بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: علت مماشات ما با طالبان، خصومت آن‌ها با آمریکاست.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: نشستن و بی‌احترامی طالبان نسبت به سرود ملی کشورمان ناشی از فرهنگ ضد موسیقی این‌ها بود اما چه نشسته و چه ایستاده صدای موسیقی شنیده می‌شود.

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: الان وقت مناسبی برای پاسخ ایران به اسرائیل نیست./ امیدوارم پزشکیان بتواند با کشورهای منطقه و وزرای خارجه عربستان و مصر هم دیدار کند تا سطح تنش‌‌های منطقه‌ای نیز کاهش یابد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: نشستن و بی‌احترامی طالبان نسبت به سرود ملی کشورمان ناشی از فرهنگ ضد موسیقی این‌ها بود اما چه نشسته و چه ایستاده صدای موسیقی شنیده می‌شود. البته یک سری‌ها گفتند این اقدام طالبان به خاطر موج اخراج افغانستانی‌ها از ایران، شاید یک مقداری تلافی‌جویانه بوده. البته در پاکستان هم این اقدام را انجام داده بودند. البته این موضوع خیلی مهم نبوده و از طالبان نمی‌شود بیشتر از این انتظار داشت و مهم معذرت خواهی‌ بود که انجام دادند. 

وی در‌خصوص علت اصلی مماشات ایران با طالبان اضافه کرد: در سیاست بارها گفته شده که دشمنِ دشمن من، دوستِ من است و با‌توجه به اینکه طالبان خصومت زیادی با آمریکا دارد، ما به آن‌ها باج می‌دهیم تا از آن بر علیه آمریکا استفاده کنیم. هرچند اختلافات مذهبی بین ما و طالبان تا‌حدی زیاد است که آن‌ها اصلا ما را   به عنوان مسلمان قبول ندارند. الان هم که به دنبال اخراج اتباع افغانستانی از ایران هستیم شاید روابط ما با طالبان کمی سرد شود ولی فشاری که بر اقتصادمان وارد می‌شود از این تعداد زیاد اتباع افغانستانی در کشور، ارزشِ این اقدام را دارد و لازم است. 

علی بیگدلی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ گسترده بین اسرائیل و حزب الله شکل خواهد گرفت یا خیر گفت: جنگ‌ الکترونیک اسرائیل و حمله آن به لبنان خیلی عجیب نبود ولی  از نظر حجم و گستردگی‌اش خیلی تازگی داشت. البته دیگر جنگ‌های الکترونیک جایگزین جنگ‌های متعارف با حضور سرباز شده ولی اینکه هیچ کدام از کشورهای عرب نیز این نوعِ حمله‌ی اسرائیل به لبنان را محکوم نکردند هم جالب و عجیب است. البته حزب الله بعد از سال ۲۰۰۶ با‌وجود عملکرد قوی که داشت، مورد حمایت اعراب بود ولی با حمایت از بشار اسد در سال ۲۰۱۱ از چشم دنیای عرب افتاد و دچار انزوای سیاسی شد. 

وی با اشاره به جلسه شورای امنیت تاکید کرد:  شورای امنیت هم با وجود جلسه‌ای که تشکیل داد نتوانست به نتیجه مطلوب دسترسی پیدا کند. چون اسرائیل در فضای بین‌الملل تحت رهبری آمریکا از نفوذ فوق‌العاده‌ای برخوردار است و حزب‌الله هم از طرف کشورهای غربی یک نهاد تحریم‌شده است. بنابراین خیلی اتفاق خاصی نیفتاد. اگر چه علائم و نشانه‌هایی از گسترش جنگ نیز وجود دارد ولی من هنوز تصورم این نیست که جنگ دامنه‌داری بین دو طرف صورت بگیرد چون هر دو طرف کنترل شده هستند و قطعا هم نخواهد شد. منتهی نتانیاهو خیلی علاقه مند است به اینکه بتواند یک افتخار‌آفرینی داشته باشد تا فشارهای داخلی نسبت به او کاهش یابد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه الان وقت مناسبی برای پاسخ ایران به اسرائیل نیست، گفت: الان شرایط مناسب برای پاسخ ایران نسبت به ترور اسماعیل هنیه نیست. حزب‌الله هم بدون اجازه ایران دست به حمله گسترده علیه اسرائیل نخواهد زد. به نظر هم می‌رسد یک دیپلماسی پنهانی بین ما و آمریکا وجود دارد تا جلوی حزب‌الله و حسن نصرالله را بگیریم و جنگ دامنه دار نشود چون ما نیز با وجود گستردگی جنگ، ناچار به دخالت خواهیم شد. ما الان نه از جهت سیاسی و نه از جهت اقتصادی شرایط مناسبی برای جنگ نداریم. پس گستردگی جنگ در منطقه به هیچ وجه به نفع ما نخواهد بود که بخواهیم به آن دامن بزنیم و حتما حزب‌الله را کنترل خواهیم کرد. البته نتانیاهو نیز تلاش می‌کند این جنگ را ادامه دهد تا یک ضعف انتخاباتی برای کاملا هریس باشد. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با اشاره به اهمیت سفر مسعود پزشکیان به نیویورک تاکید کرد: سفر دکتر پزشکیان به نیویورک بسیار پر‌اهمیت است مخصوصا اینکه آقای عراقچی هم گفتند ما راجع به تحریم‌ها، برجام، جنگ روسیه علیه اوکراین و… صحبت می‌کنیم. ما باید در این سفر از یک گشایش بهره‌مند شویم چون شاید آخرین شانس ما در این شرایط بسیار حساس سیاسی باشد. پیشنهادم این است که آقای پزشکیان با روسای کشورهای دیگر مثل آلمان و فرانسه حتما ملاقات کنند. به خصوص که الان هم آقای مکرون اجازه ملاقات را داده. تازه برای ما اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری نیست به روابط با آمریکا دارد پس باید به دنبال ایجاد یک گشایش باشیم و نباید بگذاریم این رابطه بیشتر از این دچار تخریب شود. امیدوارم آقای پزشکیان بتواند با کشورهای منطقه و وزرای خارجه عربستان و مصر هم دیدار کند تا سطح تنش‌ های منطقه‌ای هم کاهش یابد. به نظرم از روزهای اول انقلاب تا به امروز هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه دکتر پزشکیان چنین بار مسئولیت سنگینی نسبت به این سفر در مجمع سازمان ملل بر دوش نداشته و امیدواریم این سفر به نتیجه مطلب خود برسد. 

خروج از نسخه موبایل