بین المللی

ترامپ اشتباه کرد!

خبرمهم: مایک پنس گفت آقای ترامپ در اشتباه است. من هیچ حقی برای تغییر نتیجه انتخابات نداشتم. ریاست جمهوری متعلق به مردم آمریکاست.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا گفته است دونالد ترامپ در ادعایش مبنی بر اینکه می‌تواند نتیجه انتخابات آمریکا را به نفع خودش تغییر دهد اشتباه کرده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  در تحولی جداگانه حزب جمهوری‌خواه جلوی تحقیق دو قانون‌گذار این حزب را درباره یورش ۶ ژانویه به کنگره گرفته است.

لیز چینی و آدام کینزینگر، تنها نماینده‌های جمهوری خواه در کمیته تحقیق در یورش سال ۲۰۲۱ به کنگره هستند.

حزب جمهوری‌خواه آمریکا در بیانیه‌ای این دو نماینده را به کمک به تعقیب قضایی “شهروندان عادی” متهم کرده که “درحال شرکت در گفتمان مشروع سیاسی” بوده‌اند

هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ درحالی به کنگره یورش بردند که نهاد قانونگذاری برای تصدیق نهایی نتایج انتخابات و تایید پیروزی جو بایدن آماده می شد.

چهار نفر در این یورش کشته شدند و یک افسر پلیس درتلاش برای دفاع از کنگره دوبار سکته کرد و روز بعد درگذشت.

رونا مک‌دانیل دبیرکل حزب دموکرات در واکنش به این بیانیه گفته است “به نظر می‌رسد حزب جمهوری خواه معتقد است کسانی که به کنگره یورش بردند در یک اقدام مشروع سیاسی مشارکت می‌کردند، گفتمان مشروع سیاسی که ظاهرا هیچ ارتباطی به خشونت‌ها در کنگره ندارد.”

خبرنگاران می‌گویند این تصمیم حزب با رای اکثریت قاطع ۱۶۸ عضو حاضر در اجلاس زمستانه جمهوری خواهان تصویب شده است.

کمیته حزب جمهوری‌خواه گفته است با این رای کلیه حمایت‌های حزبی از این دو نماینده، بدون لغو عضویت آنها، قطع خواهد شد.”

هر دو نماینده جمهوریخواه پیش از رای‌گیری در این زمینه بیانیه صادر کرده بودند.

در بیانیه لیز چینی آمده است رهبران حزب جمهوری‌خواه خود را گروگان‌های خودساخته مردی کرده‌اند که اذعان می‌کند به دنبال تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده و مظنونان به شرکت در این شورش را که بعضا متهم به فتنه و دسیسه متهم شده‌اند عفو خواهد کرد.

سناتور میت رامنی، عضو دیگر حزب جمهوری‌خواه از این دو نماینده دفاع کرده و گفته ” شرم بر حزبی که افراد با وجدانی را سانسور می‌کند که به دنبال حقیقت هستند.”

“من حقی نداشتم”

مایک پنس، در سخنرانی خود در اورلاندوی فلوریدا به ادعای رئیس جمهوری سابق آمریکا پاسخ می‌داد و گفت دونالد ترامپ به غلط ادعا کرده که جو بایدن پیروزی در انتخابات را از او “دزدیده است”.

 ترامپ ادعا می‌کند که مایک پنس، اگر می‌خواست، می‌توانست نتیجه انتخابات را به نفع او تغییر دهد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا گفته است کمیته منتخب باید به جای یورش کنندگان، آقای پنس را تحت تعقیب قرار دهد.

مایک پنس گفته است: “آقای ترامپ در اشتباه است. من هیچ حقی برای تغییر نتیجه انتخابات نداشتم. ریاست جمهوری متعلق به مردم آمریکاست.

آقای پنس افزود: “کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری فعلی آمریکا نیز وقتی در سال ۲۰۲۴ ما پیروز شدیم، نمی‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد.”/عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا