بین المللیسیاسی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: بازگشایی سفارت آمریکا اقدام خوبی است، یک ماه دیگر پزشکیان و عراقچی به نیویورک خواهند رفت و باید در آنجا بتوانند با ملاقات‌هایی که دارند درهای بسته را باز کنند.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: من توصیه می‌کنم آقای پزشکیان به عربستان برود چون برای ورود به دنیای عرب باید از عربستان گذشت.

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: مهم این است که دلواپسان و اصولگرایان هم فهمیدند ادامه این وضعیت بدون روابط با غربی‌ها امکان پذیر نیست و روسیه و چین به تنهایی دردی از ما دوا نخواهند کرد. 

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: آقای عراقچی در اولین مصاحبه‌ای که بعد از گرفتن رای اعتماد داشت گفت ما به دنبال راهکار برای حل مشکلات با غرب هستیم. به نظر من این پیام خیلی مهم و جالبی بود و تا الان هم کسی چنین اظهار‌نظری نکرده بود و اصلا آوردن آقای پزشکیان حکایت از این داشت که جمهوری اسلامی به دنبال یک راه‌گشایی است چون این شرایط انجماد اقتصادی که دچار آن هستیم قابل دوام نیست و برای مردم قابل تحمل نیست. 

وی ادامه داد: ترکیب کابینه هم به نحوی است که دیگر دلواپسان معترض نشوند. بنابراین ما چاره‌ای نداریم جز اینکه نوع نگاه و داوری مان را نسبت به غرب تغییر دهیم. تاخیری هم که در سیاست انتقام جویانه‌ای که علیه اسرائیل پیش آمده حکایت از این دارد که ما نمی‌خواهیم خیلی غربی‌ها را  در شرایط تلافی‌جویانه‌ای دربیاوریم. پیش‌بینی من این است که ما در دوران دکتر پزشکیان ممکن است یک پنجره‌های جدیدی به سمت غرب باز کنیم و زمینه را برای ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی باز کنیم. همانطور که آقای عراقچی هم گفت به این نتیجه رسیدیم که روسیه و چین را از دست ندهیم چون به دنبال روابط متعدد و متنوع با دنیا هستیم و امیدواریم به این سمت حرکت کنیم. 

بیگدلی اضافه کرد: من توصیه می‌کنم آقای پزشکیان به عربستان برود چون برای ورود به دنیای عرب باید از عربستان گذشت به خصوص اینکه در شرایط فعلی ما باید بازوهای امنیتی‌ و نظامی خود را کنترل کنیم. از طرفی وزیر‌خارجه خوبی هم انتخاب شده که در مذاکرات تجربه خوبی دارد و شاید خیلی بهتر از آقای امیرعبداللهیان باشد. 

این استاد دانشگاه در‌خصوص بازگشایی سفارت آمریکا نیز افزود: بازگشایی سفارت آمریکا اگر انجام شود اقدام خوبی است ولی بعید می‌دانم به این زودی انجام شود. ما از جهت ذهنی هنوز این آمادگی را در داخل کشور نداریم و در اولین مرحله بایستی ملاقات‌های مستقیم با آمریکا داشته باشیم و بعد اقدامات بازگشایی سفارت را انجام دهیم. حدود یک ماه دیگر نیز آقای پزشکیان و آقای عراقچی به نیویورک خواهند رفت و باید در آنجا بتوانند با ملاقات‌هایی که دارند درهای بسته را باز کنند و امکان اینکه یک مرتبه بخواهند سفارت را بازگشایی کنند وجود ندارد چون فضای داخلی هنوز این اجازه را نخواهد داد. بهترین کار این است که با شخصیت‌های غربی و روسای جمهورشان ملاقات‌هایی صورت بگیرد تا بستر‌های مناسب فراهم گردد. ولی مهم این است که دلواپسان و اصولگرایان هم فهمیدند ادامه این وضعیت بدون روابط با غربی‌ها امکان پذیر نیست و روسیه و چین به تنهایی دردی از ما دوا نخواهند کرد. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با تاکید بر اینکه با وفاق ملی پزشکیان موافق است در‌خصوص اختلافات آمریکا با ایران گفت: وقتی ترامپ در سال ۲۰۱۸ برجام را نقض کرد در یک مصاحبه‌ای گفت ما با ایران مشکلات و اختلافات زیادی داریم و فقط موضوع برجام نیست. بنابراین همه اختلافات باید حل شود. اما هیچ کجا در داخل کشورمان به این موضوع اشاره نکردند چون اجازه اظهارنظر در این خصوص نبود. ولی آمریکایی‌ها یک پکیجی از اختلافات مثل کوتاه کردن برد موشک‌ها، خصومت زیاد نسبت به اسرائیل و دخالت ما در منطقه دارند. این‌ها همه باید با‌هم حل شود تا تحریم‌ها کاهش یابد و FATF  نیز حل شود. مشکل ما با غرب فقط بر سر برجام نیست. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا