اقتصادیبین المللیسیاسی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: ترور نافرجام ترامپ فضای انتخابات را به نفع او پیش خواهد برد.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: با‌وجود اصرار زنگنه بر مناظره با جلیلی در موضوع کرسنت، اگر نتیجه به نفع جلیلی تمام می‌شد قطعا صداوسیما مناظره را انجام می‌داد.

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: طبق نکاتی که پزشکیان با تهران تایمز مطرح کرد همچنان بوی تنفر از آمریکا دیده می‌شود ولی باید با یک عقلانیت سیاسی مشکلاتمان را برطرف نماییم./ تصمیمات مربوط به سیاست خارجی طبق قانون اساسی با رهبری است. حالا ممکن است یک نرمش‌هایی در این حوزه صورت بگیرد اما احتمالا بر‌همان منوال قبل بچرخد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: قطعا ترور نافرجام ترامپ بر میزان محبوبیت او و روی دادگاه‌هایی هم که داشته تاثیر خواهد گذاشت و با این موقعیت مظلوم‌نمایی که در آن قرار گرفته شانس پیروزی‌اش در انتخابات افزایش خواهد یافت. طبق نکاتی هم که روز گذشته دکتر پزشکیان با تهران تایمز مطرح کرد راه‌های نفوذ ما بسته شده و همچنان بوی تنفر از آمریکا در صحبت‌های ایشان هم دیده می‌شد ولی خب نکته اینجاست که این نوع سیاست جوابگوی وضعیت فعلی ما نیست و ما باید به سمت یک عقلانیت سیاسی حرکت کنیم تا بتوانیم مشکلاتمان را از طریق مذاکره و رعایت قواعد و ضوابط بین‌المللی برطرف نماییم. 

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا خیلی روابط نزدیکی با ترامپ به خاطر نوع تفکرش ندارد و مایل است که ایران در تمام زمینه‌ها مذاکره کند ولی مقامات ما هیچ کدام از این‌ها را مطرح نکرده و دائم می‌گویند رفتار این‌ها با ما عهد شکنانه بوده ولی با‌توجه به سرمایه‌گذاری‌های سخاوتمندانه‌ای که غربی‌ها در منطقه ما داشتند دلشان می‌خواهد سطح نتش‌ها کاهش پیدا کند. بنابراین ما باید برای تمام مسائل با آمریکا و اروپا مذاکره کنیم، فقط نمی‌توانیم بنشینیم و راجع به برجام مذاکره کنیم. حتی اگر یادتون باشد آقای ظریف هم در تمام مصاحباتی که با داخل و خارج داشت می‌گفت ما فقط راجع به برجام صحبت می‌کنیم به همین دلیلی وقتی ترامپ از برجام بیرون آمد، اختلافات ما گسترده شد. به همین خاطر من تاکید به صحبت در همه زمینه‌ها دارم تا مناسبات عادی سازی شود. 

بیگدلی اضافه کرد: تصمیمات مربوط به سیاست خارجی طبق قانون اساسی با رهبری است. طبق ملاقاتی که آقای پزشکیان با رهبری داشتند ایشون ماموریت داشتند نقطه نظرات کلی سیاست خارجی ایران را مطرح کند که بله ما با روسیه روابط استراتژیک داریم و هر‌روز هم تقویت می‌شود و یک سری گله مندی‌ها از آمریکا و اروپا مطرح شد که در زمان آقای رئیسی هم مطرح می‌شد. بنابراین آقای پزشکیان در حوزه روابط بین‌الملل باید طبق یک چارچوب مشخصی حرکت کند و نمی‌تواند خیلی طبق اصول رئالیستی که در زمان انتخابات مطرح می‌کرد، حرکت کند. البته ممکن است یک نرمش‌هایی صورت گرفت ولی نمی‌توان میزان این نرمش‌ها را پیش‌بینی کرد. اما می‌توانم احتمال دهم سیاست خارجی‌مان بر همان منوالی بچرخد که قبلا می‌چرخید. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان نسبت به موضوع کرسنت و اصرار بیژن زنگنه برای مناظره با سعید جلیلی گفت: موضوع کرسنت هیاهویی است که تلویزیون هم اجازه انجام مناظره بین جلیلی و زنگنه را نخواهد داد. زاکانی می‌خواست از کرسنت به عنوان یک حربه بر‌علیه دکتر پزشکیان استفاده کند تا یک نقطه ضعف بگیرند. من نمی‌دانم بین آقای جلیلی و زنگنه حق با کیست اما باید یک مناظره مطبوعاتی یا تلویزیونی بین این دو نفر صورت بگیرد تا ببینیم وضعیت به چه صورت خواهد شد. جلیلی مناظره با زنگنه را قبول نخواهد کرد چون همه دست گل‌های بدنامی را سعی کردند به گردن زنگنه بیاندازند. هرچند زنگنه اصرار بر مناظره دارد اما تلویزیون قبول نخواهد کرد چون اصل این موضوع از طریق زاکانی مطرح شد. البته اگر نتیجه این مناظره به نفع جلیلی تمام می‌شد قطعا صداوسیما این مناظره را انجام می‌داد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا