بین المللی

وزارت خارجه کره جنوبی سفیر ایران را احضارکرد

خبرمهم: معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی بعد از انتشار مقاله‌ای در روزنامه کیهان که در آن از دولت ایران خواسته شده بود کشتی های کره جنوبی را به دلیل مناقشه دو کشور بر سر منابع بلوکه شده ایران در بانک های کره ای بدلیل تحریم های آمریکا، توقیف کند، سفیر ایران را احضار کرد.

 معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی بعد از انتشار مقاله‌ای در روزنامه کیهان که در آن از دولت ایران خواسته شده بود کشتی های کره جنوبی را به دلیل مناقشه دو کشور بر سر منابع بلوکه شده ایران در بانک های کره ای بدلیل تحریم های آمریکا، توقیف کند، سفیر ایران را احضار کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  وزارت امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه در پی انتشار مقاله‌ای در یک روزنامه تهران که نوشته بود ایران باید به دلیل [عدم آزادسازی] پول‌های بلوکه شده تهران در بانک‌های کره جنوبی تنگه هرمز را به روی کشتی‌های کره جنوبی ببندد، سفیر ایران در سئول را به این وزارتخانه فراخواند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد، «یئو سئونگ بایی» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی بعد از انتشار مقاله‌ای در روزنامه کیهان که در آن از دولت ایران خواسته شده بود کشتی های کره جنوبی را به دلیل مناقشه دو کشور بر سر منابع بلوکه شده ایران در بانک های کره ای بدلیل تحریم های آمریکا، توقیف کند، “سعید بادامچی شبستری” سفیر ایران در این کشور را احضار و مراتب نگرانی سئول را به او اعلام کرد.

 وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد بادامچی در این دیدار گفت که مطلب این روزنامه در راستای موضع رسمی تهران نیست و موضع ایران را درباره این موضوع تشریح کرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داده بود.

سپاه در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.

در این اطلاعیه تصریح شده است: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه انجام شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه همان روز در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.  سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

این کشتی با ۲۰ خدمه از جمله ۵ شهروند کره جنوبی سه ماه بعد از آن آزاد شد ./اقتصادنیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا