بین المللی

طالبان: ادعای کشته‌شدن الظواهری توسط آمریکا در حال بررسی است

خبرمهم: سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با بیان اینکه تاکنون جزییاتی از کشته شدن سرکرده القاعده در جریان حمله هواپیمای آمریکایی در کابل وجود ندارد، تاکید کرد که حکومت سرپرست در افغانستان درحال بررسی این ادعای واشنگتن است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با بیان اینکه تاکنون جزییاتی از کشته شدن سرکرده القاعده در جریان حمله هواپیمای آمریکایی در کابل وجود ندارد، تاکید کرد که حکومت سرپرست در افغانستان درحال بررسی این ادعای واشنگتن است.

رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد که رهبران ارشد این گروه در حال تحقیق درباره «ادعای» آمریکا در مورد کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در کابل هستند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان‌ در دوحه در جمع خبرنگاران گفت که هیچ خبری در مورد موضع طالبان دریافت نکرده است.

شاهین افزود: «منتظر جزئیات و واکنش کابل هستم.»

رییس دفتر سیاسی طالبان در ادامه گفت که این گروه همچنان به توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در دوحه امضا شده، متعهد است.

این در حالی است که روز گذشته «عبدالسلام حنفی»، معاون دوم نخست وزیر دولت موقت طالبان در واکنش به حمله اخیر آمریکا به کابل گفت: حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نقض حاکمیت ملی و موافقتنامه دوحه است.

وی بدون اشاره به کشته‌شدن سرکرده القاعده در کابل، افزود: به توافق دوحه پایبندیم و به همه اطمینان می‌دهیم که از خاک ما علیه دیگران، استفاده نخواهد شد.

مقام‌های طالبان ابتدا حمله هواپیمای بدون سرنشین یکشنبه را تایید کردند، اما گفتند خانه‌ای که مورد اصابت قرار گرفته، خالی بود.

پیش از این آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کرده بود.

بلینکن گفت: «طالبان با میزبانی و پناه دادن به رهبر القاعده در کابل، توافق دوحه و اطمینان‌‎بخشی‌های مکرر خود به جهان را مبنی بر اینکه اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان برای تهدید امنیت کشورهای دیگر توسط تروریست‌ها استفاده شود، به شدت نقض کردند».

بامداد سه‌شنبه بود که بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود»

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا