بین المللی

دیپلماسی توهین و تحقیر

خبرهای فوری: حملات توييتري ترامپ دامن فرانسه و سوئد را هم گرفت

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری‏، «جوی خوابالو»، «برنی دیوانه» و «هیلاری کج‌دست» صفاتی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، به صورت روزانه علیه رقبای سیاسی خودش در امریکا استفاده می‌کند، اما کم‌کم این ادبیات رییس‌جمهور امریکا در حال تبدیل شدن به رویکرد اصلی او در دیپلماسی و سیاست بین‌المللی است. تازه‌ترین هدف حملات لفظی ترامپ، دولت فرانسه است. ترامپ اقدام اخیر دولت فرانسه در وضع مالیات مضاعف علیه کمپانی‌های فناوری اطلاعات امریکایی را «حماقت ماکرون» توصیف کرده است. ترامپ در شرایطی این‌گونه توهین‌آمیز با رییس‌جمهور فرانسه برخورد می‌کند که کمتر از یک ماه دیگر قرار است در شهر بیاریتز فرانسه برای اجلاس سران گروه ۷ مهمان او باشد. او چنین توهین‌هایی را پیش از این خطاب به رهبران کشورهای دیگر هم به کار برده‌بود؛ از جمله زمانی که رهبر کره شمالی را «مرد موشکی کوچولو» خطاب کرده‌بود. او این صفت تحقیرآمیز را بعد از استفاده در توییتر، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم تکرار کرد. اما ابعاد توهین‌های ترامپی در حساب کاربری پرطرفدار شبکه اجتماعی توییترش، در حال رسیدن به رهبران اروپایی است. در طول روزهای گذشته ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، استفان لوفون، نخست‌وزیر سوئد و امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه، مخاطب تازه‌ترین توهین‌ها و تهدیدهای توییتری ترامپ بودند.

روز جمعه بعد از تصویب قانونی در فرانسه که مالیات مضاعف برای فعالیت کمپانی‌های فناوری اطلاعات امریکایی در این کشور وضع می‌کرد، رییس‌جمهور امریکا در توییتر خطاب به همتای فرانسوی‌اش اقدام دولت او را «حماقت ماکرون» توصیف کرد. ترامپ نوشت: «فرانسه مالیات دیجیتالی روی شرکت‌های بزرگ فناوری امریکا را به اجرا گذاشت. اگر قرار به دادن مالیات باشد، این شرکت‌ها باید به کشور خود یعنی امریکا مالیات دهند. به زودی اقدام متقابل قابل توجهی را علیه حماقت مکرون اعلام خواهیم کرد. من همیشه گفته‌ام شراب امریکایی بهتر از شراب فرانسوی است!» ماکرون که روزگاری با در آغوش کشیدن‌ها و دست و روبوسی‌های صمیمانه، دوست عزیز ترامپ در اروپا محسوب می‌شد، حالا به سیبل حمله‌های توییتری او بدل شده است.

در طول روزهای اخیر، نخست‌وزیر سوئد نیز هدف حملات ترامپ قرار گرفته است. بعد از آنکه استکهلم از اعمال نفوذ در روند قضایی یک خواننده امریکایی که به اتهام ضرب و جرح در این کشور بازداشت شده است خودداری کرد، دونالد ترامپ به حساب کاربری مشهور خود پناه برد تا بنویسد: «خیلی از اینکه استفان لوفِوِن، نخست‌وزیر سوئد نتوانست در این زمینه کاری انجام دهد مایوس شدم. سوئد باعث سرافکنده شدن جامعه سیاهپوستان امریکایی در امریکا شد. من شخصا نوار فیلم‌های ضبط‌شده از درگیری مربوط به ایسپ راکی را دیدم و بر این اساس یک گروه از مزاحمین بودند که در ابتدا او را تعقیب و اذیت و آزار می‌کردند. شما باید با امریکایی‌ها عادلانه رفتار کنید!» ایسپ راکی، نام یک خواننده سبک رپ امریکایی است که به تازگی به دلیل درگیری و ضرب و جرح در یکی از کنسرت‌هایش در سوئد بازداشت شده است، دونالد ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که این فرد را نمی‌شناسد اما چون کیم کارداشیان، شخصیت مشهور شبکه‌های اجتماعی و شوهرش کاینیه وست، خواننده رپ به او توصیه کرده‌اند، پرونده این خواننده را پیگیری خواهد کرد. او در طول هفته گذشته دست‌کم یک بار با نخست‌وزیر سوئد برای آزادی این خواننده امریکایی تماس گرفته است و بر اساس روایت رسانه‌ها نخست‌وزیر سوئد به او گفته است که نمی‌تواند در روند قضایی دخالت کند.کمتر از یک ماه پیش و همزمان با افشای ایمیل‌های سفیر وقت بریتانیا در واشنگتن، کیم داروک که در آن انتقادهای تندی از بی‌برنامگی و به‌هم‌ریختگی در سیاست خارجی کاخ سفید مطرح شده‌بود، دونالد ترامپ برای تحقیر همتای بریتانیایی‌اش به توییتر متوصل شده‌بود و با انتشار پیامی نوشت: «من بسیار نسبت به رویکرد ترزا می ‌در مذاکرات برگزیت انتقاد داشتم. او و نماینده‌اش چه افتضاحی به بار آورده‌اند. من به او گفته‌بودم که باید چه کار کند، اما تصمیم گرفت که مسیر دیگری انتخاب کند. خبر خوب برای بریتانیا این است که کمتر از یک ماه دیگر یک نخست‌وزیر دیگر دارند.» تاکنون به جز نخست‌وزیر بریتانیا، شهردار لندن از حزب کارگر هم بارها از سوی رییس‌جمهور امریکا مخاطب توییت‌های توهین‌آمیز قرار گرفته است. هفته پیش بار دیگر بعد از انتشار واکنش دفتر نخست‌وزیر بریتانیا به حملات نژادپرستانه و ضدزن رییس‌جمهور امریکا به چهار نماینده زن رنگین‌پوست این کشور، بار دیگر ترامپ در توییتر حملاتش را به ترزا می، از سر گرفت و نوشت: «ترزا می! به جای اینکه به من فکر کنی به اقدامات مخرب اسلام‌گرایی افراطی که در بریتانیا فراگیر شده فکر کن! حال ما خوب خوب است.» ترامپ بعد از تغییر رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا و انتصاب بوریس جانسون به مقام نخست‌وزیر این کشور، به‌شدت از انتخاب جانسون ابراز خرسندی کرده است. او روز جمعه با نخست‌وزیر بریتانیا تلفنی صحبت و اعلام کرده است که «یک توافق تجاری اساسی» با بریتانیا به زودی امضا خواهد کرد.

جبهه جدید جنگ تجاری

ترامپ پاریس را به تعرفه‌های متقابل تهدید کرده است، اما تهدید ترامپ به اعمال تعرفه‌های تجاری بر محصولات کشورهای اروپایی تهدید جدیدی نیست. او از ابتدای کارزار انتخاباتی خود نسبت به کشورهایی که با امریکا غیرمنصفانه برخورد می‌کنند و در تجارت از امریکا می‌دزدند، انتقاد و تاکید کرده‌بود با سلاح تعرفه آنها را مجبور به امضای توافق‌های جدید تجاری خواهد کرد که بیشتر به منفعت امریکا باشد. ترامپ که بیش از یک سال است جنگ تعرفه‌ای را با چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری امریکا و دومین قدرت اقتصادی جهان آغاز کرده است، قصد دارد تا این جنگ تجاری را به اروپا هم گسترش دهد. صادرات اروپا به امریکا ۱۶۹ میلیارد دلار بیشتر از واردات این اتحادیه از امریکا است. گوردون سوندلند، سفیر ایالات متحده امریکا در اتحادیه اروپا به پولیتیکو می‌گوید: «اروپا باید برای شعار کمتر و عمل بیشتر از سوی امریکا آماده شود.» این دیپلمات امریکایی تهدید کرده است که امریکا ابزارهای مختلفی از جمله «تعرفه بر واردات خودرو» در اختیار دارد که اثر فوری بر اقتصاد کشورهای اروپایی بر جا می‌گذارد.

اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا اعلام کرده بود که واردات خودرو و قطعات خودرو «تهدید امنیت ملی امریکا» محسوب می‌شود و از فرستاده تجاری خود رابرت لایتهایزر خواسته‌بود دست کم در طول شش ماه به یک توافق تجاری جدید با اتحادیه اروپا دست پیدا کند. پیش از این ترامپ حاضر به مستثنی کردن کشورهای اروپایی از تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم نشده‌ بود. چند دیپلمات اروپایی به پولیتیکو گفته‌اند که نگران این هستند که تا آبان ماه سال جاری، دونالد ترامپ تعرفه‌هایی را که قبلا وعده داده ‌بود علیه واردات خودرو از اروپا عملی کند. همزمان اتحادیه اروپا هم تهدید کرده است در صورت اجرایی شدن تهدیدهای تجاری ترامپ، آماده است که نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار از واردات خود از امریکا را مشمول تعرفه کند. /روزنامه اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا