهانه آنچه «مبارزه با استقرار نیروهای ایرانی» در سوریه می‌خواند، به شکل پیوسته اهداف نظامی سوریه را هدف حملات خود قرار داده است. حالا به نظر می‌رسد که عراق تازه‌ترین هدف تجاوزکاری‌های گاه و بی‌گاه این رژیم اشغالگر در سرزمین‌های عربی باشد.

«کشتار ایرانیان»

اظهارنظرهای مقام‌های رژیم اشغالگر – هر چند مستقیما حاضر به پذیرش مسوولیت تجاوزگری‌های منطقه‌ای خود نیستند – اما به نظر می‌رسد رهبران رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین به ‌شدت از نحوه پوشش گزارش‌های خبری که در مورد عملیات تجاوزکارانه‌شان در کشورهای عربی منتشر می‌شود، راضی هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین در سفری که به اوکراین رفته ‌بود در واکنش به سوالی در مورد نقش اسراییل در انفجارهای عراق ضمن طفره رفتن از پاسخ دقیق تاکید کرد: «ایران هیچ امنیتی ندارد، هیچ جا؛ ما علیه آنها اقدام خواهیم کرد و هم‌اکنون هم در حال اقدام هستیم، هر زمان و هر جا که لازم باشد.» این اظهارنظر نشان می‌دهد که حملات فرامرزی اخیر این رژیم با بهانه حمله به ایرانی‌ها انجام شده است. وزیر همکاری‌های منطقه‌ای کابینه نتانیاهو بعد از اولین حمله در عراق به شکل واضح‌تری اهداف این حملات را توصیف کرده است. او در گفت‌وگویی با رادیوی عبری زبان KAN گفته است: «دو سال است ما تنها کشوری در جهان هستیم که ایرانیان را می‌کشیم. ما ایرانیان را صدها بار در سوریه هدف قرار داده‌ایم، اما فقط گاهی اوقات مسوولیت آن را پذیرفته‌ایم، چرا که احساس می‌کنیم تا حدی علنی شدن این اقدامات در مطبوعات خارجی اهمیت دارد.» /روزنامه اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا