بین المللی

خروج از برجام یکی از بدترین تصمیم‌های دهه اخیر آمریکا بود

خبرمهم: وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق هسته ای، مواضع واشنگتن را در زمینه تداوم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین تشریح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق هسته ای، مواضع واشنگتن را در زمینه تداوم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین تشریح کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  به نقل از پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در بخشی از سخنرانی آغازینش گفت: ما نسبت به یک سال قبل، حالا تقریبا در زمینه هر مسئله ای اتحاد بیشتری با شرکا و متحدانمان داریم، از جمله در زمینه خصومت روسیه در قبال اوکراین و همسایگانش، برنامه هسته ای ایران و تلاش های چین برای به چالش کشیدن نظام قانون مند بین المللی.
بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین مبنی بر این که آمریکا تا چه مدت می تواند منتظر به نتیجه رسیدن این مذاکرات باشد و آیا ضرب الاجلی در این باره وجود دارد یا نه، گفت: نمی خواهم یک بازه زمانی برای این موضوع قائل شوم یا اعداد و ارقامی به شما بگویم، جز این که، بله ‌[زمان باقی مانده] بسیار، بسیار، بسیار کوتاه می شود. علاوه بر این، بازیابی تمامی منافع برجام از طریق بازگشت به پایبندی به آن، با توسعه هایی که ایران هر روزه در برنامه هسته ای اش ایجاد می کند، بیش از پیش دشوار می شود.
وزیر امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، افزود: ما اکنون به خاطر یکی از چیزهایی که به گمانم از بدترین تصمیمات اتخاذ شده در سیاست خارجی آمریکا در یک دهه اخیر بوده است، در موقعیت فعلی قرار داریم و آن تصمیم خروج از توافق هسته ای ایران، برجام بوده است، توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود کرده بود.

وی در ادامه گفت که با خروج از آن توافق، به ما وعده داده شده بود که توافق قوی تری جایگزنش خواهد شد و در عین حال، اعمال فشار حداکثری بر ایران موجب متوقف شدن آنچه فعالیت های مخرب ایران در منطقه می‌خواند، خواهد شد. مسلما، ما در عوض شاهد خلاف این ها بوده ایم. توافق جدید و بهتری در کار نبوده است. درست برعکس، ایران از محدودیت های اعمال شده به واسطه برجام خود را رهانده است و به ادعای وی اقدامات خصومت آمیزی در هر یک از کشورهای منطقه انجام می دهد.
او در این راستا گفت: بنابراین، واقعیت اموری که با آن سر و کار داریم، این است اما در حال کار کردن روی آن هستیم و حلش خواهیم کرد. همچنان تمایلی قوی به این داریم که بینینم آیا می شود این برنامه هسته ای را به همان جعبه ای که داخلش بود بازگرداند یا نه.ه

وی که کشورش در حال حاضر جایگاهی در برجام ندارد و به طور یک جانبه از آن خارج شده توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: اما اگر به خاطر عدم مشارکت ایران با حسن نیت نتوانیم این کار را انجام دهیم، با جدیت به گزینه های دیگر روی خواهیم آورد.
به ادعای بلینکن چیزی که دوام نخواهد آورد، آن چه آن را وقت کشی ایران پای میز مذاکره از طریق عدم مشارکت با حسن نیت و سرعت و در عین حال پیش بردن برنامه هسته ای اش می‌خواند، است و  این کاری نیست که بتوان تحملش کرد و این طور نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، اظهارات بلینکن در پی این مطرح می شود که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین جمعه گذشته پایان یافت.
به گفته  طرفین مذاکرات، پیش رفت هایی حاصل شده است و حالا آن ها به دستور کاری برای مذاکرات بعد پیرامون لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای و تعیین متن نهایی توافق رسیده اند.
تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات وین اعلام نشده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا