بین المللی

علی بیگدلی: بحث دوبارهِ مالکیت جزایر سه‌‌گانه ، پاسخ به رفتارهای ایران است چون در نشست بروکسل کمک های موشکی ایران به روسیه مطرح شد.

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: همه گفته‌ها درباره حمله اسرائیل به ایران فعلا در حد حدس و گمان است ولی همین مسئله می‌تواند شروع یک جنگ روانی از طرف اسرائیل باشد چون دولت، مردم و بازار اقتصادی ایران را عمیقا تحت تاثیر قرار داده.

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: اقدام حزب الله در پرتاب پهپاد به سمت خانه نتانیاهو باعث شده اسرائیل یک بهانه‌ای بدست آورد تا اقدام به تلافی متقابل کند. خیلی از گروه‌های وابسته به ایران و خود ایران در سازمان ملل اعلام کردند پرتاب این پهپاد کار ‌آن‌ها نبوده.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص پرتاب پهپاد به اقامتگاه نتانیاهو و وضعیت گروه‌های مقاومت گفت: اقدام حزب‌الله در پرتاب پهپاد به سمت خانه نتانیاهو، لحظه به لحظه توسط اسرائیل بیشتر برجسته می‌شود و باعث شده اسرائیل یک بهانه‌ای بدست آورد تا اقدام به تلافی متقابل کند. به عبارتی پرتاب این پهپاد به نفع اسرائیل در‌حال تمام شدن است و بسیار می‌تواند حساس باشد. خیلی از گروه‌های وابسته به ایران و خود ایران اعلام کردند کار آ‌ن‌ها نبوده. ترور سران و رهبران گروه‌های مقاومت ضربه محکم و مهمی بر پیکره حماس و حزب الله بوده اما چون این گروه‌ها بر پایه یک تفکر ایدئولوژی شکل گرفتند، به پایان نخواهند رسید. نشانه‌هایی از اقدامات شبه نظامی نیز در دنیا وجود داشته که با توجه به اعتقادات ایدئولوژی‌شان، هر چقدر رهبرانشان حذف شدند، توانایی و نهاد سازمانی مقاومت‌شان از بین نرفته.

وی درباره زمان حمله اسرائیل به ایران تاکید کرد: درباره حمله اسرائیل به ایران همه در حال حدس و گمان هستند و هیچ چیزی مشخص نیست. حتی معلوم نیست این حمله در چه حجم و سطحی خواهد بود اما این احتمالات یک نوع نگرانی و تشویش در فضای داخلی بوجود آورده که خودش می‌تواند شروع یک جنگ روانی از طرف اسرائیل باشد چون دولت، مردم و بازار اقتصادی ایران را عمیقا تحت تاثیر قرار داده. البته این حمله صورت خواهد گرفت اما اینکه قبل از انتخابات آمریکا انجام می‌شود یا بعد از آن، هنوز مشخص نیست. 

بیگدلی، استاد دانشگاه درباره معنای مطرح کردنِ دوباره‌ی مالکیت جزایر سه‌گانه گفت: مطرح کردن موضوع جزایر سه گانه در روزهایی که آقای عراقچی مشغول بازدید از کشورهای عربی است نشان دهنده واکنش بسیار صریح و روشن است. تحریم‌های آزاردهنده از منع پرواز ایران ایر و دو پرواز دیگر به کشورهای اروپایی برای شورای همکاری خلیج فارس بسیار موفقیت آمیز بوده تا بتواند با اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین اتحاد نظامی، اقتصادی و سیاسی دنیا ارتباط برقرار کرده و برای اولین بار در بیانیه‌ای که داشتند بگویند این جزایر سه گانه توسط ایران اشغال شده. تا حالا همچین اظهارنظری نشده بود و حتی چین و روسیه هم چنین کاری را انجام ندادند. 

علی بیگدلی ادامه داد: این بیانیه خیلی شدید الحن بود و می‌تواند در فضای بین المللی ما موثر باشد و همین نشان می‌دهد سفر آقای عراقچی به هیچ عنوان به نتایج مطلوب نرسیده. به عبارتی مطرح کردن موضوع جزایر سه گانه در شرایط فعلی پاسخ به رفتارهای ایران است چون اولین موضوعی که در نشست بروکسل نیز مطرح شد کمک‌های موشکی ایران به روسیه بود. این یعنی شورای همکاری و اتحادیه اروپا انتظارات متفاوتی داشتند و الان شورای همکاری در تلاش است این جزایر را از ایران پس گرفته و به امارات بدهد. ولی اتحادیه اروپا می‌خواهد نظر شیخ نشینان خلیج فارس را با‌توجه به روابط نزدیکی که در حوزه نفتی با روسیه دارند را تغییر دهند و به صورت دو نهاد قدرتمند با شورای همکاری متحد شوند. 

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان نسبت به رفتار و واکنش ایران تاکید کرد: ایران واکنش خودش را نسبت به اظهارات مربوط به جزایر سه گانه نشان داده البته ما می‌دانیم که این اظهارات به نوعی پوچ است اما می‌تواند به هر‌حال باتوجه به شرایط فعلی به خاطر فشار جنگ‌های خاورمیانه و اسرائیل بر روی ما تاثیر گذاشته  و ما را در یک موقعیت سخت و انزوای سیاسی اقتصادی بیشتری قرار دهد. الان وزیر اقتصاد و دارایی می‌گوید وضعیت اقتصادی ما در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است و ما هیچ وقت انقدر مشکلات اقتصادی نداشته‌ایم. بنابراین باید ما باید در این شرایط با تغییر نگاه به سمت یک عقلانیت سیاسی حرکت کنیم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا